Rubrikinddelte kirkebøger allerede 1780?

Startet af Hans Poulsen, 15 Jun 2011 - 02:01

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen



Er det ikke usædvanligt med rubrikinddelte kirkebøger allerede i 1700-tallet?

Det er i hvert fald første gang, jeg ser det - her 1780:

AO
Frederiksborg amt
Lynge-Frederiksborg herred
Frederikssund-Ude Sunby sogn
1718 - 1813
Opslag 55

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jane Mikkelsen

Hej Hans
Jo, det sker indmellem, jeg har oplevet flere, hvor det er opdelt i fødsel, viede, døde i tre kolonner. Det er bare skønt og gør det lidt nemmere for os end når alt er i en skøn forvirring.
Venlig hilsen
Jane Mikkelsen
2660

Hans Poulsen



Hej Jane

Tak for dine ord.

Mon vi taler lidt forbi hinanden - muligvis udtrykte jeg mig ikke tydeligt nok i mit første indlæg?

Jeg tænker på fortrykte skemaer, som efter min opfattelse først vandt indpas omkring 1810, og som har vist deres levedygtighed helt op til vores egen tid.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Hans

Den nævnte kirkebog 1780 - 1813 er en senere afskrift af Sognepræstens Ministerialbog,
dateret 13 juli 1869.

mvh Ingelise Jacobsen

Hans Poulsen



Tak, Ingelise, for dels at korrigere mit fejlagtige tidsinterval, 1718-1813, til det rigtige, 1780-1813, og dels at give en forklaring på, at der er tale om en afskrift af ministerialbogen.

Jeg kunne jo bare have gjort mig den ulejlighed at læse de første par opslag, så havde jeg slet ikke behøvet at spørge om sammenhængen.

Igen tak til Jane og til dig, Ingerlise.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag