Hedvig og Jens' familie Sall Viborg Amt.

Startet af Henning Jensen, 18 Okt 2019 - 10:55

Forrige emne - Næste emne

Henning Jensen

Jeg leder efter en familie i Sall, Viborg Amt og deres søn og svigerdatter, som var immigreret til Omaha, Nebraska, USA. Jeg har kun lidt oplysninger om dem fra nogle breve. Jeg kan se i brevene fra svigerdatteren Hedevig Marie født Petersen, som jeg ved, var født 1. oktober 1885 Søndre Sogn, Viborg og at hendes mand hed Jens og de var farmere i Omaha. Ifølge et brev fra 12. juli 1931 boede Jens' forældre i Sall Viborg Amt hvor hans far som Hedvig kalder hr. Mortensen var 78 år og hans mor 83 år og de havde et lille hus der. Hedvig eller Hedevig skriver også at de var blevet viet af pastor Arentoft, som nu er præst i Thorning 1931, men ikke hvor de var blevet gift.
Jeg har ikke flere oplysninger om familien og det ville være dejligt, hvis der er nogen der kan hjælpe med flere oplysninger om Jens' familie.
Mvh. Henning Jensen

Britta Hansen

#1
Hej Henning

Jens Gravgaard Sørensen *20.6.1884 Sall, Houlbjerg, Viborg

Forældrene:
Viborg, Houlbjerg, Sall, Sall By, 15d, 35, FT-1930, D8131
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Sørensen     16-sep 1848     Gift     Husfader     Aldersrentenyder     Sall sogn, Viborg amt 
Ane Kirstine Sørensen     21-jun 1853     Gift     Husmoder          Sall sogn, Viborg amt 

US Census 1920 Linje 41
Event Place   Omaha Ward 11, Douglas, Nebraska, United States
Gender   Male
Age   34
Marital Status   Married
Race   White
Race (Original)   White
Can Read   Yes
Can Write   Yes
Relationship to Head of Household   Head
Relationship to Head of Household (Original)   Head
Own or Rent   Rent
Birth Year (Estimated)   1886
Birthplace   Denmark
Immigration Year   1913
Father's Birthplace   Denmark
Mother's Birthplace   Denmark
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Name   Jens Grangard Sorensen
Event Type    Draft Registration
Event Date   1917-1918
Event Place   Douglas, Nebraska, United States
Event Place (Original)   United States, Nebraska, Douglas County
Gender   Male
Birth Date   20 Jun 1884
Birthplace   Denmark
Citizenship Place   Denmark
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#3
Faderen Jens Sørensen blev kaldt 'Jens Knapmager'. Han døde 22.5.1933 Sall, Houlbjerg, Viborg

Jens bor hjemme i FT1911
Viborg, Houlbjerg, Sall, Sall, 14d, 75, FT-1911, D8098
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Sørensen     19/9-1848     Gift     Husfader     Landbruget     Sall sogn, Viborg amt 
Ane Kjerstine Jensen     21/6-1853     Gift     Husmoder          Sall sogn, Viborg amt 
Jens Gravgaard Sørensen     20/6-1884     Ugift          Muresvend     Sall sogn, Viborg amt 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

Jens' udvandring i januar 1913:

https://libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoiVDcxNS0yMDA0MTI2MC5qcGciOw==/1 - linje 7

https://libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0yMDA0MTI1OS5qcGciOw==/1 - linje 7

Viborg, Houlbjerg, Sall, Sall Hede. Sall Sogn, et hus, 123, FT-1890, C9677
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Sørensen     41     Gift      Husfader.      Skovarbejder      Aptrup. Sall S. Viborg Amt 
Ane Kjerstine Jensen     36     Gift      Husmoder            Sall S. Viborg Amt 
Søren Pedersen Sørensen     11     Ugift      Deres Børn            Sall S. Viborg Amt 
Karen Marie Sørensen     10     Ugift      Deres Børn            Sall S. Viborg Amt 
Jens Graugaard Sørensen     5     Ugift      Deres Børn            Sall S. Viborg Amt 
Ane Jensine Sørensen     0     Ugift      Deres Børn            Sall S. Viborg Amt

Viborg, Houlbjerg, Sall, Sall, , 65, FT-1901, D8129
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jens Sørensen     16/9-1848     Gift      Husfader      Arbejder ved Landbruget      Sall sogn, Viborg amt 
Ane Kjerstine Jensen     21/10-1853     Gift      Husmoder            Sall sogn, Viborg amt 
Ane Jensine Sørensen     26/2-1889     Ugift      Barn            Sall sogn, Viborg amt 
Krestine Sørensen     17/7-1891     Ugift      Barn            Sall sogn, Viborg amt 
Anker Kristian Sørensen     21/1-1896     Ugift      Barn            Sall sogn, Viborg amt

Kunne være Hedvig (Marie), i april 1913:

https://libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0yMDY2MDE3MS5qcGciOw==/1 - linje 11

https://libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0yMDY2MDE3MC5qcGciOw==/1 - linje 11

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Henning Jensen

Det er de rigtige Jens og Hedvig som i har fundet. Jens Gravgaard Sørensen rejste først januar 1913 med bestemmelsessted Omaha og Hedvig bagefter april 1913. Hun rejste ikke direkte til Omaha men til hendes mors bror Michael Sørensen i Kellogg. Nu kan jeg kan komme videre i min forskning af familien. Jeg mangler stadigvæk at finde ud af hvor de blev gift. Mange tak for hjælpen.
Henning