Oversættelse 22 vigtige linjer

Startet af jesper balle, 02 Nov 2019 - 00:49

Forrige emne - Næste emne

jesper balle

Hej

Måske nogen bekendt i dette forum, så er jeg gået i stå med min stamfar 2 x tipoldefar fra Balle Nedergård i Balle sogn.

Her for nylig har flere hjulpet mig i dette forum, således at jeg er kommet et for mig mega skridt nærmere om
min stamfar, idet det er lykkedes at i Lysgård-Hids Herredsfoged Skøde- og panteprotokol at finde da han køber ovennævnte gård jfr. link herfor
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16968032#210982,39873975
opslag  204 venstre side nederst og højre side øverst hvor han køber ejendommen 17/7 1797 fra Niels Hastrupder kort forinden havde erhvervet adkomst på godset Vester Kejlstrup.
De nævnte 22 linjer er jeg ikke selv i stand til at læse eller for dens sags skyld oversætte, men hvis andre i dette forum har lyst til at give et bud på en oversættelse, da vil jeg være dybt taknemlig herfor.

Bjørn Sommer

Skiøde .... C 7timus 1797
Fem og tyve Skilling.  Jeg underskrevne Niels Hastrup paa Wester Kielstrup giør herved witerligt, at ieg haver Solgt og afhendet, ligesom ieg og hermed Selger, skiøder, og for mig og min arwinger fuldkommen afhænder til PEDER LAURSEN af Balle Bye, hans paaboende Gaard i bemeldte Balle beliggende ...... herved svarende for Hartkorn Ager og Eng 2 Tdr .............. Skovskyld 1 6/7 Alb    ................................. imellem mig og PEDER LAURSEN efter derom ............. Comtract af d: 6 September 1796 som herhos er med.... ..tersom forannævnte PEDER LAURSEN nu efter KiøbeContractens 1ste Post Litra A, b, c, har paa Kirk......................, Siger Syv Hundrede og Halvtredsindstyve Rigsdaler) udbetalt 150 dlr, skriver eet Hundrede og Halvtredsindstyve  ..... givet mig beløven Obligation for de øvrige Sex Hundrede Rigsdaler paa deres foranførte Stæd med Hartkorn, Eiendom og ..... samt alle de Herligheder og Rettigheder, som dertil henhører eller med Rette tilforn har efter Lov og Forordninger er ........
Nogen, som meldt, og paa de øvrige i vedhæftede KiøbeContracts Formeldning nævnte Conditioner, Skiødet og .....
nmeldte PEDER LAURSEN, saaledes at ieg og mine Arvinger er herved frakommet al videre Ret og Rettighed til eller .....
Sted og deres Eiendom, der nu som en frie og frels Kiøb, skal tilhøre anmeldte PEDER LAURSEN og hans Arvinger ....
Til Underskrivelse (?) haver ieg dette mit udgivne Skiøde / som ifølge Kongelig allernaadigste Bevilling af Dato 26 ....
paa underskrevet, stemplet Papiir herved udstedes) underskrevet og forseglet, samt formaaet de tvende undertegnende at ....
til Viterlighed. WeaterKielstrup den 16de Junii 1797 N: Aastrup (L S) Til Viterlighed efter Begiering ....
NIELSEN, Sognefoged i Balle Sogn. JENS SMED i Balle.  Fremlagt og Læst samt KiøbeContract paa underskrevet .....
... og fereviist i Lysgaard-Hids Herreders Ret den 17de Julii 1797 Nest i den ordinaire Dommers Forfald, som underskrevet."

jesper balle

Hej Bjørn

Tusinde tusinde tak.

Har nogle evt. tillægsspørgsmål

- skøde datoen C 7timus 1797, den kan man vel slå op et sted? og
- den underliggende Comtract af d: 6 September 1796 som nævnte i skødet er vel en slags
   slutsedel/købsaftale. som ikke foreligger lyst nogen steder?

Jørgen Thue Pedersen

ang:
skøde datoen C 7timus 1797,

Der står:
C7timus/ 1797 Fire og Tyve Skilling

Det er stempeloplysningerne fra originaldokumentet.
C7timus betyder "Christian den 7ende" (der var konge i 1797)
mvh
Jørgen