Bertel Feilberg og Johanne Cathrine Stavanger. Hvor finder jeg mere om disse to?

Startet af Keld Sørensen, 18 Jun 2011 - 19:50

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Bertel Feilberg og Johanne Cathrine Stavanger. Hvor finder jeg mere om disse to - og Magdalene Feilberg?
Jeg mangler information om deres vielse trods søgen i diverse kirkebøger!
Jeg har ganske få informationer om de to personer:
Bert(h)el Feilberg.
I et skifte oprettet i forbindelse med hans død 13. maj 1816 som 52-årig fortælles at han er malersvend og hans hustru er (Joh)Anne Cathrine Stavanger, samt at der er to arvinger, en søn Hans Nielsen, 14 år og en datter Magdalene 6 år.
Dvs. at Bertel Feilberg er f. omkring 1764 - men hvor? Han burde også kunne findes i FT-1801 - men nej!
Det er ikke lykkedes at finde den omtalte søn Hans Nielsens fødsel. Det må være omkring 1802! Men hvorfor hedder sønnen så Nielsen til efternavn?
Ifølge kirkebog for Trinitatis Sogn - og FamilySearch - får ægteparret en søn Peder i april 1808. Han er ikke nævnt i omtalte skifte. Måske er han død? Jeg har ikke fundet ham - hverken levende eller død!

De får yderligere en datter, Magdalene, der ifølge oplysninger fra Almindeligt Hospitals patientprotokol for 1889 er f. 26. april 1810 i København. Hun er indlagt her pga. svagelighed. Har i øvrigt alle oplysninger om hendes livsforløb, men har forgæves søgt hendes fødsel.

Johanne Cathrine Stavanger.
Jeg mangler stort set alle oplysninger om hende. I FT-1840 er hun nævnt boende hos forannævnte datter Magdalene Feilberg, Adelgade 281. Johanne Feilberg er 67 år og enke. Hun må således være født omkring 1773. Men hvor? Og hvor og hvornår er hun død?

Der er en del spørgsmålstegn jeg måske kan få hjælp til at besvare eller måske bringe mig på sporet af nye oplysninger!
Mvh,
Keld Sørensen.

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Keld

Dette er et vildt gæt som ikke grunder på noget undtagen at sønnen hedder Hans Nielsen - og at du ikke kan finde Bertel Feilberg i FT 1801

Kunne familien være fra Sønderjylland eller Slesvig - her var FT i 1803 - og desuden var Slesvig Holstein gået væk fra patronymer længe før kongeriget.

I så fald kunne Bertels navn have været Bertil Nielsen Feilberg - og derfor kom sønnen til at hedde Hans Nielsen. De kunne være flyttet til KBH efter 1801

Det er som sagt kun en gisning

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont (USA)

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Har du set denne person i FT 1801 - kunne det værer ham - i så fald kan du jo gå ud fra at han er blevet gift i 1801 eller 1802 hvis vi går ud fra Hans Nielsens alder. Og muursvend - prøv at se hvad der står i originalen.

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Frimand Kvarter, Frimands Kvarter, Matr. 42, 150, FT-1801, A5034
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Jacobsen 36  Gift Huusbonde Øltapper 
Marie Heim 28  Gift hans Kone   
Kirstine Lys 67  Enke hendes Moder underholdes hos ...?? Datter 
Feilberg 36  Ugift Logerende Muursvend  

En anden mulighed

Elizabeth i Vermont

Mette Lund

Hej Keld

Johanne Stavanger/Feilberg er ikke længere at finde i datterens husstand i FT-1845:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 238,3.Sal, 4, FT-1845, C4015
Søren Mathisen   41    Gift      Skomagersven   Kiøbenhavn
Magdalene Feilberg   36    Gift      hans Kone   Kiøbenhavn
Jens Christian Mathisen   10          deres Barn   Kiøbenhavn
Emilie Mathisen   5          deres Barn   Kiøbenhavn
Hansine Karoline Mathisen   2          deres Barn   Kiøbenhavn
Johanne Karoline Nilsen   1          Pleiebarn   Kiøbenhavn

Hun kan selvfølgelig bare være flyttet, men muligheden er også, at hun er død. Har du prøvet at kigge i kirkebogen for Trinitatis (som Adelgade hørte til) i perioden mellem de to folketællinger?

