Brugte handelsflåden uniformer i 1928?

Startet af Karsten Jacobsen, 24 Dec 2019 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Vedhæftede billede er taget i 1928 i Los Angeles og forestiller min morfar. Jeg er ikke i tvivl om, at han var sømand. Han ankom med Ø.K.'s M/S Annam. Det er, der heller ikke tvivl om. Det er alt sammen skrevet af ham på bagsiden.

Uniformen undrer mig til gengæld. Det ligner en marineuniform. Brugte man den slags uniformer i handelsflåden?! Eller er billedet blot taget hos en fotograf, der kunne tilbyde alle mulige kostymer? (Den ser nu ellers ud til at sidde som støbt på ham!)

MVH
Karsten

Jakob Ramlau

Blusen er lidt interessant. Jeg tror ikke, at det er vævet Stof. Det ligner maskinstrikket, elastisk Materiale. Som paapeget sidder den som støbt. En bugtet Søm hen over Brystkassen antyder en vis Tykkelse i Stoffet.   Saa har den et rudeformet Et-eller-andet ved højre Albue. I Orlogsflaaderne bar man paa Overarmen Distinktioner for Tjenestegren: Maskinist, Dæksmandskab, Telegrafist ...............o.s.v.
Kan du paa Originalen se, hvad det forestiller?
Ligeledes: er der Skibsnavn/Rhederimærke paa Huebaandet?
Men jeg finder det ogsaa tvivlsomt om ØK uniformerede det almindelige Dæksmandskab?   

Karsten Jacobsen

Hej, Jakob!

Det er heller ikke muligt at tyde ærmemærket på de originale fotos (Har to - ens!).

Huebåndet er bare hvidt (Men da han var meget skælmsk, var han typen, der kunne vende huen bagvendt. Den "manøvre" giver så kun mening, hvis der var et skibsnavn på!)

Der må eksistere en masse fotos af Ø.K.-søfolk. Der er også en masse arkivalier i Rigsarkivet. Måske løser spørgsmålet sig hen af vejen.

Tak for dit input!

MVH
Karsten 


Karsten Jacobsen

Tak, Inger.

Det er en kraftig indikation af, at uniformen er min morfars egen. Der er dog stadig lidt forvirring, for jeg fandt vedhæftede foto af besætningen på Ø.K.'s Fiona fra ca. 1925. Det passer med den forestillingsverden, jeg havde - indtil jeg så min morfar i matrosuniform!

Jeg er ikke helt med på, hvad der forstås ved en kvartermand. Min morfar var kun 20 år, da billedet blev taget. Han var netop uddannet som konditor. Jeg ved, han på et tidspunkt sejlede som skibskok, men om det allerede var i 1928...?

Jeg har bestilt nogle arkivalier i Rigsarkivet, måske bringer de fuldstændig klaring.

MVH
Karsten
 

Jakob Ramlau

Saavel Marinen som Arméen havde Kvartermestre. Paa Landjorden skulde de administrere Indquartering hos Civile. En utaknemmelig Opgave. I Orlogsflaaden var de Menige inddelt efter Køjeplads paa Banjerne og vistnok yderligere inddelt i Kvarterer --- altsaa Fjerdedele af Besætningen. En Kvartermester var her en Underofficer. Altsaa forfremmet op fra de Menige, evt. med Ekstrauddannelse.
Jeg vil saa antage at man i Koffardifarten har haft noget lignende under Navnet Kvartermand?
Man kunde ogsaa prøve www.maritimemuseum.dk. De har et meget stort Billedarkiv ---- Søgefunktionen er ikke vellykket!

Jakob Ramlau

I Træsejlskibenes Tid havde man en "Slopkiste" ombord. Herfra solgtes Beklædning og andre Nødvendighedsgenstande til Besætningen, om fornødent med Fradrag i den kommende Hyre. Ofte paamønstrede Søfolk i en fjern Havn, kun i det de stod og gik i. Hvis Morfader har paamønstret i gloende Hede i Tonkin i næsten det bare ingenting og undervejs over Stillehavet (der ikke altid er stille!)faaet Brug for bedre Udrustning, kan det tænkes at Slopkisten har været leveringsdygtig i ensartet Mundering.
Iøvrigt er Skibet "Annam" ikke uinteressant. Det første oceangaaende Dieselskib "Selandia" blev jo leveret til ØK (1912?) og havde, for at provokere, ingen Skorsten. Udstødningen blev ledt op gennem en hul Mast. "Annam" havde præcist samme Arrangement. Billeder viser den med en Tønde paa Fortoppen, just som Skibe til Issejlads. Jeg antager, at man kan have brugt den paa Vej op ad Mekong eller Yangtze for at navigere mellem Grundene???
Skibet havde Plads til fire Passagerer, utvivlsomt i standsmæssige Kahytter. Med Kaptajn, 1.,2. og 3. Styrmand, 1. og 2. Mester og de fire Passagerer kan man maaske have haft Brug for en Bager til varme Rundstykkker m.m.? Til Orlogs havde man en Skibskok til de Meniges Bespisning (gule Ærter og salt Flæsk i store Gryder) og en Mesterkok til Officererne.         

Karsten Jacobsen

Tak, for input, Jakob.

Morfar var ganske rigtigt bager. Svendeprøven blev erlagt 27. oktober 1927, altså før han var med M/S Annan til Los Angeles m.m. Der er også et foto med teksten "M/S Lalandia28/1 1929 i Hamburg på Elben med Is". Meget længere har hans karriere til søs næppe straks sig, men det vil et snarligt besøg i Rigsarkivet formentlig afsløre.

MVH
Karsten