Danchel og Johan Henrik Selmer skal ha vært brødre....

Startet af Mathias Beyer, 10 Okt 2019 - 02:40

Forrige emne - Næste emne

Mathias Beyer

Danchel Selmer var (Over)krigskommissær i Pinneberg, Germany og skal ha vært bror av Oberst Johan Henrik Selmer, født ca 1620 i Mecklenburg, Germany.

https://www.brejl.dk/blochM.html kan vi lese: "Hans farfar var oberst Johan Henrik Selmer fra Mecklenburg, der lige som sin bror overkrigskommissær Danchel Selmer, var i den danske konges tjeneste.".

"Hans farfar": "Mathias Johannides Selmer, født 1676 som søn af Johan Selmer, proprietær til Skjoldagergård og forvalter over Gram gård"

Om noen har opplysninger, ja svært gjerne kilder om disse 2 herrer så er vi evig takknemlig!

Videre får vi det ikke til at stemme at Johan Henrik Selmer (1620) skal være far til både Christian Erasmus Selmer, til Selmershof og Johan Selmer, til Skjoldergård.

Hirsch skriver om Christian Erasmus Selmer: Søn af krigskommissær

Jeg ser at vi nok må sette oss ned å tilskrive de aktuelle arkiver i Tyskland for å få sannheten frem, men kanskje noen her har kilder som kan fortelle oss noe?

mvh

Mathias Beyer
http://selmer-norway.no/
best regards

Mathias

Ole Selmer

Hej Mathias

Det kan  også være  nogle af "mine", men jeg er usikker på om der virkelig er en forbindelse imellem min forfader Christian Erasmus Selmer 1645 - 1689 og oberst Johan Henrik Selmer og hans broder Danchel. Det ser man på langt de fleste træer på nettet, hvor obersten er opgivet som far til Christian Erasmus. Navnet Danchel kommer så vidt jeg ved fra Erik Brejls transskription af indberetningerne til biskop Bloch. I https://www.familysearch.org/library/books/records/item/421760-stamtavle-over-de-dansk-og-norske-forgreninger-af-slaegten-selmer?viewer=1&offset=3#page=1&viewer=picture&o=info&n=0&q= fra 1868 på side 51 kaldes han Daniel og forfatteren undrer sig her også over, hvordan forbindelsen er mellem Christian Erasmus Selmer og Daniel Selmer eller om det kan være den samme person.

Hirsch har ham desværre kun som D. Selmer jf. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17202077#198879,37682401 og har streget Christian ud. Hvorfor det står på hovedet ved jeg ikke.

Jeg har uden held forsøgt at finde indberetningen online for at se om der eventuelt kan stå Daniel i stedet for Danchel.

Tak for en god hjemmeside

Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Ole Selmer

Nu skal det være !

- jeg har bestilt Præsteindberetningerne til gennemsyn i Viborg. Så må vi se om jeg kan finde ud af om der står Daniel eller Danchel. Der går nok en uges tid.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Brejl

Spændende.
Håber du vil lægge et billede her i tråden.
Uanset hvad, så der det indberetterens oldefars bror, så det er vel ikke en primær kilde.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Ole Selmer

Den var let :)

Der er vist ingen tvivl om, at der står Daniel jf. vedlagte udklip, men som Erik Brejl jo så rigtig gør opmærksom på, er det ikke en primær kilde. Det er særdeles muligt, at præsten enten husker forkert eller også har fået slægtens historie fortalt forkert. Faderen Mathias Selmer var jo kun 10 - 11 år gammel, da farfaderen Johan Selmer døde. Men ud fra præstens indberetning ser jeg kun to muligheder: Enten har oberst Johan Henrik Selmer haft tre sønner nemlig 1) fogeden på Gram Slot Johan Selmer, 2) overkrigskommisær Christian Erasmus Selmer og 3) overkrigskommisær Daniel Selmer. Den anden mulighed er, at Christian Erasmus Selmer og Daniel Selmer var samme person.

