Tydning af skøde mellem Jørgen Knudsen og Eske Jørgensen i Vile

Startet af Mona Jensen, 12 Jan 2020 - 17:15

Forrige emne - Næste emne

Mona Jensen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=312361#312361,41836926

Jeg beder om tydning af dette skøde der handler om selvejer Jørgen Knudsen og søn Eske (Eskild) Jørgensen. Jeg synes den har været svær at tyde og glæder mig til at se, hvad I kan hjælpe mig med :) :-\

Jeg læser:

Skiøde nr. 3. F. 6. R. Een Rbs. 12 Sølv. Betales med ½ Deel 12xxx 1820. – Underskrevne Selveier
Jørgen Knudsen af Wiile Sogn, Sallingland, giør vitterligt at have solgt, ligesom jeg her-
ved sælger til min Søn Eske Jørgensen, Parcellen No. 2 af min tilhørende og
iboende Gaard, beliggende i Viile Sogn og Bye, bestaaende af 70 Skpr. 2 Fdk. 1 Alb. Hartkorn
(næste side)
med paastaaende Bygninger den indavlede og i Marken nedlagte Sæd, saaledes som benævnte Parcel
af Landinspektür Flor er aflæst og det Kongelige Rentekammer har tilladt sammes Udstykning den
10. October 1818, overensstemmende med skrevne og angxxx Anordninger og det paa følgende Vilkaar:
1) Da Kiøberen allerede har imodtaget herved solgte Bygning og Eiendom, saa skal han og xxxxx svare alle bestaaende og
paaløbende Skatter og Afgivter, og holde sig de tiende Adkomster efterrettelig som jeg har indgaaet; saa skal og
Kiøberen erstatte og betale al Restance af Kongetienden af bemeldte Hartkorn til Wiborgland Skiøde
2) I og med dette Kiøb følger Kirke Korntienden som allene skulde svares til Viile Kirke af herved solgte Hartkorn
hvorved Kiøberen iforhold af herved solgte Hartkorn tilsvarer Kirkens Vedligeholdelse og betale alle udgifter
saa følger og i Kiøbet den Ind og Udbesætning og Inventarium som tilhører mig og er med alle iherved solgte
Bygning. 3) For herved solgte Eiendom, Bygning og Tiendeanpart med videre skal Kiøberen betale 160 Rbd.
Sølv, hvilke Et Hunderde og tredsindstyvende Rbd. Sølv ikke skal udbetales før paafølgende Wiborg
Snapstingstermin, efter at jeg og min nulevende Kone Maren Nielsdatter ved Døden er afgaaet; dog
skulle den længstlevende af mig eller nulevende Kone ikke ved Djøden afgaae et halvt Aar før
Snapstingstermin;  da skal Capitalen ikke betales før næstpaafølgende Wiborg Snapstingstermin
efter den længstlevendes Død; af Capitalen svares ikke rente, før den til Betaling er forfalden; hvor-
ved  anmærkes at benævnte Kiøbesumma skal udbetales til min Søn Jens Jørgensen, min Datter Mette
Jørgensdatter, givt med Chr. Christensen Gramsgaard i Roslev og min Datter Bergithe Jørgensdatter,
saaledes at Sønnen Jens Jørgensen faaer den halve Deel og hver af bemeldte mine Døttre ¼ Deel.
4. Rigsbankens xxxxhæftelse bliver med dette Kiøb uforkrænket. 5) Kiøberen maae hverken sælge, pantsætte
eller bortleie herved solgte Bygning, Eiendom og tiende paa andre Vilkaar end her foreskrevet staaer, da alt
xxx xxx derimod Handelen skal være som ugiort. Og da Kiøberen har lovet at efterkomme som forskrevet
staar, saa skal bemeldte Bygning, Eiendom, Tiendeanpart og herved Solgte tilhøre ham fri for
hver Mands tiltale, og jeg tilforpligter i tilfælde af Vandhiemmel at næste  xxx Januar; dog xx xxx
xxxhold af Kiøbesummen. Dette til Bekræftelse under mit Navn og Vitterligheds Underskrift
Viile Sogn og Bye, skrevet i Skive den 16. Januar 1820. – Jørgen Knudsen/:med ført Pen:/
Til Vitterlighed efter Begiering. N. Kieldsen. E.H. Selmer. C. Primdahl – at ingen Kiøbe-
Contract, xxxxxxxx Conditioner eller noget andet saadant Dokument om Kiøbet før dette Skiøde
bleve udstædt imellem Kiøber og Sælger eller andre paa vores Vegne er paxxxx, idet forxxxxx vi
herved og naar forlanges med Eed vil Stedfæste. – Som Sælger Jørgen Knudsen med ført Pen. – Som
Kiøber Eskild Jørgensen – at saavel Kongelige Skatter som Bankrenter, Brandkontingent og
Communeafgivter ere clarerede af herved solgte Hartkorn og Gaard til Udgangen i 1819 bewidnes. – Viborg
Amtstue den 1ste Marts 1820. – Gjørup. – I Overeensstemmelse med iht. Kongelige Rentekammers
Approbation af 10. October 1818, samt den under 3die dennes meddelte xxxx tilladelse bliver
dette Skiøde herved forsynet med betalt Paategning til Tinglæsning. – Viborg Stiftamthuus
13 Martii 1821. – Schønheider – læst under Salling Herreders Ret den 2. April 1821. O. Selmer. Attest fol. 108

