Aner til landmåler/ møller/ husmand Anders Mortensen Pallesen f. 1753 efterlyses

Startet af Niels J Dinnesen, 08 Jan 2020 - 16:26

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

Da jeg senest udsendte denne aneefterlysning i januar 2017, fik jeg en del hjælp med blandt andet forslag og gode ideer – men selve mysteriet om Anders Mortensen Pallesens herkomst er stadig uløst.

Anders Mortensen Pallesen er sidst set, da han i 1810'erne og begyndelsen af 1820'erne arbejder som landmåler og er husmand i Brovst-området, Øster Han Herred. Han bor til slut på aftægt i Nørre Økse i Brovst sogn og dør som 78-årig den 13. juli 1831 hos datteren Anneke i Røgild. [Brovst 1813-1831, opslag 168]

Anders er altså født omkring 1753, hvor vides ikke.

Anders Mortensen Pallesen bliver gift med Ellen Katrine Rasmusdatter i brudens hjemby Nim, Skanderborg amt, i 1786 [Nim-Underup 1748-1801, opslag 138].

Ellen Katrine Rasmusdatter er født i Nim i 1764. Hun bliver døbt Ellen Chatrine i september 1764 og er datter af kromand i Nim, Rasmus Lucassen født 1725, og hustru Anneken Jørgensdatter født 1737. [Nim-Underup 1748-1801, opslag 62] Jeg er bekendt med, at Rasmus Lucassen stammer fra Odense – og at han har en interessant baggrund. Det er ikke emnet for denne efterlysning. Anneken Jørgensdatter stammer fra Klode Mølle i Kragelund sogn, Viborg amt, det er heller ikke emnet i dag.

Jeg efterlyser anerne til Anders Mortensen Pallesen født cirka 1753.

Efter Anders Mortensen Pallesen og Ellen Katrine Rasmusdatter er blevet gift i Nim, Skanderborg amt, bosætter de sig i Skørring, Randers amt, hvor Anders ved FT-1787 er fæster på Skørring vandmølle.

Jeg har set fæstebrevet (1785), som ikke har oplysninger om Anders' baggrund.

Randers, Sønderhald, Skørring, Skørring Sogn, Sch. Mølle, FT-1787, C2602
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Pallesen 32 Gift Hosbond Mølle Fæstere og Landmaaler Asistent
Ellen Rasmusdatter 23 Gift Hans Kone