Ønske om ny forumgruppe: fotografier

Startet af Carsten R. Nielsen, 26 Mar 2011 - 13:15

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen


Er der mon andre end jeg, der synes det kunne være en god idé med en ny forumgruppe udelukkende til diskussion af gamle fotografier?

Websitet http://www.ukendtebilleder.dk/ gør en fin indsats for at få identificeret gamle billeder, men DIS-forum har en helt anden synlighed (og overskuelighed), som burde gøre det til det naturlige sted at efterlyse information om gamle billeder og deres slægtshistoriske indhold.

Derudover vil man kunne diskutere aspekter, der i dag hører til "Metode og teknik": tekniske ting som f.eks. scanning, affotografering af arkivalier, eller hvordan man bør scanne gamle billeder og kan formidle disse (i fotobøger, på websites m.v.).

En sådan gruppe vil også kunne fungere i et fint samspil med de andre grupper: Et link til et skolebillede fra et bestemt sted kan vise sig at have berøring med en aneefterlysning, eller et spørgsmål om militærhistorie i "Metode og teknik" kan eksemplificeres med et link til en tråd om soldaterbilleder i fotografi-gruppen.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Jørgen Sørensen

Andre syntes som dig.
Har du været her, ude til venstre? - http://www.slaegtogdata.dk/kilder
Venligst Jørgen - 2300

Carsten R. Nielsen

CitatAndre syntes som dig

Jeg forstår ikke helt ... Har det tidligere været diskuteret men er blevet afvist?

Og ja, jeg har set siderne med rådene omkring bl.a. scanning, men det jeg her efterlyser er en egentlig forumgruppe til diskussion af bl.a. disse ting.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Jørgen Sørensen

Nu læser jeg nogle gange tekster, som f.... læser biblen.

Fra dit indlæg
tekniske ting som f.eks. scanning, affotografering af arkivalier, eller hvordan man bør scanne gamle billeder og kan formidle disse

At der er et "kæmpe" behov for at diskutere tøj, årstal, sted personer og lignende, er helt sikkert.
At tanken har været hos andre end dig, er også sikkert.
Og, at min hjerne siger mig, at der engang var en, der ville starten noget lignende op.

Som sagt, har jeg nok fejl læst indlæget, og derfor undskyld.
Venligst Jørgen - 2300

Kathrine Tobiasen

Vi kan i princippet oprette nye grupper for hvad som helst, der måtte være interesse for. Og det viser sig jævnligt, at der kommer ønsker om en gruppe for så det ene og så det andet.

Lige som de andre gange emnet har været oppe til debat er mit svar: Der skal endog meget gode argumenter til, før vi starter en ny gruppe op. Min tommelfingerregel siger, at antallet af grupper helst ikke må være større end at de kan rummes på en almindelig gængs skærmside. Den regel er overskrider vi faktisk nu - i hvert fald når medlemsgrupperne tælles med.

Forum bliver ikke nødvendigvis nemmere at orientere sig i, fordi der oprettes flere grupper. Tværtimod, min anden regel siger, at jo flere grupper vi har, jo flere muligheder er der for fejlplaceringer.

Endelig: At et bestemt emne ikke har sin egen gruppe, er på ingen måde en hindring for, at det kan tages op. Der vil altid være en eller anden gruppe, hvor det kan passes ind. Som Carsten selv er inde på, er der mange aspekter ved emnet "gamle billeder", og efter min mening er det mere logisk at snakke om scannerteknik i gruppen Program- og Webproblemer og 1890'ernes brudemode i gruppen Slægtsforskning - metode og teknik. Fremfor at det hele skulle samles sammen i en billedgruppe.

I øvrigt er det i det nye forum muligt at vedhæfte (billed)filer i samtlige grupper. Brug endelig muligheden, hvor det er relevant. 
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Carsten R. Nielsen

#5
At forum er dårligt designet (jvf. "antallet af grupper [må] helst ikke være større end at de kan rummes på en almindelig gængs skærmside. Den regel overskrider vi faktisk nu") er et dårligt argument for ikke at ville oprette flere grupper, synes jeg. Hvis der er gode argumenter for at oprette en gruppe, bør det ikke være designet, som forhindrer det.

Den "anden regel" om at flere grupper er ensbetydende med flere fejlplaceringer, er slet ikke min erfaring fra andre fora. Uanset hvor mange eller få grupper, der er, vil nogle altid fejlplacere deres indlæg.

Et argument imod mit forslag må vist snarere være, at der ikke er nogen interesse for det. I skrivende stud er denne tråd blevet læst ca. 175 gange, men ikke en eneste (udover moderator) har givet udtryk for, om de synes om ideen eller ej.