Mvh.
Mette

Keld Sørensen

Hej Elizabeth og Mette,
Tak for jeres idéer til at finde personerne.
Til Elizabeth: I dit første indlæg skriver du, at familien måske kommer fra Sønderjylland/Slesvig! Det vil jeg undersøge nærmere. Men jeg synes, at navnet også »smager« lidt svensk. Blot en tanke!
Du har fundet navnet Feilberg i FT-1801, en murersvend. Både ved sønnen Peders fødsel i 1808 og i skiftet fra 1816 står han anført som malersvend. Jeg tvivler på, at han har skiftet til et andet håndværk. På Stadsarkivet på Københavns Rådhus findes der måske laugsprotokoller for malersvende. Her kan der være en mulighed for at finde oplysninger om Bertel Feilberg. Han dør på Frederiks Hospital. Indlagt dér på laugets regning - står der anført i skiftet efter hans død.
Til Mette: Jeg har endnu engang set i kirkebogen for Trinitatis Sogn i perioden indtil 1845. Håndskriften er rimelig tydelig. Så jeg tror ikke, jeg har overset Johanne Stavanger. Så hun er sikkert flyttet til et andet kirkesogn. Suk - så er der mange muligheder. Men begravelsesprotokollerne beroende på Stadsarkivet på Københavns Rådhus kan måske løse problemet - hvis hun ellers er død i København.
Mvh.
Keld.

Irene Christoffersen

Hej

I FS dukker disse navne op:
Name: Peder Berthelsen
Gender: Male
Baptism/Christening Date: 01 May 1808
Baptism/Christening Place: TRINITATIS, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Berthel Feilberg
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Johanne Cathrine Stavanger
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C20105-5
System Origin: Denmark-ODM
Source Film Number: 44547
Reference Number:
mvh
Irene Christoffersen
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Keld Sørensen

Hej Irene,
I mit første indlæg nævner jeg:
»Ifølge kirkebog for Trinitatis Sogn - og FamilySearch - får ægteparret en søn Peder i april 1808.«
Han er født 8. april og - som FS også nævner - døbt 1. maj.
I kirkebogen læses følgende:
»Majus. 1808. Søndag d: 1 Peder. - Berthel Feilberg Ma­lersvend og H. Johanne Cathrine Stavanger i Spring Ga­den No. 37. E. S. K. (en søn kaldet) Peder. fød d: 8 Apr: fadd: Høker P. Andersen. Snedeker Hass. Madame M: Paul­­sen b: B: Jfrue A: P: Krag. h: H: (holdt Huen) -
Synes du, at efternavnet Feilberg kan have relationer i det svenske?
Mvh.
Keld.

Bente Aaris

Tror du det er Johanne her i FT:1787, hun opkalder så sin datter op efter moderen:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, , Lille Kongens Gade 101, 323, FT-1787, B5766
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peder Pentzler 24  Gift Hosbonde Cortner Mester 
Maria Stavanger 22  Gift Hans Kome   
Magdalene 1  Ugift Deres Datter   
Magdalene Stavanger 50  Gift Konens Moder   
Johanne 13  Ugift Hendes Søster      
--------------------------------------------------------------------------------

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Og hun har giftet sig igen og boede ikke lang fra datteren i FT:1834:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 275,Baghuset Stuen, 9, FT-1834, C5734
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Hansen 58  Gift  Arbeidsmand 
Hanne Cathrine Stavanger 64  Gift  hans Kone     
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

I Oeders-tælling 1771 er der 2 kandidater som kan vaære Johanne's fader:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Stavanger Mandens erhverv:  Skibstømmersvend
Mandens alder:  33 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  35
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Christianshavn Kvarter Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  76b
Indtastningsnr:  C6223 Løbenr.:  1103
--------------------------------------------------------------------------------
Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Stavanger Mandens erhverv:  Materialforvalter paa Nye holm
Mandens alder:  48 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  30
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Sankt Annæ Øster Kvarter Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  Folio Bc
Indtastningsnr:  C7268 Løbenr.:  80

