Styrman Johan Vilhelm Rée, född i Århus 1840, död 1876

Startet af Maren Jonasson, 10 Jan 2020 - 22:53

Forrige emne - Næste emne

Maren Jonasson

Finns det något sätt för mig att ta reda på vilket eller vilka fartyg den danska styrmannen Johan Vilhelm Rée (1840-1876) seglat ombord på sommaren 1874 och fram till sin död 1876? Jag har en notis ur Aarhus Stiftstidende den 29 januari 1876 (Bekjendtgjörelse) där Johan Vilhelms syster Eva Ketelsen (född Rée) och systerns man K. Ketelsen meddelar att Johan Vilhelm dött under en resa mellan Demarara och Portland. Jag vet inte om det är Portland i Maine eller Portland i Oregon eller något annat Portland. Jag är särskilt intresserad av vilket fartyg Johan Vilhelm Rée var styrman (eller andra styrman) på sommaren 1874 eftersom jag forskar i två personer som antagligen befunnit sig ombord på samma fartyg när fartyget ankom till Malmö (eller möjligen Köpenhamn). Mycket tacksam för all information som kan hjälpa mig vidare i jakten på fartygets eller fartygens namn.

Bente Wanning

Name:
Johan Wilhelm Ree
Gender:
Mandlig (Male)
Baptism Age:
0
Event Type:
dåb (Baptism)
Birth Date:
29 jan 1840
Baptism Date:
14 jun 1840
Baptism Place:
Århus Vor Frue Sogn, Danmark (Denmark)
Residence Place:
Århus Vor Frue Sogn, Århus
Father:
Johan Wilhelm Ree
Mother:
Margrethe Catharina Lundberg 

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Indsætter lige annonce fra 1876
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Maren Jonasson

Stort tack Bente! Vet du om det finns någon som undersökt släkten Rée i Århus? Jag tänker att ett sätt att få veta skeppets namn är via brev eller andra personliga dokument inom familjen. Något arkiv som skulle ta upp alla kaptener och styrmän ombord på fartyg under 1870-talet finns kanske inte? Jag vet inte ens från vilket land fartyget kom men jag misstänker USA och där sydstaterna (Alabama, Louisiana etc).

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -