Hvem er gift med Lars Sjø Olsen 29.6.1821, H.P. Bruun 29.7.1831 i Nysted

Startet af Mette Maltesen, 02 Mar 2011 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Mette Maltesen

Ifølge min stamtavle (fra 1953 lavet af "professionelle") er deres kone Kirstine (Christense) Olsdatter f. 5.8.1796 i Sakskøbing, men det er ikke hende, for den pige dør som 3½ årig.
Men 29.6.1821 bliver en Kirstine Olsdatter gift med skomagermester Lars Sjø Olsen, og da han dør i 16.10.1830 bliver hun gift med skomagermester Hans Peder Bruun 29.7.1831. Hun dør som Kristine Bruun i 8.12.1891. I folketællingerne fra Nysted står også, at hun er født i Sakskøbing.
Kirstine er svigermor til Frederik Gottlib Mortensen f. 17.12.1818 i Fuglse

Der er tre piger født omkring den tid, med lignende navne samt en far der hedder Ole. Jeg har prøvet at tjekket dem . Den ene dør kort tid efter fødslen.
Birte Catrine Olsdt. f. 1802 bliver gift 23.10. 1825 i Majbølle med Peter Nielsen Puge.
Dorthe Christense Olsdt. f. 1797 bliver gift med Niels Ols i Nykøbing Falster 7.11.1817.
Så det er noget af en gåde.
Måske kan nogen hjælpe med at finde ud af hvem hun er "min" Kirstine Olsdatter ??

Venlig hilsen Mette  ;)

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mette Maltesen

 :)
Ja det har du ret i.
Kirstine (Christense) Olsdatter f. 5.8.1796 i Sakskøbing (AO 1793 - 1818 opsl. 17), men det er ikke hende, for den pige dør som 3½ årig. (AO opsl. 206)
I Nysted: 29.6.1821 (AO opsl. 293) bliver en Kirstine Olsdatter gift med skomagermester Lars Sjø Olsen, derefter bliver hun gift med skomagermester Hans Peder Bruun 29.7.1831(AO opsl. 58) .
I Nysted: Hun dør som Kristine Bruun i 8.12.1891. (AO opsl. 47)
I folketællingerne fra Nysted står også, at hun er født i Sakskøbing.
Kirstine er svigermor til Frederik Gottlib Mortensen f. 17.12.1818 i Fuglse, søn af Otto Mortensen og Marie Cathrine Møller

Der er tre piger født i Sakskøbing, omkring den tid, med lignende navne samt en far der hedder Ole. Jeg har prøvet at tjekket dem . Den ene dør kort tid efter fødslen.
Birte Catrine Olsdt. f. 1802 (AO opsl. 44) bliver gift 23.10. 1825 i Majbølle (AO opsl. 110) med Peter Nielsen Puge.
Dorthe Christense Olsdt. f. 1797 (AO opsl. 22) bliver gift med Niels Ols i Nykøbing Falster 7.11.1817. ( AO opsl. 201)

Venlig hilsen Mette   

 


Thestrup-Bjørn

Hej Mette!

Jeg har sørme også den forkerte Christiane (Kirstine) gift med Lars Siø Olsen (født 22 Jun 1791) - ikke Lars Sjø Olsen (slægten, han har navnet efter, er min, og de hedder Siø, Siøe eller Siiøe).



Her er de forkerte forældre - der bor jo heller ikke en Kirstine.

Maribo, Musse, Sakskøbing Købstad, Søndre Wæstregade No 88, , 114, FT-1801, B9471
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Thor 40  Gift Manden Skoemager  
Kirsten Thomasdatter 38  Gift Koene [Ole Thor]  
Povel Olsen 13  Ugift 1 Søn [Ole Thor og Kirsten Thomasdatter]  
Juliane Olsdatter 10  Ugift 1 Datter [Ole Thor og Kirsten Thomasdatter]  
Thomas Olsen 8  Ugift 1 Søn [Ole Thor og Kirsten Thomasdatter]  
Thor Olsen 3  Ugift ditto [1 Søn [Ole Thor og Kirsten Thomasdatter]]  
 
--------------------------------------------------------------------------------


Godt, du opdagede det.
Nu skal vi så blot finde den rigtige, som må være født medio 1795 - sandsynligvis slet ikke i Sakskøbing.

Ærgerligt, men jeg kan ikke lige finde konfirmationer hverken i Sakskøbing eller i Nysted.


