Faderskabssag i Emmerlev sogn, Tønder amt i 1910 - under tysk tid.

Startet af Christian Konstmann Autzen, 16 Mar 2011 - 14:58

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Min svigerfar, Anton Hansen (men født Lund), født den 24. marts 1910, er født uden for ægteskab i Sønder Sejerslev i Emmerlev sogn af Ane Maria Lund. I kirkebogen findes ingen oplysninger om udlagt far.

Han er således født i den tyske tid for Sønderjylland.

Mit spørgsmål er så: Hvor finder jeg oplysninger, hvis der har været kørt en faderskabssag ?

Moderen bliver gift ½ år efter fødslen - men ikke med den biologiske far til min svigerfar.

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Du skal have fat i formynderprotokollen/Vormundschaftsprotokoll for Tønder amt - de ligger på LA Aabenraa

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for dit svar - det var lige et sådant svar, som jeg håbede på.

Jeg regner med at tage en tur på landsarkivet i Aabenraa i juni måned - listen med punkter er nok til i hvert fald 1 dag, hvis ikke 2.

Desværre kom jeg først igang med at slægtsforske længe efter min svigerfars (og min svigermors) død - og ingen i familien har rigtigt tænkt over at undersøge det før nu.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Laila L. Andreasen

Hej

Jeg ser dit indlæg og jeg tror at jeg har nogle Lund-aner fælles med sin svigerfar.
Ihvertfald dukker navnet Ane Maria Lund - datter af Karl Lund og Kirsten Jensen op i mine
aner.
Karl Lund havde en bror Hans Godskersen Lund som er min morfars far.

Hvis du er interesseret i mere så kan du skrive privat til mig.

M.v.h.

Laila Lund Andreasen

Christian Konstmann Autzen

Hej Laila

Tak for din opmærksomhed - men min Ane Maria Lund's forældre er Petrea Maria Dethlefsen og Laust Nielsen Pedersen Lund. Laust er født i Fjersted i Spandet sogn.

Så - "desværre" var der ikke en træffer i denne omgang.

Jeg har ellers mine svigerforældre fuldt ud - som det nu er muligt. Min svigerfars side til 1400-tallets Troels Winther i Brøns sogn og min svigermors også til 1400-tallets Fog i Framlev herred, samt selvfølgelig til Mærsk i Skærbæk sogn (NB: Men dog ikke den Mærsk !).

Det eneste som så udestår er denne faderskabssag - som jeg så prøver at få løst.

Der er flere lidt uafhængige Lund-familier i Emmerlev - samt i omliggende sogne. Navnet Godske kunne vel tyde på en forbindelse tilbage til Troels Winther.

Hilsener tilbage
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Tak til Inger Buchard

Din oplysning om formynderprotokollen gav resultat. - Min svigerfars far er åbenbart en tysk håndværker, som var på valsen i Emmerlev på den tid, og der var en sag med 31 bilag, og som min kone og jeg fik skannet på landsarkivet i torsdag.

Igen - tusind tal for din hjælp.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.