Peder Nielsen i lægdsrullen i 1800

Startet af Ivan Kristensen, 18 Jan 2020 - 19:33

Forrige emne - Næste emne

Ivan Kristensen

Jeg jagter fremdeles på Niels Pedersens sønner og har fundet dem i lægdsrullen i 1800 i Viborg amt, lægd 45 Ørslevkloster lægd.
Peder Nielsen er på denne side:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18293,1060274
og de to andre, Jesper og Christen, er på næste side:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18293,1060275

På alle 3 sønner er der en del kommentarer som jeg kun delvis forstår.
Kommentarerne ved den ældste, Peder Nielsen, går delvis igen fra lægdsrullen i 1798 og der har jeg fået hjælp både til at læse og forstå, hvad der står.
Det er behandlet i denne tråd:
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,155877.0.html

Om Peder læser jeg, at han er 23 år og født i Lund, han er 62" høj og opholder sig på Nygaard. (Jeg har ingen anelse om hvor Nygaard kan være).
Så er Peders navn strøget over og det betyder vel at han er slettet i lægdsrullen?
En anden ting som er streget over er en gentagelse af det som stod i 1798 om amtspas og at faren Niels Pedersen var forlover for ham i den forbindelse.

I navnekolonnen står der en del om Viborg købstad, men jeg får ikke nogen sammenhæng i dette. Er han blevet overført til lægsrullen i Viborg? Hvad står der egentlig og hvad betyder det?
Nederst står det at han har indleveret sit amtspas.
Under hans alder og højde står der vel at han trak frilod i 1800, men hvad står der videre og hvad betyder det?
Derunder står der vel Dimitteret 24 Juli, men hvad fortsætter det med?
I kolonnen 'Vedtegninger' står der også noget over dette med amtspasset. Står der "Søevandt ?? 1799" og hvad menes i så fald med det?
Nederst står der vel "Amtspas imod Caution aflyst 1801", selvom jeg ikke kan få det til at stemme med hverken l eller s i aflyst.

På næste side står så hans to yngre brødre, Jesper og Christen:
Jesper opholder sig i Lund og derunder står der noget jeg mener at kunne læse som "Usøevant" selvom han er tiltænkt Søe Lægd (eller Søe Limit).
Under vedtegninger står der at han er "gl. mands søn 1799". Det burde vel være den ældste broder Peder, men hvis han var i tjeneste på Nygaard, så var selvsagt Jesper den ældste hjemmeværende søn. Dette om fritag for tjeneste som søn av en gammel bonde står der noget om i den forordningen som jeg blev gjort opmærksom på i den anden tråd jeg har vist til over.

De resterende kommentarer om Jesper og de om Christen får jeg ikke nogen mening ud af. Hvad står der? og hvad betyder det?

Venligst
Ivan Kristensen

Ole Ingvordsen

Hej

Peder:
Vedtegninger fra højre mod venstre:
Søevandt. UdC(ommanderet) 1799
Amtspas til Nyegaard,
Forl(over) Niels Pedersen i Lund.
Amts P. imod Caution
Afgb. (afgangsbevis) 1801

Trak frielod 1800  4/1800
er tilført 7/1800
Command. 1801 efter
               8/1800 og 5/1801
Dimit(teret). 24 Juli
Verb. L(isten) 1801
I Wiborg med sit
Amts P.    Sess. 1802

Fundet Wiborg Kiøbstad
Rolle No 3
Tilgaaet Wiborg Kiøbstads Hoved Rolle
under No 3 ved Extra Sessionen 1802
indleveret sit Amts Pas.

