2 gravsten på samme grav

Startet af Peer Petersen, 13 Jun 2011 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Igennem flere generationer har familien passet et bestemt gravsted i Hellevad, Aabenraa amt. På graven er en stor granitsten over
Peter Hansen Degn født (uægte søn) den 23.7.1838 i Nustrup og han døde den 23.10.1913 i Hellevad. Som barnefader blev udlagt Daniel Hansen Degn født i 7.6.1813 i Hammelev og hans far igen var Peter Hansen der blev 18.11.1766 i Ustrup.
Det mærkelige er blot at der på selve graven er placeret en sandsten (som nu er erklæret fredet som mindesten) med indskriften:
"Herunder hviler Støvet af Maren Hansen fød i Nør Ønlev den 27 October 1766 og døde i Sweilund den 29 april 1847 i en alder af 80 aar 6 md. og 2 dage."
Hvorfor er mon dene sten placeret på Peter Hansen Degn´s grav?
Maren Hansen blev gift med en Wilhelm Hansen 1804. Wilhelm Hansen var søn af en smed Hans Nielsen fra Faustrup i Tyrstrup sogn.
Afstandene fra Tystrup til Nustrup er ikke særlig store og tidspunktet for evt. familiære relationer kunne være til stede.
Kan nogen hjælpe med den gåde?

Peer

Peer Petersen

Mon der er nogen der kan finde en folketælling hvori Hans Nielsen, Faustrup, Tyrstrup sogn indgår? Der kan jo være børn der har realationer til de personer hvorover gravstene er!

Peer

Anne Mortensen

Tyrstrup er Haderslev amt - husk at oplyse amt.
-------------------------

Check denne Hans Nielsen om han kunne være faderen:

Haderslev, Sønder Tyrstrup, Tyrstrup, Dorfs Höckelbierg, , 15, FT-1803, C2847
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Nielsen 43  Enkemand Hausvater Käthner mit Land 
Martta Nielsen 19  Ugift seine Kinder   
Marie Christine Nielses 11  Ugift seine Kinder   
Kiesten Nielses 9  Ugift seine Kinder   
Niels Nielsen 6  Ugift seine Kinder   
Johanne Nielsen 6  Ugift seine Kinder   
Christian Nielsen 3  Ugift seine Kinder   
Dorothea Nielsen 75  Enke Mutter des Hausvaters Abnahmefrau
------------------------

Læg mærke til det er FT 1803
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Peer Petersen

Hej Anne

Det interessant ud, men der er jo ingen søn med navnet Wilhelm. Han kan selvfølgelig være rejst hjemmefra da han jo blev gift i 1804. Måske skulle jeg prøve at se om den Hans Nielsen du har fundet har fået en søn med navnet Wilhelm.

Peer

Bente Aaris

Det kan da se ud til Peter Hansen Degn med familie er her:

Aabenraa, Lundtoft, Ensted, Stübbeckholz, 1 b Mietswohnung, 42, FT-1845, C3343
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Daniel Hansen Degn 31  Gift  Ziegeleiarbeiter K Hamlef!! A Hadersleben
Kiestina Maria Hansen 31  Gift  seine Ehefrau K Nustrup A Hadersleben
Peter Hansen Degn 7  Ugift  ihre Kinder K Enstedt
Kiestina Maria Degn 5  Ugift  ihre Kinder K Enstedt
Caroline Hansen Degn 2  Ugift  ihre Kinder K Enstedt

Moderen er fra Nustrup!

De blev viet:

DANIEL HANSEN DEGN Pedigree
 Male   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  KJESTEN HANSEN  Family
 Marriage:  08 APR 1840   Ensted, Aabenraa-Sonderborg, Denmark  

Vielsen kan du se i Ensted kirkebog 1824-1864 opslagnr:146  

Her er også en Maren Hansen 77 år i Ørslev By oplyst født i Nustrup (den ældste jeg fandt):

Aabenraa, Sønder Rangstrup, Hellevad, Øerslev Dorf, Miethewohnung, 4, FT-1845, C3482
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Nissen 70  Gift  Tagelöhner Clautoft
Maren Hansen 77  Gift  Seine Frau Nustrup, Haderslev A.
Anne Botille Nicolaysen 28  Ugift  Dienstmädchen Mellerup, Haderslev A.  
--------------------------------------------------------------------------------

En Maren Hansen af Nustrup var også med til drengen dåb i 1838!

Kiersten Hansen rejser 27 år gml. til Ensted 4.maj 1839 iflg. afg.listen!

Hun blev døbt 18.oktober 1812 opslagnr:121 Nustrup KB 1786-1814

Maren Hansens begr. står på opslagnr:145 Hellevad KB 1828-1881

jeg får det ikke til at der står hendes fødested er Nør Ønløv (Nørre Ønløv = Rise Sogn - der finder jeg ingen Maren f. eller døbt Okt. 1766), men måske Nustr. Hadersleben. Præsten i Nustrup glemte vist nogen gange at skrive barnets navn, jeg kan ihvert fald ikke læse at det står skrevet.

Der er på opslagnr:29 Nustrup 1758-1786 dåb nr:31 Sabinadag = 27.oktober 1766 en Thieloff ? Jørgensens barn af Gabel som bliver døbt - men jeg ser ingen navn på barnet  ??? -Fadderne Maren Hansdatter af Colsnap (=Kolsnap) ? med flere andre.

Tænkte måske at Peter Hansen Degns mor kunne være i slægt med Maren Hansen!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Peer Petersen

Mange tak for de fine svar. Det begynder at se ud som om der er sammenhænge mellem Maren Hansen og Peter Hansen Degn og så har det jo mening med den gamle gravsten på Peter Hansen Degns grav i stedet for at kasserer denne sten.

Peer

Peer Petersen

Hej Bente
Efter at have nærlæst det seneste indlæg, tror jeg desværre ikke at den nævnte Maren Hansen er den der omtalt på gravstenen. Maren Hansen blev jo gift med en Wilhelm Hansen og i forbíndelse med hendes død er der ikke i Hellevad kirkebog nævnt flere ægteskaber. "Min" Maren Hansen var ikke gift med Mads Nissen.
Gåden fortsætter

Peer