oplysning fra svenske kilder om mine aner fra Sverige født i 1851 og 1858

Startet af Ulla Lyngveig Laundav, 29 Jan 2015 - 13:47

Forrige emne - Næste emne

Ulla Lyngveig Laundav

Hej Eva

Hvor er det pænt af dig, at finde så mange oplysninger til mig.
Efter alt at dømme, er det sikkert den rette person, som du har fundet, da Pehr/Peter også har boet Øresundsvej 63 iflg. hans søn - min farfar Georgs dåbs-notering i kirkebogen nr. 102:

http://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn672/churchlisting23000/opslag4662684

Ifølge folketælling i 1885, havde Peter og Inger tre børn:
Emma Caroline født 29 marts 1877,
Anna Marie født 9. august 1878
og min farfar Georg Albert født 23. april 1882.

http://www.danishfamilysearch.dk/cid15233588

Desuden har jeg fundet frem til et fjerde fælles barn Laurits Peter født 25. oktober 1888.
Ifølge min fætter skulle Peter og Inger også have en søn, som hed Hans, men ham kan jeg ikke finde frem til.

Jeg kan ikke se, at Johanne har været fadder til nogen af Inger og Peters børn.

Min fætter oplyser, at Peter døde af sukkersyge. Han døde den 21. marts 1889:

http://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn672/churchlisting23001/opslag4663061

Med venlig hilsen
Ulla

Eva Morfiadakis



Hej,

Jag hann kontrollera Pehrs barn i Tårnby och Sundby och såg att systern Johanne inte hade varit fadder till något av dem.

Kanske har Pehr eller Ingar varit faddrar till Johannes barn. De barnen är födda på Amager, döpta förmodligen i Tårnby .

Samma adress kan tyda på att det finns en förbindelse mellan Johanne och Pehr. Syskon som utvandrar till samma ställe brukar till att börja med hålla samman. Johanne och hennes man har kanske också blivit vigda i Tårnby.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej,

Johannes son Carl Oscar Peter Elof är f. 30/12 1975 i Tårnby (opslag 200 1868-1875). Johanne och August H. är inte gifta ännu.

En av faddrarna är Peter Nielsen, S.V. (Sundbyvester).

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Efternavn:  Holmqvist Fornavn:  Johanna
Erhverv:  Rengøringskone Fødelokalitet:  Onslunda
Fødeland:  Sverige
Fødselsår:  1855 I DK fra:  1874
Bopæl, lokalitet:  København Amt, region:  København og Frederiksberg
Lov af:  26 02 1910 Tillæg:  A
Løbenr:  140
Bemærkninger: f. Nilsson Også Enke

Johanna blir dansk medborgare 1910.

Eva M
Eva M

Ulla Lyngveig Laundav

Hej Eva

Endnu engang mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Ulla

Sebastian Persson Lutsch

Hej alla!

Jag såg denna diskussion först nu, men tänkte att jag kan reda ut några saker här.

Karna (som gifte sig med Nils Persson hemmansägare i Onslunda) var dotter till Pehr Nilsson f. 1800 d. 1848 och Ingar Mårtensdotter
Hon hade syskonen Bengta, Johanna, Mårten, Ingrid och Nils. Barnen hette Persson. Bengta gifte sig Mårtensson och Ingrid gifte sig med en Henrik. Johanna dog 1890.

Brodern Nils Persson (gm Margareta Holmgren) blev tingsvaktmästare.
Bengta flyttade in i gården i Spjutstorp om kring 1855-56.

Karna och Nils fick flera barn, bland annat en Maria som flyttade till Lund.


Vänligen, Sebastian

Ulla Lyngveig Laundav

Hej Sebastian
Mange tak for dit svar, som jeg først ser nu.
Karna og Nils Persson var mine tipoldeforældre. Deres søn Pehr Nilsson født 1850 er min oldefar og Marias bror.
Alle Karna og Nils børn er født Onslunda no. 9. Kender du noget til stedet og ved du om huset stadig eksisterer?

For to måneder siden var jeg i Tryde og så huset Sälshög no. 9 som kan spores tilbage til år 1625. Ingar Nilsson født Mårtensdotters mor Pernilla Ifvarsson født Jöransdotter var født i Sälshög no. 9 tillige med hendes 14 søskende.
Jeg blev vist rundt af professor Nils Tryding, som har boet i Tryde og han viste mig også kirkegården, hvor mange af mine slægtninge er begravede.
Er du også i familie med Karna og Nils Persson og hvor har du dine oplysninger fra?

Venlig hilsen
Ulla