Jesper:
Vedtegninger
Gl. Mands Søn 1799
Usøevant Patent 194
             Ext. Sess. 1802
Mødt SS 1804

Kristen:
Vedtegninger:
usøevant. Mødte og fik
Patent No 300  og i Eed-
taget.   SSess 1803
Mødte S.S. 1804

Venlig hilsen
Ole

Ivan Kristensen

Mange tak for hjælpen. Dette er vist noget du har læst en god del af?
Men der er mange forkortelser og «kodesprog».
Kristen først:
Jeg forstår at han blev taget i ed. Det er beskrevet i denne forordning som jeg fik link til sidst. Man begyndte med at tage alle i ed på sessionen, så man sparede tid senere.
Og så fik han patent 300. Hvad er det?
Og hvad betyder det sidste,
Sses 1803
Mødte S.S. 1804

Venligst
Ivan kristensen

Ole Ingvordsen

Hej

Når man blev indskrevet i sørullen fik man samtidig et patent som gav en ret til at ernære sig ved fiskeri eller søfart samtidig med at man var til rådighed for flåden.
Man blev på dette tidspunkt opdelt i 4 klasser:
Helbefaren, halvbefaren, søvant og usøvant.

Sses 1803 og S.S. 1804: Søsessionerne 1803 og 1804

Venlig hilsen
Ole

Ivan Kristensen

Nok engang mange tak.
Dette er jo direkte spændende!
Vi er midt under Napoleonskrigene med Slaget på Reden i København i 1801 og senere bombardementet af København i 1807.
Det må have været rimelig utrygt at være udskrevet til flåden i den tid.

Er disse søsessioneerne at finde noget steds?

MVH
Ivan

Ole Ingvordsen

Ja indskrevet i sørullerne ligesom landsessionerne i lægdsrullerne

Venlig hilsen
Ole

Ivan Kristensen

Jamen da må jeg jo begynde at lede efter dem.
Jeg har alsrig hørt om dem før.

Mange tak.

Ivan

Ivan Kristensen

Jeg finder ikke noget forståeligt system i sørullerne :-[
Jeg har gået ud fra at jeg på forsiden i i Riksarkivet under 'Se arkivalier online' skal vælge 'Lægdsruller'.
På næste side virker det naturligt at vælge 'søruller'.
Men hvad skal jeg så gøre videre for at finde disse folkene fra Ørslevkloster sogn i Fjends herred i Viborg amt?
Her er jeg blank :-[

Ivan Kristensen

Der er også noget jeg er usikker på om Jesper Nielsen.
Han er gammel mands søn og så er der tilføjet årstallet 1799.
Betyder det at han blev 'gammel mands søn' i 1799?
Eller gælder årstallet det fritag som ældste søn af en ældre far havde ret på for at hjælpe faren med gården.
Dette er jo beskrevet i forordningen av 1788, som jeg fik hjælp til at finde i den anden tråd, som jeg viste til øverst på denne tråd.
Så står det at han er usøevant og at han fik patent 194.
Dette er jo tilsvarende det som er forklaret om den yngste bror Kristen.
Men så står der lidt anderledes igen ved Jesper:
Ext. Sess. 1802 - Er dette en ekstra session som blev afholdt i 1802 og kan man i så fald finde den?
Mødt SS 1804 - Dette er vel det samme som ved Kristen, at han mødte på søsessionen i 1804?

Venligst
Ivan

Ole Ingvordsen

Hej

Ikke alle søruller er scannet men jeg bruger oftest http://ao.salldata.dk/
Her kan man så gå ind under Militære arkivalier > Lægdsruller > Amt/kreds og vælge år og man vil så få vist, hvis der er tilgængelige søruller.
I dette tilfælde vil man så kunne finde Jesper og Kristen her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=378869&side=64 i hovedrullen for 1804 og
Peder  her: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=378869&side=67

I øvrigt vil jeg anbefale at læse Jørgen Greens bog: Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver.

Venlig hilsen
Ole

Ivan Kristensen

Tak igen!

Ja, jeg har fortsat meget at lære om dette her.
Jeg har ikke lært noget andet end det foredrag som blev streamet fra Riksarkivet for nogen år siden.
Jeg skal forsøge at få fat i den bog du nævner.
Så slipper du kan hænde alle mine spørsmål fremover - i alle fald nogen af dem :)

MVH
Ivan