Savnet datter Ingrid Lovise Boberg f. 11.03.1921 i KBH?

Startet af Boberg, 21 Feb 2020 - 20:20

Forrige emne - Næste emne

Boberg

Hendes biologiske mor vare (Karin) Ingeborg (Boberg) Schrøder f. 16.01.1898 i Skillinge i Sverige, og hendes datter bleve født pa Rigshospitalet i KBH, og hendes datters biologiske far vare en Birger Løfman, måske datteren bleve væk adopterad som lille pige, måske hun døde som lille pige, måske Birger Løfman havde hånd hvis sin lille pige når hendes biologiske mor flyttede i fra ham og sine lille pige? I vores Bobergslægt i Sverige havde vi ikke oplysninger hvis hendes datter, kun hvis hendes dreng med fornavn Jørgen hun væk adopterade ar 1928 i KBH. D. 06.08.1932 bleve hun viede i KBH med den danske nazist manden Hans Schrøder, og dette hatede de fleste i hendes svenske Bobergslægt hende for.
Jeg håber at der er nogen af er som vil og kan hjælpe mig hvis oplysninger hvis hendes savnet datter, og fødsel oplysninger hvis den biologiske far Birger Løfman?

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg

Britta Hansen

#1
Oplysninger om Karin Ingeborg Bobergs børn er i denne tråd på Danish Family Search
Umiddelbart er der på disse records ikke oplysninger om, at datteren blev bortadopteret.

AJ-journal fra 1921
KB Rigshospitalet

Jeg tror måske, at faderen skal findes i Sverige.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Eva Morfiadakis

#2
Löfman, Axel Birger

Berzeliig 14
412 53  Göteborg

Död 4/12 1990.

Kyrkobokförd (1985) i Göteborgs Vasa, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1985) på samma ort.

Född 12/5 1896 i Söderhamn (Gävleborgs län, Hälsingland).

Gift man (7/6 1930)

Kan detta inte vara fadern?  1921 tycks han bo i Ljusne eller vara anställd av företaget "Ellevne" ?.

Eva M
Eva M

Britta Hansen

Ja Eva, han passer fint aldersmæssigt, men kan du se, om han har været et smut i CHP?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Eva Morfiadakis

#4
Inte säkert att barnet kommit till i Danmark även hon på 10 månadersdagen finn på Havnegade 51 enl. födelseboken.

Karin I Boberg kommer i obefintlighetsboken i Ystad 1922. Hon kan ha lämnat Sverige 1920 och varit gravid när hon kom till Köpenhamn.

Här är hon på adressen 1 maj 1920. Hon är anställde som køkkenpige hos frk L Menaes. I nov. 1919 är hon inte där.

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=4485283

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/F0011339_00063#?c=&m=&s=&cv=62&xywh=4196%2C754%2C2630%2C1478

Axel Birger är sjöman sen 1920 och 1925 flyttar han från Norrla församling i Hälsingland till Oscar Fredriks församling iGöteborg.

Eva M
Eva M

Britta Hansen

Den 30.11.1919 er Karin Ingeborg flyttet til Havnegade 51,2. fra Sverige.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Eva Morfiadakis

#7
https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-300766

Karin I Boberg kom till Köpenhamn i dec. 1919. Stämmer att hon är inflyttad 30/11. 3 dec. är när hennes registerblade utfärdades.

I Ft 1925 finns hon på Købmagergade 69. Dottern finns inte tillsammans med henne.

Eva M
Eva M

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Boberg

Først en meget stor tak for alle ere svare besked.

Datteren døde d. 24.12.1923 pa Kommunehospitalet i KBH.
Hvis hendes biologiske far Birger Løfman, måske der er nogen danske slægt forskare der hurtig kan fortælle mig hvis der er nogen dansk mand født cirka 1900 som havde dette navn?
Måske datterens biologiske mor vare en hore i Nyhavn i KBH inden hun bleve viede år 1932 i KBH, så derfor kan måske en sømand vare far til hendes datter?
Karin Boberg inflyttade reden d. 30.11.1919 til KBH, sa hun bleve måske gravid i KBH.

Den svenska sjömannen Axel (Birger Löfman) f. 12.05.1896 i Söderhamn verkar ju vara mycket intressant som biologiska far till den aktuella dottern i KBH? Där finnes ju information om att han åtminstone skulle ha varit sjöman redan den 01.10.1920, och dessutom så är det ju nog mycket ovanligt att en dansk har efternamnet Løfman, den danska stavningen på detta efternamn är ju Løfmand, så får jag ej in ett bättre tips än honom, så får jag ju specificera honom som den mest trolige biologiska faren till den aktuella dottern i KBH.

Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg 

Eva Morfiadakis

Eva M

John Damm Sørensen

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 21 Feb 2020 - 21:41
Löfman, Axel Birger

Berzeliig 14
412 53  Göteborg

Död 4/12 1990.

