Hjælp til tydning af svenske fødsels-oplysning

Startet af Jannie Berthou Hedetoft, 22 Nov 2019 - 22:12

Forrige emne - Næste emne

Jannie Berthou Hedetoft

Hej

Jeg har brug for at få tydet Svensk fødselsoplysning som jeg har modtaget.

Elna Persdatter f. 8. januar 1833 i Abbekås som ligger i Skivarp sogn, Sverig.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0068960_00066#?c=&m=&s=&cv=65&xywh=1919%2C-43%2C4218%2C2755


Ola Andersen f. d. 17 marts 1838 i Slimminge, Sverige
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0069048_00008#?c=&m=&s=&cv=7&xywh=-188%2C415%2C4218%2C2755

Jeg håber der er en der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Peter Kristiansen

Så må jeg vel hellere se på den:

Skivarp, 1833
Janu 8
Fisk. på Nr 19 Abek. Pär Jöns. och dess
Hust. Elnas Dottr. Döpt d. 10 vid N.
Elna. Hölts vid D. af Fisk. Jöns And.
Hust. Bengta. Wittn. son i Huset
Truls och p. Johanna Nils Christs.

1 Elna på Abekås Mod. 39

Det er lidt telegramstil - men må oversættes til:
Fisker på nr. 19 i Abbekås Pär Jönsson og dennes
hustru Elna, deres datter døbt d. 10 ved navn
Elna. Blev holdt over dåben af fisker Jöns Andersens
hustru Bengta. Vidner: Sønnen i huset,
Troels og pigen Johanna, Niels Christensens


M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Og Ola:

Ola
Son af Åboen [fæstemand] Anders Månsson
och des Hustrue Pernilla Nils Dotter i
Kleggeröd

17/3
18/3

Åb. Anders Nilssons
i St. Näckenfält [?] Hustru
Bengta Nils Dotter

Förntn. Anders Nilssons Dräng
Måns Jönsson på No 20 Slimminge
och Pig. Kjersti Niels D. i Backahus.

34

do [....... Enka]

29/4
M.v.h. Peter Kristiansen

Jannie Berthou Hedetoft

Kære Steen

Jeg sætter stor pris på din oversættelse.

Vedr. Ola. Skal jeg forstå det som han er født d. 17.3 og døbt d.18.3??
Der nævnes St. Näckenfält er det en by?

Vedr. Elna. Du skriver " Sønnen i huset,Troels og pigen Jo..." Kan det være en bror "Troels" til Elna?

På forhånd tak for din fantastiske hjælp.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Eva Morfiadakis

#4
Ola är född den 17 mars och döpt dagen efter, dvs den 18 mar.

Åbon Anders Nilsson och hans hustru Bengta Nilsdotter bor i Stora Häckenfält  som är emn by i Slimminge församling.


Truls är Elnas bror.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0068946_00131#?c=&m=&s=&cv=130&xywh=322%2C3013%2C2792%2C1594
Eva M

PS. Du har kanske Elnas utflyttning till Danmark:


Förnamn:   Elna       Utflyttningsdatum:   1858-04-26
Efternamn:   Persdotter       Utflyttningslän:   Malmöhus
Födelsedatum:   1833-01-08       Utflyttningsförsamling: Ystads Sankta Maria       Utflyttningsort:   91
Födelselän:   Malmöhus          
Födelseförsamling:   Skivarp       Destination land:   Danmark
Ensam/Familj:   E
Yrke:   Piga       
Ålder:   25       
Kön:   K          
Civilstånd:   O
Eva M

Jannie Berthou Hedetoft

Kære Eva
Tak for dine oplysninger.

vedr. Olas forældre. Du skriver " Åbon Anders Nilsson och hans hustru Bengta Nilsdotter"
Peter Kristiansen skriver de hedder  "Anders Månsson
och des Hustrue Pernilla Nils Dotter i Kleggeröd??

Vedr. Elna. hendes forældre hedder fisker Jöns Andersens
og Bengta Nilsdotter.

Den fil du har sendt med har jeg lidt svært ved at tyde. Jeg kan se Jöns øverst, men hustruen er Bengta  og den Elna der er nævn har ikke den rette fødselsdag.

Elnas bror Troels kan jeg ikke se, eller misforstår jeg dig.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft


Jannie Berthou Hedetoft

Inger Toudal

#6
Elnas familie står under No 19 i Husförhöret

Fisk. Pär Jönsson
Hust. Elna And.
Son Truls
osv.

Hustruen Bengta i No 18 kunne være Elnas gudmor.
________________________________________________________

Olas forældre er Anders Månsson og Pernilla Nilsdotter.
Han bliver båret til dåben af Anders Nilssons hustru Bengta Nilsdotter.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis



Jag menade inte föräldrarna till Ola utan gudmodern som höll barnet: Bengta Nilsdotter gift med Åbon Anders Nilsson i Stora Häckenfält.

Elnas föräldrar bor på Abekås nr 19. Prästen har bara skrivit på Elna f. 33.

Eva M
Eva M

Jannie Berthou Hedetoft

Kære alle
Tak for jeres tålmodig svar på mine spørgsmå.
Jeg har brug for endnu en afklaring.

Elnas forældre. Jeg er nu sikke på at faderen er fisker Jöns Andersens, men moderen, hun må også hedde Elna? Læser/forstår jeg det rigtig.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Eva Morfiadakis


Elnas far är Pär Jönsson och Elnas mor är Elna Andersdotter.