Med venlig hilsen

Mona
Med venlig hilsen
Mona Jensen
mona-e-j@live.dk

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!
Jeg læser:

Skiøde nr. 3. F. 6. R. Een Rbd. 12 Skil. Sølv. Betales med ½ Deel meere 1820. – Underskrevne Selveier
Jørgen Knudsen af Wiile Sogn, Sallingland, giør vitterligt at have solgt, ligesom jeg her-
ved sælger til min Søn Eske Jørgensen, Parcellen No. 2 af min tilhørende og
iboende Gaard, beliggende i Viilesogn og Bye, bestaaende af 7 Skpr. 2 Fr. (=Fdk) 1 Albm. Hartkorn
(næste side)
med paastaaende Bygninger den indavlede og i Marken nedlagte Sæd, saaledes som benævnte Parcel
af Landinspekteur Flor er afsadt og det Kongelige Rentekammer har tilladt sammes Udstykning den
10. October 1818, overeensstemmende med derom udgangne Anordninger, og det paa følgende Vilkaar:
1) Da Kiøberen allerede har imodtaget herved solgte Bygning og Eiendom, saa skal han og deraf svare alle resterende og
paaløbende Skatter og Afgivter, og holde sig de Tiende Akkordter efterrettelig som jeg har indgaaet; saa skal og
Kiøberen erstatte og betale al Restance af Kongetienden af bemeldte Hartkorn til Wiborg lærde Skoele
2) I og med dette Kiøb følger Kirke Korntienden som ellers skulde svares til Viile Kirke af herved solgte Hartkorn
hvorved Kiøberen i Forhold af herved solgte Hartkorn tilsvarer Kirkens Vedligeholdelse og betale alle Udgivter
  Saa følger og i Kiøbet den Ind og Udbesætning og Inventarium som tilhører mig og er ved eller i herved solgte
Bygning. 3) For herved solgte Eiendom, Bygning og Tiendeanpart med videre skal Kiøberen betale 160 Rbd.
Sølv, hvilke Et Hundrede og Tredsindstyve Rbdl. Sølv ikke skal udbetales før paafølgende Viborg
Snapstingstermin, efter at jeg og min nuhavende Kone Maren Nielsdatter ved Døden er afgaaet; dog
skulle den Længstlevende af mig eller nuhavende Kone ikke ved Døden afgaae et halvt Aar før
Snapstingstermin;  da skal Capitalen ikke betales før næstpaafølgende Viborg Snapstingstermin
efter den Længstlevendes Død; af Capitalen svares ikke Rente, før den til Betaling er forfalden; hvor-
ved  anmærkes at benævnte Kiøbesumma skal udbetales til min Søn Jens Jørgensen, min Datter Mette
Jørgensdatter, givt med Ole Christensen Gravgaard i Roslev og min Datter Bergithe Jørgensdatter,
>givt med Jens Danielsen i Jeberg Sogn, eller deres Arvinger, om de ved Betalingstiden er afgaaet, <
saaledes at Sønnen Jens Jørgensen faaer den halve Deel \og/ hver af bemeldte mine Døttre ¼ Deel.
4. Rigsbankens Forhæftelse bliver med dette Kiøb uforkrænket. 5) Kiøberen maae hverken sælge, pantsætte
eller bortleje herved solgte Bygning, Ejendom og Tiende paa andre Vilkaar end foreskrevet staaer, da alt
hvad derimod handles skal være som ugiort.Og da Kiøberen har lovet at efterkomme som foreskrevet
staaer, saa skal bemeldte Bygning, Ejendom, Tiendeanpart og herved Solgte tilhøre ham fri for
hver Mands tiltale, og jeg tilforpligtet i Tilfælde af Vandhiemmel at erstatte ham \samme/; dog kun i
Forhold af Kiøbebesummen. Dets til Bekræftelse under mit Navn og Vitterligheds Underskrivt.
Viile Sogn og Bye, skrevet i Skive den 16. Februari 1820. – Jørgen Knudsen/:med ført Pen:/
Til Vitterlighed efter Begiering. N. Kieldsen. E.H. Selmer. C. Primdahl – at ingen Kiøbe-
kontract, skrivtlige Conditioner eller noget andet saadant Dokument om Kiøbet før dette Skiøde
blev udstædt imellem Kiøber og Sælger eller andre paa vores Vegne er passeret, det forsikkrer vi
herved og naar forlanges med Eed vil stadfæste. – Som Sælger Jørgen Knudsen med ført Pen. – Som
Kiøber Eskild Jørgensen – at saavel Kongelige Skatter som Bankrenter, Brandkontingent og
Communeafgivter ere clarerede af herved solgte Hartkorn og Gaard til Udgangen i 1819 bevidnes. – Viborg
Amtstue den 1ste Marti 1820. – Gjørup. – I Overeensstemmelse med det Kongelige Rentekammers
Approbation af 10. October 1818, samt den under 3die dennes meddelte specielle Tilladelse, bliver
dette Skiøde herved forsynet med befalet Paategning til Tinglæsning. – Viborg Stiftamthuus
13 Marti 1821. – Schønheider – Læst inden Salling Herreders Ret den 2. April 1821. O. Selmer. Attest fol. 108

---
Ved * er  tilføjet i margen, oppefra og ned:
Og bedes dette Skiøde læst: 1) i henseende til Salget. og 2) i henseende til de anførte 160 Rbdl. Sølv.
---
Desuden tilføjet nedefra og op: Kjøbesummen 160 rbd, udslettet 23 December 1839 ifølge Vedkommen-
des Qvittering paa Skjødet, indført Prtc. M pagina 1126.  Fæster



mvh
Jørgen

Mona Jensen

Hej Jørgen.

Mange tak for din hjælp med tydningen af mine skøder m.m. Beklager, at jeg har sprunget en linie over >givt med Jens Danielsen m.m.< men står der ikke Bertelsen? i stedet for Danielsen. :)

mvh,
Mona
Med venlig hilsen
Mona Jensen
mona-e-j@live.dk

Jørgen Thue Pedersen

mvh
Jørgen

Mona Jensen

Med venlig hilsen
Mona Jensen
mona-e-j@live.dk