Kyrkobokförd (1985) i Göteborgs Vasa, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1985) på samma ort.

Född 12/5 1896 i Söderhamn (Gävleborgs län, Hälsingland).

Gift man (7/6 1930)

Kan detta inte vara fadern?  1921 tycks han bo i Ljusne eller vara anställd av företaget "Ellevne" ?.

Eva M

I faderskabssagen er Löfman's adresser S/S Ellevne af Ljusne og S/S Marie af Gefle, så det forekommmer sandsynligt, at den udlagte barnefader er sømand.
Men, for der er et men, faderskabssagen ender med at blive henlagt i 1922 uden, at det blev afgjort hvem, der var far til barnet.

Hilsen
John

Eva Morfiadakis

Aja, det var inte företag som nämndes utan fartyg. Faderskapet fastställdes aldrig. Troligtvis är Löfman som jag föreslog den utlagde fadern.
Eva M
Eva M


Boberg

En meget stor tak til John Damm Sørensen og Eva Morfiadakis for ere dødattesten oplysninger hvis datteren. Denne fortæller ikke nogen hvis huns far.

I fra mine Bobergslægt i Sverige vare der mange sømand. og de vare også ofte i Nordhavn i KBH med svenske skib, og de reste da også der i fra ofte ind til Sømands huset i Nyhavn, og måske også for at bruge en hore i Nyhavn, og den svenske sømand Birger Löfman også måske gøre det? Ham vare ikke viede Sverige inde år 1930? Der vare også mange viede sømand der bruge en hore i Nyhavn.

Med venlig hilsen
Berndt Boberg

John Damm Sørensen

#15
Her lidt mere om Karen Ingeborg Boberg og hende datters ulykke i 1923,

Karen Ingeborg Boberg optræder i Københavns Kommune fattigvæsensprotokol. Side 105. Hjælpen henviser til sygeprotokollen. Tilsyneladende er hjælpen ikke ophørt før 1927.
https://kbhkilder.dk/collections/fattigvaesnet/FVH_1920-1927A-K.pdf

Der er nogle referencer, som jeg ikke helt kan tyde, men den ene KH 7817 henviser til datterens indlæggelse og død på Kommunehospitalet.

Man ser, at datteren er indbragt af Falcks redningskorps fra De danske Sukkerfabrikker i Stevnsgade 14,II. Det er umiddelbart underligt, da sukkerfabrikkerne lå ved havnen, og i KRAK fra 1923 står der ikke noget om en sukkerfabrik i Stevnsgade.
Ved barnets begravelse står endvidere, at begravelse er sket på foranledning af en fru Louise Mins, som jeg ikke kan finde noget på, men det kunne tyde på, at barnet ikke var hjemme hos moderen.

RETTELSE: Indførelsen om Stevnsgade vedrører personen ovenover med nummer 7816. Ingrid bliver indlagt fra Havnegade 51.

Sygeprotokol for Karin Ingeborg Boberg, hvor der henvises til datteren ulykke i 1923.
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=107&item=634791

Datterens indlæggelse på Kommunehospitalet 24. december 1923 fra Havnegade 51:
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=133&item=1496616

Datterens død på Kommunehospitalet, hvor fru Louise Mins nævnes.
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=133&item=1516785

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Med hensyn til fru Louise Mins, så viser det sig, at det formentlig drejer sig om Louise Menæs, som driver pensionat i Havnegade 51.
https://user-9y8ca5x.cld.bz/Kraks-Vejviser-1923-gaderegister#264/z

Hilsen
John

John Damm Sørensen

#17
Her er pensionatet i 1923, hvor Karen Ingeborg Boberg er husassistent.
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=4484817

Hun kommer til pensionatet 1. november 1919 på en 1. månedskontrakt.
1. maj 1920 er hun køkkenpige ansat 1/12 1919. Her fremgår, at hun kom fra Østergatan i Ystad, hvir hun tjente i Centtralbuffen.
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=4485283

Louise Menæs opretter tilsyneladende pensionatet 1. maj 1919.
https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/sog-i-indtastede-kilder#/post/17-366507
Hilsen
John

Eva Morfiadakis


Jag tycker Karin I Boberg verkar vara den arbetsam kvinna.

Eva M
Eva M

John Damm Sørensen

Det var også den pointe, jeg ville fremme.

Hilsen
John

Boberg

Meget tak John Damm Sørensen & Eva Mofiadakis for er seneste oplysninger.
Det er ikke lang vej fra Havnegade 51 i KBH til Nyhavn i KBH, hvis en kvinde er arbejdsom, hvor kan hun da også måske ikke arbejde som en hore i Nyhavn i KBH? Er dette mere medlidenhed end der er en sømand der køber seks af en hore i Nyhavn i KBH? For mig er det ikke dette.
Hvad syns du hvis kvinden Karin Ingeborg Boberg viede d. 06.08.1932 pa en stedt i KBH med den danske nazist manden Hans Schrøder? Jeg syns dette ikke vare dejligt i fra hendes side.

