Christensen eller Kristensen - Når stavemåden skifter flere gange

Startet af Lis Helleberg, 03 Feb 2020 - 19:28

Forrige emne - Næste emne

Lis Helleberg

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad I gør, når præsterne vælger deres egen stavepræference, så for- og/eller efternavn skiftevis skrives med K eller Ch. ved forskellig begivenheder.
Hvilket navn går I videre med?
F.eks. Far hed Christensen men ved videreforløb og selv ved begravelse skrives han Kristensen. Børnene hedder Kristensen - og så ved senere generation kommer Ch så tilbage i navnet (en anden præst et andet sted skriver med Ch.)
Jeg synes, det giver et værre rod i aneoversigten. Tager I altid udgangspunkt i, hvordan farens navn/efternavn er skrevet af præsten ved dåben eller holder I fast ved den oprindelige stavemåde gennem hele slægtstavlen trods uoverensstemmelser af stavemåde ved tydning af relaterede tekster / henvisninger.

Jeg ser frem til at høre jeres bud, så jeg kan få mine aner skrevet ind i databasen på så fornuftig vis som mulig uden at skulle rette eller rydde meget op bagefter.

Med venlig hilsen
Lis


Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Hans Peter Christiansen

Ja - det er lidt sjovt med Christiansen med K eller Ch.

Min Tipoldefar er døbt Christian Jensen 1806 Undløse
Min Oldefar er døbt Jens Christiansen 840 Ugerløse - her står hans far som Christian Jensen
Min Farfar er døbt Niels Peter Kristiansen 1881 Ugerløse - her står hans far som Jens Kristiansen.
Min Faster er døbt Dagny Sigrid Christiansen 1905 Korsør - her står hendes far som Niels Peter Christiansen.
Min Far er døbt Jens Sigurd Christiansen 1910 Korsør - her står hans far som Niels Peter Kristiansen rettet til Christiansen.
Jeg har 2 dåbsattester på min far. Den ene fra 1923, her står han som Kristiansen. Den anden fra 1944, her står han som Christiansen.

Så jeg har bibeholdt Christiansen  ;)
Mvh HP

Hanne C. Christensen

Hej.

Jeg bruger generelt dåbsnavnet i min database.
Derudover har mit program en funktion, hvor tilknytter jeg navnets andre stavemåder under "alternativ navn", hvilket gør at jeg kan søge på både Christensen og Kristensen.
Desuden skriver jeg i noter / kilder det navn, der angives i den pågældende kilde.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Lis Helleberg

Hej Hans Peter og Hanne,

Tak for jeres input. Hmmm - beslutninger, beslutninger.
Jeg må nok også hellere gå efter dåbsnavnet og så leve med at selv om faren oprindeligt er døbt med Ch, kan barnet af præsten blive skrevet ind med K. Så må stavemåden skifte fortløbende afhængig af præstens luner.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg