Efterkommere af Andreas Rosenqvist fd. 1754 død 1805 Drøsselbjerg Sogn

Startet af Laila Rosenqvist, 13 Apr 2011 - 21:56

Forrige emne - Næste emne

Laila Rosenqvist

Jeg er 6. generation af "efterkommere af Andreas Rosenqvist", fd. 1754 senest i Drøsselbjerg sogn 1792, hvor han arbejder som smed på Bøstrupgård, gifter sig med stuepigen derfra Juliane Marie Stats, og i perioden frem til 1804 får 5 sønner, hvoraf Carl fd 1804 er fra min lige linje.
En vaks ane i fra min gren har netop gjort mig opmærksom på, at Andreas dør i 1805 i Drøsselbjerg og hans Hustru Juliane Marie Stat gifter sig året 1806 efter med en Jens Malmsted i Drøsselbjerg.  .

Har slægtforsket i navnet on and off siden 1980érne startende i Landsarkivet, DIS-Forum, Arkivalier-online, Family Search, Gencircels, My Haritage og på Google.

.

Ønske:
Hjælp til at finde ud af, i hvor og hvordan jeg kan evt. kan finde skifteprotokol for perioden og evt. om man kan finde noget vedr.  registreringer af smede for samme periode

På forhånd tak - Laila Rosenqvist


Hans Poulsen



Hej Laila

Skifter kan være de rene guldgruber for os slægtsforskere, så det er forståeligt, at du er på udkig efter dem.

Måske skulle du *forberede* eventuelle hjælpere ved lidt flere og mere præcise oplysninger.

Drøsselbjerg er vist Bornholm, så vidt jeg erindrer(?).

Brug evt. KRABSEN
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

- Folketælling 1801? Samlede *billeder* af en familie giver tit nye idéer.

- Nævn amter, herreder, sogne, tidsintervaller, opslagsnumre etc. ved personernes fødsler, dåb, konfirmationer, vielser - og husk undervejs at studere faddere og forlovere, da disse kan vise sig hjælpsomme.

- Lægdsrullen og Nygaards Sedler er også fine kilder at ty til

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

Hej Laila

Måske spørger jeg dumt, men du kender vel til Aurelia Clemons skifteregistreringer ?

Ellers er her et link:

http://myweb.cableone.net/jopassey/probate.htm

Jeg har søgt under Løve Herred, men den eneste registrering med navnet Rosenqvist jeg kan finde er denne:

Poul Olsen hmd i Kr.Helsinge               8 Sep 1829       pg 61 92 93
WIFE:    Ane Nielsdtr
SIS:     Margrethe Olsdtr (dod)
            CH:  Hans Carl Rosenquist dreiersvend i Khvn
�SIS:    Karen Nielsdtr   (dod) = ... i Khvn
            CH:  Carl Rosenqvist  20 i Khvn         
            Kirsten Pedersdtr        ( Kirstine Pedersdtr ) = Jorgen Hansen hmd i Vestenbek, Kalshauge, Frederiksborg amt
wgd: Peder Hansen hmd  / Peder Andersen gmd i Kr.Helsinge
[Love Herred skpr; Book 3 1829-1832; film 49369]

Skifteprotokol for Bøstrup er kun for perioden 1826-1851 iflg. Aurelia C., men protokollen for Løve Herred er for perioden 1801-1844.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lissa Pedersen

Drøsselbjerg er vist Bornholm, så vidt jeg erindrer(?).

Fy, fy Hans - du må ikke lokke folk på afveje. Hvis du slår op på www.krabsen.dk, så ser du dette:

Drøsselbjerg Drøsselbjerg Løve Holbæk

Mvh Lissa

Laila Rosenqvist

#4
Citat fra: Laila Rosenqvist  Dato 13 Apr 2011 - 21:56
Jeg er 6. generation af "efterkommere af Andreas Rosenqvist", fd. 1754 senest i Drøsselbjerg sogn 1792, hvor han arbejder som smed på Bøstrupgård, gifter sig med stuepigen derfra Juliane Marie Stats, og i perioden frem til 1804 får 5 sønner, hvoraf Carl fd 1804 er fra min lige linje.
En vaks ane i fra min gren har netop gjort mig opmærksom på, at Andreas dør i 1805 i Drøsselbjerg og hans Hustru Juliane Marie Stat gifter sig året 1806 efter med en Jens Malmsted i Drøsselbjerg.  .

Har slægtforsket i navnet on and off siden 1980érne startende i Landsarkivet, DIS-Forum, Arkivalier-online, Family Search, Gencircels, My Haritage og på Google.

.

Ønske:
Hjælp til at finde ud af, i hvor og hvordan jeg kan evt. kan finde skifteprotokol for perioden og evt. om man kan finde noget vedr.  registreringer af smede for samme periode
Holbæk, Løve Herred - Drøsselbjerg sogn.
Figurerer KB: 1792 vielse, død 1805 og i 1806, hvor Juliane gifter sig igen.
Figurerer i FT: 1801 under navnet: rosenquist.

Har set skifteprotekol fra 1826 Bødstrup, men hvor søger jeg efter en tidl.?



På forhånd tak - Laila Rosenqvist



Laila Rosenqvist

Citat fra: Laila Rosenqvist  link=topic=12509.msg63362#msg63362 date=1302724564
Jeg er 6. generation af "efterkommere af Andreas Rosenqvist", fd. 1754 senest i Drøsselbjerg sogn 1792, hvor han arbejder som smed på Bøstrupgård, gifter sig med stuepigen derfra Juliane Marie Stats, og i perioden frem til 1804 får 5 sønner, hvoraf Carl fd 1804 er fra min lige linje.
En vaks ane i fra min gren har netop gjort mig opmærksom på, at Andreas dør i 1805 i Drøsselbjerg og hans Hustru Juliane Marie Stat gifter sig året 1806 efter med en Jens Malmsted i Drøsselbjerg.  .

Har slægtforsket i navnet on and off siden 1980érne startende i Landsarkivet, DIS-Forum, Arkivalier-online, Family Search, Gencircels, My Haritage og på Google.

.

Ønske:
Hjælp til at finde ud af, i hvor og hvordan jeg kan evt. kan finde skifteprotokol for perioden og evt. om man kan finde noget vedr.  registreringer af smede for samme periode.
Andreas figurerer i FT: 1801
Andreas figurerer i KB: 1792 vielse, 1805 død, i 1806, da han enke Juliane Marie gifter sig med Jens Malmsted. 

På forhånd tak - Laila Rosenqvist