Eftersom vi had patronym i sverige fram till ca. 1900 heter Elna Pärsdotter.

Eva M
Eva M

Jannie Berthou Hedetoft

Kære Eva

Tusind tak for din hjælp. Det er altid en fornøjelse at skrive herind og få så dejlig hjælp.

Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Bjarne H

Bare en kort kommentar til denne tråd.
Kære Jannie Berthou Hedetoft. Tak for alle dine spørgsmål og svar, som lige var, hvad jeg manglede. Jeg har nemlig fundet oplysningerne på Ella og Ola i de svenske kirkebøger, men var stoppet her, da jeg ikke kunne tyde skriften. De to er nemlig mine tip-oldeforældre. Min oldemor var deres datter Ane Marie. Og jeg har på fornemmelsen, at du er i familie med deres anden datter Karen Marie. Fordi jeg ved, at Karen Marie havde en datter, Elna, der blev gift med en Hedetoft.

Så endnu en gang tak fordi du fik svar på alle de spændende spørgsmål.

Med venlig hilsen
Bjarne Hansen

Jannie Berthou Hedetoft

Kære Bjarne Hansen
Der er altid så morsomt at opdage en slægtning. Vi har fælles tip oldeforældrer. Din oldemor var søster til min oldemor. Min oldemors datter Elna blev gift med en Hedetoft, som du har skrevet og min far er resultatet af dette giftemål. Jeg har din oldemor i  mit træ og vil gerne høre lidt om hendes liv, ægteskab osv.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

Bjarne H

Kære Jannie Berthou Hedetoft.
Undskyld min sene gen-henvendelse, men jeg er endnu ikke så vant med dette system.
Jeg er selv en årgang 1947, og har kendt både min oldemor og min oldefar, som jeg dog kun husker svagt.
Min oldemor var et elskeligt og dejligt væsen. Jeg husker hende kun som en gammel dame. Efter hun blev enke boede hun sammen med sin datter Ellen, indtil sin død. Ellen havde 4 døtre, min mor Elly var den ældste. Oldemor kom jævnligt på besøg, og boede hos sine 4 børnebørn, 1 eller 2 uger ad gangen. Hun lavede utrolig god mad, og var ferm til et strikke og stoppe strømper. Vi glædede os altid til hendes besøg.
Jeg har aldrig vidst særligt meget om, hvorfra hverken hun eller oldefar kom. Men så for ½ års tid siden, sad jeg og bladede i hendes gamle billedalbum, og blev nysgerrig efter, hvem disse personer var. Og så startede det, som jeg nu bruger en masse dejlig tid på.
Hun blev jo gift med Hans Peder Nielsen i 1896, hvor hun var overkokkepige på Vemmetofte Kloster. I 1897 flyttede hun sammen med sin mand ind hos sine forældre (vores tipoldeforældre) i Kongeskov ved Store Heddinge, hvor de fik deres eneste barn Ellen (min mormor) i 1898. I 1903 fik min oldefar stilling som ledvogter ved Vemmetofte Kloster, og de flyttede til ledvogterboligen i Lille Torøje, en lille gård med lidt jord til. I 1903, efter Elnas død, flytter vores tipoldefar ind hos Ane og Hans Peder i Ledvogterhuset. I 1910 flytter også hendes bror, Anders Peder Olsen, ind der. De var gæstfri!
I 1917 dør tipoldefar Ola. Ved FT i 1925 ses, at nu bor Hans Peders mor, Inger Kirstine, hos sin søn og svigerdatter i Ledvogterhuset. Ved FT 1940 er hun ikke mere. Broderen Anders dør 1941, og herefter bor de to gamle oldeforældre alene i huset. Hans Peder dør 1954, og Ane dør 1960. De er begge begravede i Lyderslev tæt derved.

Det var bare den korte version om disse to dejlige mennesker. Årsagen til at din oldemor kom ind i billedet hos mig, var et billede fra oldemors album fra 1914, hvorunder der bare var skrevet "Familien fra Vemmetofte". Men da jeg kunne se en æresport, og en dato, kunne jeg regne ud, at det var din tipoldemors sølvbryllup. Jeg tror at have identificeret samtlige personer på billedet nu. Og det var spændende. Og brudebilledet af Elna og Johanes, som også er i albummet, gav nu mening. Men det er en anden spændende historie. Det eneste jeg ikke er helt sikker på, er om Anna Vilhelmine forblev ugift.

Og så kommer jeg i tanke om en ting. Jeg fandt tilfældigt en anetavle på internettet, med billeder i jeres slægt. Her tror jeg, at I har en fejl. Billedet af din oldefar Niels Peter Nielsen er din tipoldefar Ola Andersson. Jeg kan se, at det er "klippet" fra omtalte sølvbryllupsbillede. Men Niels Peter kan også "klippes herfra". I øvrigt er min oldemor, min oldefar, min mormor Ellen, samt Anes bror Anders Peder Olsen også med på billedet (yderst til højre).

Spørg endelig ind igen.

Venlig hilsen
Bjarne Hansen

Jannie Berthou Hedetoft

Kære Bjarne Hansen

Beklager jeg ikke har skrevet noget før. Jeg har et spørgsmål til dig. Jeg vil gerne sende dig nogle billeder fra vores fælles slægt for at få din beskrivelse af hvem der er hvem på billederne. Vil det være muligt at sende dem på en mail til dig. Hvis du vil være behjælpelig.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft