Rödeby, Sverige 1696 - underlige tegn!

Startet af Britta Sørensen, 15 Feb 2020 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Så er jeg på glatis igen. Jeg er faldet over en post, som jeg ikke kan forstå. Kan det dreje sig om en kaution eller en eller anden tvist eller ..? Der er to tegn, jeg ikke kan gengive her - de fremhævede. Spørgsmålstegnene er hvad jeg ikke kan tyde/forstå. Håber der er en, der kan hjælpe mig.
Mvh
Britta Sørensen, Roskilde

Rödeby kyrkoarkiv 1682- 1700
Bild 172. Sida 311

Causions nom Pär Jönsson Hans X-lukket for oven og neden - å?? (Åkesson?) = J I-med to streger tværs over - jkanpr????

Om det næste hører med kan jeg ikke gennemskue
Son i Moo: Introduc
Sven Jonssons Hustru i Stengiöll

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0058647_00172#?c=&m=&s=&cv=171&xywh=276%2C4529%2C3011%2C2094

Eva Morfiadakis


Tecknen är personens "namnunderskrift" dvs Per Jönssons. Han betalar caution för sin dotter Elin Persdotter av Långamåhla som copulerat med Erik Bondesson?

Eva M
Eva M

Britta Sørensen

Hej Eva.

Tak for hjælpen. Jeg havde godt nok været inde om tegnene som "underskrift", men det forvirrede mig, at det stod i teksten, som præsten jo skriver. Jeg har da set tegnene ret ofte i de danske kirkebøger især i forbindelse med vielser/trolovelser, men det hele var røget ud af min hukommelse. Tak også for forklaringen/tydningen af teksten i øvrigt.

Mvh
Britta S.

Ole Westermann

Ja, på dansk kaldes de bomærker - de ses ikke så sjældent også indskåret i kirkestolene, hvor ejeren havde sin plads.