Dåbsattest Vinderslev sogn ca. 1805, Viborg amt

Startet af Jesper .Balle, 08 Feb 2020 - 01:21

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

Min Tipoldefar Søren Pedersen var gift med Maren Hansdatter.

I mange år har jeg troet at hun var det ældste barn ud af 4 fra sine forældre, gårdmand Hans Jensen f. 12/5 1776 Funder sogn, d. 14/2 1847 Balle sogn gift 7/9 1804 Balle kirke med Mette Kjerstine Lasdatter f, 1780 i Tandskov, Serup sogn d. 10/7 1857 Balle sogn.

Her ganske fornylig i forbindelse med afkvittering af en aftægtskontrakt d. 21/11 1873 i Hids Herreds skøde og panteprotokol, som min tipoldefar havde udstedt i 1835 til sin svigerfar i forbindelse med overtagelse af hans gård, da ser jeg pludselig at Maren Hansdatter havde en ældre bror ved navn Laurs/lars Hansen.

Han dukker således op ved FT 1850,1855 og sidst her ved 1860

Viborg, Hids, Balle, Hvinningdal, , Nr. 48, Gaard, FT-1860, C1081
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Laurs Hansen     56     Gift     Gaardmand, husfader          Vinderslev sogn 
Maren Mouritsdatter     42     Gift     Kone          Svostrup sogn 
Mette Kirstine Laursen     13     Ugift     Datter          Balle sogn 
Ane Marie Laursen     11     Ugift     Datter          Balle sogn 
Handsine Laursen     8     Ugift     Datter          Balle sogn 
Peter Laursen     5     Ugift     Søn          Balle sogn 
Mouritz Peter Laursen     2     Ugift     Søn          Balle sogn 

Ved en af de tidligere FT står han anført som f. i Balle sogn, men det finder jeg ikke belæg for.

Laurs/Lars Hansen blev gift 11/8 1846 i Balle kirke og blev begravet fra samme kirke ved sin død 15/1 1861.

Det jeg søger er hvor og hvornår han blev født i Vinderslev sogn. Jeg har prøvet selv at kigge i kirkebogen men har ikke haft held hermed, hvilket nok skyldes at jeg af flere grunde ikke kan læse den gl. skrift.

Jeg tillader mig at vedlægge et link fra Vinderslev sogn fra omkring år 1805 jfr. herfor

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128080#163948,27530901

og hvor jeg vil sætte stor pris, hvis der er nogen i dette forum, der kan finde hans fødsel i kirkebogen og hvis muligt gerne en oversættelse af fødsels/dåbsattesten.

Britta Hansen

#1
Hej Jesper

Hans Jensens søn Laurs ser vi her i lægdsrullen for Vinderslev sogn:
Viborg tilgang 1805_66_C196 – venstre side - født 15.11.1804

Her er Laurits i KB Vinderslev - 1. kolonne næstsidste dåb - Søndag den 25. Novbr.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jesper .Balle

Hej Britta

Takker selvfølgelig for et særdeles hurtig svar.

Hvis det er muligt hvad nr. står der ud for hans navn på sooldaterrullen, da jeg har svært ved at identificere ham?

Andet spørgsmål kan du evt. oversætte dåbsattesten eller skal jeg spørge i et andet forrum om oversættelse?

Britta Hansen

Viborg tilgang 1805_66_C196

Læg endelig dåben til tydning i Hjælp til tydning af tekster mm
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com