Det ville være virkeligt godt, hvis det kunne opklares. Forslag til arkivalier, der belyser oberster og overkrigskommisærer i kongelig dansk tjeneste fra Mecklenburg og som lå i Rendsburg i midten af 1600tallet modtages derfor med kyshånd :)

Mvh
Ole

P.S. Jeg har rettet i overskriften, så der nu står Daniel.
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Ole Selmer

#5
Nu vrøvler jeg da  :-[

De to muligheder er
at oberst Johan Henrik Selmer har haft to brødre overkrigskommisær Christian Erasmus Selmer og overkrigskommisær Daniel Selmer
at Christian Erasmus og Daniel Selmer er en og samme person, og at præsten huskede navnene forkert.

Beklager
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Mathias Beyer

Det er vel å anta at Christian Erasmus og Daniel er en og samme person siden Daniel ikke så langt finnes i noen andre "Kilder" og at de har samme tittel gjør ihvertfall meg sterk i troen på at de er en og samme person.

Tusen takk for din innsats Ole!
best regards

Mathias

Mathias Beyer

Jeg synser litt om de eldre Selmere....

Etter ett tips om at alderen til Johan Selmer til Skjoldagergård må være feil er det tid til å synse litt.


Johan Henrik Selmer antatt født 1620 i Mecklenburg, Germany.

Johan Selmer, til Skjoldagergård er antatt født 1647 i Rendsburg, Schleswig-Holstein, Germany.

Johan Selmer overtar alle 10 gårdene i Skjoldager i 1660 etter Svenskekrigen, hans oppgitte alder må være feil da han ville vært 13 år i 1660 og vi kan anta at han må være født mellom 1620-1630. 1620 som er oppgitt til å være hans fars fødselsår passer jo godt inn, en forveksling pga navnlikheten er ikke urimelig.

Kilde til overtagelse av gårdene: Gæld i Gram herred (Den Danske Historiske Forening) http://www.dendanskehistoriskeforening.dk//pdf_histtid/110_1/77.pdf

På bakgrunn av denne informasjonen kan ikke Johan Henrik Selmer være født i 1620, men kan antas være født en gang mellom 1590-1610.

Diskuter gjerne, jo flere synsere jo bedre.
best regards

Mathias

Ole Selmer

#8
Hej Mathias

Jeg måtte lige slå op at synse på norsk betyder at spekulere. Jeg "synser" også en hel del og er kommet frem til, at Christian Erasmus Selmer ikke kan være bror til Johan Henrik Selmer. Dels fordi aldersforskellen på dem er for stor - i hvert fald til helbrødre. Christian Erasmus starter ifølge Hirsch i 1666 som medhjælper i Rendsburg, og hvis vi antager, at han da var 15- 20 år, så må han være født omkring 1645- 1650, og som du skriver må Johan Henrik Selmer være født senest 1610 - altså en aldersforskel på 35 år. Men også fordi, at såfremt de var brødre, ville major Selmer [min 5tipoldefar Sigismund Erasmus S.) og kaptajn Selmer (din 5tipoldefar Frederik Christian Selmer), som præsten i Øster Snede skriver i 1769 ikke være næstsøskendebørn til Mathias Selmer, men næstnæstsøskende.

oberst Johan Henrik S.  ? - ?   bror   overkrigskommisær Christian Erasmus S. – ca. 1689
foged Johan S. ca. 1630 – ca. 1689   fætter (1. Cousin)   oberst Johan Henrik S. 1678-1721
sognepræst Mathias S. 1676 - 1738   2. Cousin   oberst Sigmund Christian S. 1709 -1791

Det passer langt bedre med, at Christian Erasmus S. - 1689 var søn af oberst Johan Henrik S.

foged Johan S. ca. 1630 – ca. 1689   bror   overkrigskommisær Christian Erasmus S.
præst Mathias S.  1676-1738      fætter   oberst johan Henrik S. 1678-1721  og fætters barn oberst Sigmund Christian Selmer 1709-1791

Jeg har derfor besluttet indtil videre, at lade Christian Erasmus Selmer stå uden fader. Du kan se hans profil på WikiTree https://www.wikitree.com/index.php?title=Selmer-30&public=1. På Wikitree samarbejder man jo om profilerne, så det er muligt jeg får ændringsforslag/repressalier  :)

Jeg håber fortsat på råd og vejledning til hvilke arkivalier, der kunne være interessante at se nærmere på.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