Men det skal nu ikke forhindre mig i fortsat at argumentere for det:

Emnet "Fotografier" har brug for en egen forum-gruppe, fordi denne i DIS-regi vil blive det centrale sted på den danske del af internettet til at efterlyse information om og diskutere slægtshistorisk indhold i gamle billeder.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Lars Erik Bryld

Jeg svarer gerne, at jeg er helt enig med Katrine.

Jo flere grupper, jo mere forvirring. Behovet for en ny gruppe skal vise sig ved, at en stor gruppe indlæg ligner hinanden, og derfor med fordel lader sig udskille.

Dér er vi slet ikke med billeder i dag.

Billeddiskussionen kommer ikke automatisk i gang bare fordi gruppen oprettes.

Carsten R. Nielsen


Jeg kan se på det hele, at der ikke er andre, der synes om forslaget.

Så må jeg jo blot håbe på, at der - som Lars er inde på - med tiden kommer så mange indlæg om gamle fotografier, at man begynder at kunne se ideen.

Hvis det nogensinde skal blive til noget for alvor med gamle fotografier på DIS-forum, er det i hvert fald vigtigt, at man ikke gør, som moderator her foreslår:

CitatI øvrigt er det i det nye forum muligt at vedhæfte (billed)filer i samtlige grupper. Brug endelig muligheden, hvor det er relevant.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der alt for store begrænsinger:

CitatFilen må ikke overstige 128 Kb, og følgende filtyper er tilladt: doc, gif, jpg, mpg, pdf, png, txt, zip, docx.
Filen slettes efter 14 dage (af hensyn til server-plads).

I stedet bør man linke til billedet i sit indlæg, sådan at det har en fornuftig størrelse (så man kan se det ordentligt), og sådan at det stadigvæk er muligt at se fotografiet lang tid efter, at indlægget er oprettet.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Jens Voigt

Citat fra: Carsten R. Nielsen Dato 02 Apr 2011 - 18:51Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der alt for store begrænsinger:

CitatFilen må ikke overstige 128 Kb, og følgende filtyper er tilladt: doc, gif, jpg, mpg, pdf, png, txt, zip, docx.
Filen slettes efter 14 dage (af hensyn til server-plads).

I stedet bør man linke til billedet i sit indlæg, sådan at det har en fornuftig størrelse (så man kan se det ordentligt), og sådan at det stadigvæk er muligt at se fotografiet lang tid efter, at indlægget er oprettet.

MVH
Carsten

Der må jeg give dig helt ret Carsten.
De 128kb og 14 dage er helt til grin. Man kunne lige så godt lade være med at ha' muligheden for at vedhæfte noget som helst.

Med hensyn til forums, så kan man lave under forums til andre forums.
Argumentet med at der, og jeg citerer:

CitatMin tommelfingerregel siger, at antallet af grupper helst ikke må være større end at de kan rummes på en almindelig gængs skærmside. Den regel er overskrider vi faktisk nu - i hvert fald når medlemsgrupperne tælles med.

Holder heller ikke. En skærm side afhænger af opløsning, bogstav størrelse osv.
Desuden når man ser andre forums, så er det 9 ud af 10 som har flere forums end der kan vises på en 1024x768.
Hvis man så absolut vil forsøge at overholde det, så kan man gøre brug af under forums som jeg forslog.

Et under forum om fotos? God idé!

Arne Feldborg

#9
Citat fra: Jens Voigt Dato 14 Apr 2011 - 10:43
Der må jeg give dig helt ret Carsten.
De 128kb og 14 dage er helt til grin.
Det er nu heller ikke helt rigtigt. Der vist grænserne i det gamle Forum der er kommet frem dér.

I det nye Forum er grænsen max. 3 billeder hver på max. 200 KB. pr indlæg. Og så vidt jeg ved er der ikke slettet nogen endnu i det ny Forum. Om det bliver nødvendigt på et tidspunkt må tiden jo så vise. Men hvis der tillades større billeder vil det jo nok blive mere aktuelt.

Selvfølgelig kunne man godt ønske sig grænsen sat op til feks. 500KB pr stk., men pt. har man altså vedtaget de 3x200. Og det er da faktisk også muligt at lave rimelige billeder af op til en halv folioside, eller for den sags skyld en hel, på den plads.

CitatMan kunne lige så godt lade være med at ha' muligheden for at vedhæfte noget som helst.
Jamen, det står dig da frit for at lade være med at udnytte den mulighed der nu engang er til rådighed.

Brug så i stedet metoden med link til egen hjemmeside, så er du fuldstændig selv herre over hvor mange Megabytes billedet må fylde, og hvor længe det skal blive liggende.

mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/