Hendes forlover i 1821 er felbereder Peder Madsen, Nysted - om det hjælper, ved jeg ikke.
-------------------------------

For resten jeg har hendes svigersøn som FREDERICH GOTLIEB OTTESEN - søn af Otto Mortensen
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mette Maltesen

Her har du mine optegnelser om  Frederik Gotlieb Mortensen, som er min tipoldefar.
Frederich Gotlieb Mortensen 17.12.1818 han blev døbt hjemme den dag han blev født. Hans mor Mad. Mortensen var gudmor og faddere var. Jf. Maria Grønlund V. Ulslev,( hvis far var præsten Hans Grønlund i V. Ulslev) Hr. forvalter Ludvig Wichmand,  hr. Gartner With på Kierstrup (AO opsl. 13)
Samme faddere ved dåb i kirken.

Han bliver konfirmeret 1833 i Øster Ulslev (opsl. 148) søn af afdøde Otto Mortensen.
Ft. 1834 Han er tjenestedreng hos Ole Nielsen og Ane Marie Andersdatter på en gård i Øster Ulslev. Navn Frederik Ottesen
Ft. 1840 Han er opført som tjenestefolk hos Peder Raun og Maren Jørgensdatter på en gård i Godsted
Ft. 1845 Det samme i 1845 men nu under Ulrichtsdahls Hovedgaard i Godsted, hos Karelius A. Mackeprang forpagter af hovedgaarden Rosenlund. han er nu 27¨år 
Ft. 1850 ugift tjenestekarl Frederich Ottosen f. Kierstrup. Senere samme år bliver han gift og får sit første barn. 

Frederik bor med sin kone i Godsted da hans ældste barn blir født. I 1850 - 52 - 54 skrives han i kirkebogen som indesidder Frederik Ottesen.
I Øster Ulslev 1857 stadig som Frederik Ottesen men nu som kudsk og træskomand.
Derefter i Kjettinge 1859 -62 som Husmand Frederik Mortensen og hans kone, som ellers hele tiden hedder Ane Kirstine Olsen, bliver i 1862 skrevet som Ane Kirstine Mortens
Det noget af en gåde med den forkerte Kirstine Olsdatter datter, jeg har nemlig de samme forældre som dig.
Tak for oplysninger om Lars Siø Olsen, hedder hans far Ole Jensen døbt 21.9.1760 i Nysted, hvis det er rigtigt, kan jeg gå tilbage til dennes farfar Murmester Anders Jensen Sahl begravet i Nysted 20.3.1758, eller er denne linie også forkert?. Jeg er spændt på at høre fra dig
Med venlig hilsen Mette

Jens Voigt

Lidt sjovt/underligt med Lars Olsen's mellemnavn.
Jeg har ham stavet således Lars Sie Olsen, og han har et barnebarn efter Frederich Gotlieb Ottesen og Ane Kirstine Olsen som hedder Laurits "Ziir" Ottesen.
Hvorfra Ziir kommer ved jeg ikke, men i udtale ligger det tæt på Sie.

Thestrup-Bjørn

Undskyld mig - det gik lidt hurtigt.

Lars S. O.  er døbt 1791 i Nysted: LARS SIIØE OLSEN (ao-opslag 70)

Hans 4 oldeforældre er:

Anders Jensen Sall og Birte Sørensdatter
og
gmd. i Revshale, Mads Hansen Ram (død 1771 i Revshale, skifte 28 jan 1772 Engestofte gods) og Margrethe Nielsdatter Siøe (død 1797 i Nysted) (= mine aner)

-----

Og specielt til Jens.

Ziir-navnet kan komme flere steder fra. På Lolland hed flere Ziir.
Så vidt jeg husker, er en af fadderne til Lars Siiøe Olesens børn en Siir Jørgensen - men tjek det lige selv.

Siøe-slægten er ret stor - og de staves altså Siø, Siøe eller Siiøe (bortset fra i nogle folketællinger, som vi jo ikke kan regne med).

----


Men skal vi ikke her koncentrere os om at finde den rigtige Kirstine Olsdatter ??
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mette Maltesen

Da Kirstine Olesdatter bliver gift med Lars Siiøe står opholdsted Nysted, så hun må have været her noget tid før deres bryllup. Jeg prøvede  Ft. 1801 for at se om hun tidligt kommer dertil , men nej. Og tilgangslisterne starter for sent. Jeg vil lede i Ft. 1801 i de små kirkesogne rundt om Sakskøbing for at se om det giver noget.

Jeg er glad for oplysningen Vedr.oldeforældrene:  gmd. Mads Hansen Ram (død 1771 i Revshale, og Margrethe Nielsdatter Siøe (død 1797 i Nysted) (= mine aner) De er så forældre til Karen Madsdatter som gifter sig med Jens Andersen Sahl 8.9.1758 i Nysted.

Venlig hilsen Mette




Thestrup-Bjørn

Ja, de er forældre til Karen Madsdatter (Ram).

Lidt sjovt (og før internettets tid noget besværligt at finde ud af), nemlig at hendes bror (min ane), Niels Madsen, skipper i Nysted kaldte sig Niels Madsen Siø (efter sin mor) og gav navnet videre til sine børn.
(Pas på, der er en anden Niels Madsen i Nysted på samme tid).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jens Voigt

Denmark Marriages, 1635-1916

birth: 1789
spouse: Kirstine Olsdr
marriage: 29 Jun 1821 ? Nysted, Maribo, Denmark

record title: Denmark Marriages, 1635-1916
groom's name: Lars Olsen
groom's birth date: 1789
groom's age: 32
bride's name: Kirstine Olsdr
bride's birth date: 1796
bride's age: 25
marriage date: 29 Jun 1821
marriage place: Nysted, Maribo, Denmark
indexing project (batch) number: M21906-3
system origin: Denmark-EASy
source film number: 49764

Ifølge dette er hun født i 1796.

Mette og Bjørn. Kunne jeg få en opdatering af LSO's aner. I nævner flere som jeg ikke kender til.

Kan desuden fortælle at forske i nutiden er endnu mere vanskelig.
Har altid fået at vide at jeg har en halv-bror. Det stod også i parpierne efter min farmor. Nu viser det sig derimod (ifølge folkeregisteret) at jeg aldrig har haft en halv-bror. Så hvem det er som har været inde og blande sig, ved jeg ikke endnu.

Thestrup-Bjørn

Mest til Jens!

Kirstine Olsdatter døde  8 Dec 1891, 96½ år gl. - dvs., at hun må være født medio 1795

Hendes forlover 1821 er feldbereder Peder Madsen (født i Nakskov og søn af Mads Christensen)
gift i Nysted 18 NOV 1808 (ao-opslag 20) med
Gertrud Marie Olsdatter (som ved børns dåb angives at hedde Gjertrud Marie Sophie Frederikke Olsdatter, født ca. 1782, død 24 maj 1847).
Hvem hun er datter af, er jeg ikke sikker på - jeg har heller ikke fundet, om hun skulle være en søster til Kirstine.
Men lidt pudsigt
- dette par får også en datter ved navn Oline (født 23 dec 1820, opslag 195), som Kirstine Olsdatter og Lars Siiøe Olsen gør den 20 Mar 1824
- og ved begge pars børns barnedåb er flere faddere de samme, nogle ved navn Ole.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mette Maltesen

1.   Anne Kirstine Olsen, f. 18 sep 1828 i Nysted, d. 15 jan 1923 i København.
   Hun blev gift med Frederik Gotlieb Mortensen, gift 1 sep 1850 i Nysted,
             f. 17 dec 1818 Fuglse, Lolland, d. 18 jan 1873 i Kettinge, Lolland.

Forældre

2.   Lars Siø Olsen, f. 22 jun 1791 i Nysted, d. 16 okt 1830 i Nysted. 
            Han blev gift med Kristine Olsdatter, gift 29 jun 1821 i Nysted.

3.   Kristine Olsdatter, d. 8 dec 1891 i Nysted.  Hun blev gift med (1) Lars Siø Olsen,
             gift 29 jun 1821 i Nysted, f. 22 jun 1791 i Nysted, d. 16 okt 1830 i Nysted. 
Hun blev gift med (2) Hans Peder Bruun, gift 29 jul 1831, f. 1807 i Nykjøbing.

Bedsteforældre

4.   Ole Jensen, d. 25 sep 1818 i Nysted.  Han blev gift med Anna Marie Hansdatter, gift 20 nov 1789 i Nysted.

5.   Anna Marie Hansdatter, f. 1764 i Nysted, d. 28 feb 1845 i Nysted.

Oldeforældre

8.   Jens Andersen Sahl, f. 11 mar 1732 i Nysted, begravet 16 mar 1782 i Nysted.  Han blev gift med Karen Madsdatter Ram.

9.   Karen Madsdatter Ram, f. 1740 i Refshale, Maribo landsogn, d. 4 jan 1802 i Nysted.

Tipoldeforældre

16.   Anders Jensen Sahl, begravet 20 mar 1758 i Nysted.  Han blev gift med Birte Sørensdatter, gift 23 sep 1731.

17.   Birte Sørensdatter, begravet 29 jun 1767 i Nysted.

18.   Mads Hansen Ram, d. 1771 i Revshale, begravet 28 nov 1771 i Refshale.  Han blev gift med Margrethe Nielsdatter Siøe, gift 23 okt 1835 i Sakskøbing.

