Tydning af dødsoptegnelse 25. juni 1748 Køge Skt. