Alder på barn Astrup Sogn 1701-1729

Startet af Erik Brindt, 23 Sep 2019 - 12:46

Forrige emne - Næste emne

Erik Brindt

Jeg mangler hjælp til at tyde alderen på Lauritz Gaades barn, der begraves 9 marts 1710 i Astrup sogn.

Præsten skriver desværre ikke navnene på de døde børn, så der skal regnes baglæns for at finde det korrekte barn og alene på dette opslag dør 3 af hans børn.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159870#159870,26877056

mvh
Erik

Ole Westermann

Hej Erik

Den 9 Martii, Lauritz Gaades barn af Tisted begravet i sit alders andet Aar.

mvh Ole

Erik Brindt

Tak for svaret.
Det ødelægger dog en hel del for mig :D.

Så kan der nemlig kun være tale om Dorothe, der døbes 11. marts 1708.
Det giver dog også mening, idet parret igen døber en datter Dorothe 23.11.1710 (som angiveligt er hende, der begraves 12.4.1711 18 uger gl.)

Desværre vil jeg meget gerne have Dorothe/Dorthe1 gift med Søren Sørensen 31. maj 1733 i Astrup:
"Dom 4 p Epiphan: Søren Sørensen og Dorthe Lauritsdatter begge af Tisted trolovede og viede Dom Trinitat:"

Dorthe1 begraves 7. juni 1744:
"Domin- 2 Trinitat: Søren Sørensens Hustru i Tisted Begravet Ætat 36 Aar."

Og den alder passer nøjagtig med den Dorte, som vi nu har begravet i "sit alders andet Aar".  :D

Der er slet ikke i tvivl om, at der står "i sit alders andet Aar", vel?  ;)

mvh
Erik

Ole Westermann

Nej, jeg er ikke i tvivl. En 'ny' Dorothe 2 år efter cementerer også dette.
At Dorothe II angives i sit 36. leveår i juni 1744 skal man tage med ophøjet ro; jeg har utallige gange set forkerte andersangivelser ved dødsfald og i FT'er, undertiden op til 5-10 år!

mvh Ole

Erik Brindt

Ja, du har ret i, at alderen ikke altid er korrekt anført.

Jeg må prøve at finde ud af, om Dorthe2´s begravelse, i stedet er et af parrets andre børn, så det er Dorthe2, der giftes med Søren Sørensen.

Endnu en gang tak for hjælpen.

mvh
Erik

Erik Brindt

På samme opslag og samme år 1710 den 13. februar begraves et andet af hans børn.
Jeg har taget alderen for "4 Aar og faa Ugger", men efter 4 tallet står der noget som jeg ikke forstår betydningen af.
Umiddelbart kan jeg ikke se noget tilsvarende på andre begravelser på siden.

Noget bud på, hvad der står efter 4 tallet?

mvh
Erik

Ole Westermann

Jeg læser det:
Den 23 Februarii Laurtz Gaades barn af tisted begravit i sit al-
ders 4de Aar og sex Ugger.

mvh Ole

Erik Brindt

"4de Aar" er en mulighed, men det er ikke en form, der er anvendt andre steder.
Det betyder dog heller ikke så meget. 4 år ligger fast, og det er det vigtigste  :)

Ja, der står da vist "sex Ugger".

I øvrigt har jeg lige konstateret, at side 15 (fødsler) mangler i bogen, så måske står der en Dorthe3 der, og så går regnestykket op.
Det må jeg vente med at afklare til fejlen en gang bliver rettet. Den er indberettet.

mvh
Erik

Kristian Skak-Nielsen

Hej Erik

Du bør overveje, om "sin alders 4de Aar og sex ugger" betyder, at barnet er 3 år og seks uger - så er det nemlig i sit fjerde år.

Venlig hilsen
Kristian

Erik Brindt

Hej Kristian.
Tak, det har du ret i, men det ser ud til, at der kun er 1 barn, der passer med alderen 3 eller 4 år i 1710, heldigvis  :D

mvh
Erik