19.   Margrethe Nielsdatter Siøe, f. 1716, begravet 1 sep 1797 i Nysted.





Mette Maltesen

Nå mit svar kom jeg til at sætte på for tidligt. så det fylder lidt meget. Det er hvad jeg har af fakta om anerne.
Jeg er optaget af at finde den "rigtige" Kirstine Olsdatter, jeg søger i de forskellige baser og i øjeblikket har jeg fundet:
1.Anne Kirstine Olsdatter 3 år folketællingen 1801 Nysted Landsogn, datter af Ole Rasmussen og Bodil Kistine Hansdatter. (AO opsl. 11)
2. Anne Kirstine Olsdatter i Branderslev, Maribo amt f. 10/5 1795 (Ao opsl. 24) Hun er datter af Ole Christoffersen og Maren Sørensdatter.
Jeg har ikke fundet hende gift eller død i Branderslev.
3. Karen Kirstine Olsdatter f. 25.5.1795 i Horslunde (AO opsl. 161) Datter af Ole ? og Sophie Pedersdatter. 
Jeg arbejder på sagen, men det er noget af det detektivarbejde!!
Venlig hilsen Mette
 

Thestrup-Bjørn

Nu bliver det så ikke bedre af, at navnet Kirstine kan være Kirsten, Kiersten, Cathrine, Katrine, Christiane o.lign. - og Olsdatter kan være Ollesdatter, Olafsdatter eller Olufsdatter


Der må være en grund til, at hun konsekvent har oplyst sit fødested som Sakskøbing i folketællingerne.
Men menes der så Sakskøbing købstad eller Sakskøbing landsogn - eller måske et nabosogn?

Hun kan jo faktisk godt være født i Sakskøbing sogn - men døbt et andet sted.

Muligheden for, at "vores" Kirstine Olsdatter slet ikke er døbt, er også tilstede - bl.a. hvis hun tilhørte det mosaiske trossamfund (som også befandt sig i Sakskøbing!).

Men hun burde under alle omstændigheder være et eller andet sted i FT1801 som 5-6-årig.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mette Maltesen

Vedr: Gertrud Marie Olsdatter. Hun kan være datter af Murmester Ole Olesen og Karen Johansdatter. Gertrud er er døbt 17/5 1782 (AO opsl 40)i Nysted. En af fadderne er Ole Jensen. Ole og Karen får senere to døtre mere, den ene dør som 5 årig. Ole kone dør 1792, 44 år gammel, og han gifter sig igen 8.4.1893 (AO opsl. 76) med Anne Margrethe Mortensdatter, men de får ingen børn. Jeg havde håbet at finde Kirstine her. Men en eller anden forbindelse er der til Lars Siøe Olsen, for da Oline Maria, Gertrud datter, bliver hjemmedøbt 18/1 1821((Ao 194) er fadderne interessante. Ole Jensen Murmester det er Lars far, skomagermester Lars Siøe Olsen, Pigen Ane Kirstine Olsd. Kan være Lars kommende kone, de bliver først gift 29.6. samme år ??
Jeg har hurtigt kigget på Sakskøbing landsogn, og Tårs men har ikke fundet noget oplagt.
venlig hilsen Mette

Jens Voigt

Jeg vil mene at det højst sandsynligt er hende, du har der Mette.

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jens Voigt

Citat fra: Mette Maltesen Dato 09 Mar 2011 - 14:35
Vedr: Gertrud Marie Olsdatter. Hun kan være datter af Murmester Ole Olesen og Karen Johansdatter. Gertrud er er døbt 17/5 1782 (AO opsl 40)i Nysted. En af fadderne er Ole Jensen. Ole og Karen får senere to døtre mere, den ene dør som 5 årig. Ole kone dør 1792, 44 år gammel, og han gifter sig igen 8.4.1893 (AO opsl. 76) med Anne Margrethe Mortensdatter, men de får ingen børn. Jeg havde håbet at finde Kirstine her. Men en eller anden forbindelse er der til Lars Siøe Olsen, for da Oline Maria, Gertrud datter, bliver hjemmedøbt 18/1 1821((Ao 194) er fadderne interessante. Ole Jensen Murmester det er Lars far, skomagermester Lars Siøe Olsen, Pigen Ane Kirstine Olsd. Kan være Lars kommende kone, de bliver først gift 29.6. samme år ??
Jeg har hurtigt kigget på Sakskøbing landsogn, og Tårs men har ikke fundet noget oplagt.
venlig hilsen Mette

Thestrup-Bjørn

Hej Jens!

Der er bare lige det, at denne Gertrud Marie Olsdatter (dtr. af Ole Olesen) KUN er døbt Giertru - ikke Gjertrud Marie Sophie Frederikke Olsdatter, som hun ses ved nogle af børnenes dåb.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Ove Jensen

Jeg fandt den her tråd, som tydeligvis aldrig blev løst ? Jeg sidder lige præcis med det samme spørgsmål vedr Lars Siø Olsens hustru.  Er der mon nogen der i årene siden denne tråd blev nedlagt, har kommet længere med at finde du af hvem Lars faktisk blev gift med ???

MvH
Ove