Jeg må ikke tykke det er dejligt at blive inficeret i mine Emne!

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg

John Damm Sørensen

#21
At afstanden fra Havnegade til Nyhavn er kort, gør efter min opfattelse ikke enhver kvinde i Havnegade til skøge. Fru Menæs optræder ikke i Politi Efterretningerne og heller ikke Karen Ingeborg, så der foreligger ikke direkte beviser for prostitutions- eller bordelvirksomhed i Havnegade 51. At datteren bliver skoldet juleaften 1923 tyder mere på en arbejdsom kvinde, der uden andre muligheder var nødt til at passe sin lille datter i køkkenet blandt skoldhede gryder og pander. Hvad der faktisk er sket vil sikkert fremgå af hospitalets journal.

Min umiddelbare opfattelse af Karen Ingeborg Boberg i øvrigt er, som jeg finder det blandt mange andre kvinder, en enorm trang til via en ægtemand at stige op i højere samfundslag for at sikre sine børn bedst muligt. At Karen Ingeborg i 1932 gifter sig med en mand, der senere viser sig som nazist, kan vel næppe lægges hende til last. Man må i den forbindelse holde sig for øje, at de tyske nazister først kom til magten året efter i 1933. De mere nationalistiske tendenser fandt man i Danmark blandt de konservative og andre højreorienterede kredse i samfundets top. Det samme gjorde sig vist også gældende i Sverige.
På den baggrund kunne man mere nærliggende klantre de uvederhæftige mænd, der ikke ønskede at leve op til deres ansvar som fædre til deres egne børn.

Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om, hvem Hans Schröder er. Jeg har ikke umiddelbart fundet noget på ham.

Hilsen
John

Boberg

Hvis (Karin Boberg) Schrøder vare en hore i Nyhavn i KBH ved varken du eller jeg, og jeg syns ikke at hun havde sømand til sine stedt Havnegade 51 i KBH, uden til en kabine eller skib i Nyhavn i KBH? Hvis danske politi, er der også nogen af dem der købe seks af en hore i Nyhavn i KBH, det er ikke kun sømand der gøre dette?
Hvis Hans Schrøder vare ham f. 09.12.1895 i Gammel Haderslev, og ham døde 24.02.1974 på en stedt i KBH, og hams erhverv er chefredaktør pa en avis. Og måske da i KBH?
Der er personer i fra mine Bobergslægt i Sverige der har fortælle mig at ham bleve dømt til fængsel efter anden verdens krig slut for nazist forbrydelser, hvis dette er rigtigt ved jag ikke. Mine far og hams ene søster vare i sluten af 1940 erne og besøge (Karin Boberg) Schrøder og hendes mand i deres hjem i KBH, sa da vare han ikke i fængsel? Men når da fik besøge af tysker i deres hjem sa fik mine far og hams ene søster rejse i fra deres hjem. (Karin Boberg) Schrøder vare en tante til mine bedstefar pa mine fars side.

Med venlig hilsen
Berndt Boberg


Eva Morfiadakis

Berndt,

Jag tycker du är respektlös mot din avlidna släkting. Jag tycker du framför åsikter/spekulationer som inte hör hemma i ett släktforskningsforum. Det är rent osmakligt.

Eva M
Eva M

Boberg

Bästa Eva Morfiadakis,
Det är varken ni eller jag som avgör vad som respektlöst på denna släktforsknings forum hemsida i Danmark utan detta är de ansvariga för denna danska släktforsknings forum hemsida.
Tycker ni att det är okej att ni går till person angrepp mot mig på denna danska släktforsknings forum hemsida? Jag tycker det inte, och ingen kan heller anklaga mig för att jag har gått till person angrep mot dig eller John Damm Sørensen. Det danska ordet måske är kanske på svenska, så jag har aldrig påstått att (Karin Boberg) Schrøder med säkerhet var en hora i Nyhavn i KBH. Ja jag har ju kunnat konstaterat att ni såväl som jag är folkbokförda på en adress i Sverige så varken ni eller jag är väl lämpliga att ha åsikter om vad som är osmakligt på en dansk släktforskning forum hemsida? Än idag är det ju tillålet att köpa sex i Danmark, och detta är ingenting som angår sådana personer som ej är danska medborgare. Vill ni göra några fortsatta uttalande om mina ämne på olika släktforsknings forum hemsidor är ni välkommen att skriva direkt till min e-postadress: berndt.boberg@outlook.com

En stor tak til Gitte Johansen for dine oplysninger i dette emne.

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg