Skifte, Skjoldenæsholm Gods, 1778.

Startet af Michael Rosenkrands, 24 Sep 2019 - 05:22

Forrige emne - Næste emne

Michael Rosenkrands

Hej med jer.

Jeg har svært ved at tyde og forstå, det der står i skiftet på højre side øverst: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-893W-X8DX?i=212&cc=2015318

Hans Christensens hustru, Anne Olsdatter, er død.

Som jeg læser det, så er der to børn - den ene Maren Hansdatter. Og det andet.... er det Anders Hansen, soldat (Efternavnet passer) eller er det Ane Jörgensdatter?

Vielserne fra før 1789 eksisterer ikke i Haraldsted Sogn - det gør begravelserne heller ikke - kun dåbene er registreret (Og bevaret).

Jeg tror måske, at Ane Jørgensdatter er en datter fra Anne Olsdatters første ægteskab med Jørgen Eriksen, der døde i 1759.

Jeg håber, at nogen kan tyde og forklare sammenhængen i skiftet - hvis det altså fremgår klart.

På forhånd tak for hjælpen. :-)

MVH

Michael

Michael Rosenkrands

Hmmm... jeg havde overset en KB.... jeg leder videre efter vielser, begravelser mm.

Hvis nogen kan forklare, hvad der står i skiftet omkring Ane Jørgensdatter, så er det stadig påskønnet :-)

MVH

Michael

Judith Olsen

Hej Michael

Fra Aurelia-Clemons.dk:

Anne Olsdtr ( Ane Olsdtr ) i Valsomagle         14/23 Oct 1778                 pg 208
HUSB:    Hans Christensen gmd
2 CH:    Ane Jorgensdtr   = Anders Hansen gevorben soldat & inds i Valsoemagle
         Maren Hansdtr    14 or 24 home
gd: Toger Poulsen gmd i Walsoelille
[Skjoldenaesholm gods; Book 6; FHL film 41352]

Anders Hansen var altså gift med datteren, Ane Jørgensdatter, som var fra et tidligere ægteskab:

Jorgen Erichsen gmd i Valsomagle ( Jorgen Eriksen )     20 Nov 1759   pg 699
1 WIFE:  ( Ane Jensdtr    9 Jun 1755       pg 558)
CH:      Niels Jorgensen  8
2 WIFE:  Anna Olufsdr ( Ane Olsdtr )
CH:      Ane Jorgensdtr     3
gd: Niels Friis i Valsoelille
wgd: Hans Christensen i Valsoemagle
[Skjoldenesholm gods; Book 5; FHL film 41352]
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Michael Rosenkrands

Tak for det, Judith. Jeg havde godt fundet skifterne der, men jeg syntes ikke, at jeg kunne udlede helt sikkert, at dervar sammenhæng. Jeg har nu fundet vielsen, så forbindelsen passer.

tak igen :-)

Ole Westermann

En sammenfatning:

Anno 1778 d. 23 Octobr. blev, effter firegaaende Registering og Wurdering foretaget Skifte og Deeling
efter Anne Olufsdatter Gaardmand Hans Christensens afDøde Hustrue i Walsøemagle paa Skioldeæsholms Gods
mellem Enkemanden bemelte Hans Christensen paa den eene, og den Sal. Kones effterlevende Tvende Børn Anne
Jørgens Datter givt med Anders Hansen Gevorben Soldatt og Indsidere i Walsøemagle, samt Maren Hans Datter,
14 aar hiemme hos Faderen her i Stervboen, paa den anden Side. Anders Hansen var Selv tilstæde ved denne Skifte-
Forretning paa sin Hustrues Vegne, og for det u-Myndige Pige Barn meldte sig som Formynder Tøger
Paulsen Gaardmand i Walsøelille. Skiftet blev forrettet af Forvalter Giessing paa Skioldenæsholm i over-
Værelse af Wurderings Mændene Cornelius Jensen fra Skioldenæsholm og Niels Sørensen af Allindemagle,
samt Øvrige Stervboens vedkommende, hvorda Passerede som følger. -

  - reg. m. vurd. var foretaget 14.okt. - bl.a. 9 heste, 2 plage, 1 føl, 3 køer, 1 kvie, 2 kalve, 10 får, 1 vædder, 10 svin 1½ år,
    5 grise, 3 gæs, 1 gase, 4 høns og 1 hane - alt vurderet til 208 rd 12 sk.
  - men den samlede gæld var desværre 320 rd 3 mk 10 sk, så der kunne ikke blive noget at arve, og enkemanden
    lovede at ville betale gælden efterhånden.

mvh Ole

Michael Rosenkrands

Tak for det, Ole - det er virkelig værdsat. Med den i hånde, så kan jeg roligt gå videre med det faktum, at Ane Jørgensdatter er datter af Anne Olufsdatter - og dermed også af hendes første mand.

Jeg glæder mig til den dag, hvor jeg kan læse og tyde så meget - og samtidig forstå konteksten.
Men der er vel ikke andet for end at læse videre og forsøge mig frem.

Fortsat god aften.

MVH

Michael