Men da skibstømmersvendens kone's alder er antydet til at være 35 år i 1771, kan det jo være moderen Magdalene som er 50 år i FT:1787 = f. ca. 1737 + -!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Da familie til Johanne Catharina holdt til på Christianshavn på de tider kiggede jeg i Vor Frelser kirkebog og BINGO hun er døbt der 4.maj 1773 faderen var Morten STAVANGER og moderen var Magdalene Pedersdtr., der var faddere med efternavnene From, Berg, Lÿder og Due.
opslagnr:44 Vor Frelser 1763-1796.
Jeg har ikke set efter flere søskende som ant. må være døbt der bl.a. Maria!

MORTEN STAVANGER Pedigree
  Male   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  MAGDALENE ROLLING  Family
  Marriage:  10 APR 1761   Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Johannes 2.ægteskab ?:

OLE HANSEN BJERREGAARD Pedigree
  Male   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  ANNE CATHRINE STAVANGER  Family
  Marriage:  10 NOV 1816   Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Keld Sørensen

Hej Bente,
Sad netop og læste dine indlæg og kunne se, der var nogle spor der kunne føre til svar på mine spørgsmål. Og BINGO du fandt absolut brugbare informationer om familien. Tak for det.
Mvh.
Keld.

Bente Aaris

Søsteren Marie Kirstine bliver enke og gifter sig igen:

MARIE KIRSTINE STAVANGER Pedigree
  Female   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  MOGNS JENSEN  Family
  Marriage:  05 JUL 1797   Garnisons Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Iflg. Garnisons Copulationsprotokol 1769-1815 opslagnr:120 og Trolovelse 19.juni 1780-1799 opslagnr:99, hvoraf det fremkommer hun var på Almindelig Hospital, finder hende ikke i 1801!

Tænkte derfor Johanne også kunne være viet i Garnisons, men det kan jeg ikke finde at hun er, kan ha overset.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Keld Sørensen

Hej Bente,
Jeg har de sidste par dage prøvet at finde flere oplysninger om familien Stavanger på baggrund af de spor du lagde ud. Har nærlæst kirkebøgerne for Vor Frelser Kirke og fundet følgende:
Morten (Mortensen) Stavanger, skibstømrer og Magdalene Pedersdatter fik følgende børn:
Bendte Maria, døbt 20. august 1764, død 27. august samme år.
Maria Kirstine, døbt 2. marts 1766. Konfirmeret 1. oktober 1780. Hun blev viet til Hans Peder Peltzner 12. januar 1787. Lyst 5. september 1786. (Hans Peder Peltzner er enkemand som 24-årig). De når lige at få en datter, Maria Magdalene, døbt 6. september 1786.
Hans Peter Peltzner dør 21. marts 1787.
Allerede 5. juli samme år, blev enken Marie Kirstine Stavanger viet til Mogens Jensen.
Deres andet barn, Andreas døbes 14. maj 1768.
Så sniger mystikken sig ind! Dette barn er efter al sandsynlighed død, da jeg har fundet en anden Andreas død 14. juli 1771, et halvt år gammel. (Når et barn dør, var der udbredt tradition for, at det efterfølgende fik samme navn).
Yderligere en dreng blev født 19. august 1770. Han døde som 2-årig 16. september 1772.
Morten Stavanger og Magdalene Pedersdatter får yderligere en datter, Johanne Catharina Stavanger, døbt 4. maj 1773. Har ikke kunne finde hendes konfirmation. Måske fordi forældrene er døde inden da, og hun er kommet til en anden familie? Blot en teori.
Hun blev som nævnt tidligere viet til Bertel Feilberg, som dør 13. maj 1816. Samme år 10. november vies hun til Ole Hansen Bjerregaard.
Men tak fordi du ledte mig på sporet af familien, som jeg vil prøve at finde yderligere oplysninger om.
Mvh.
Keld.  :)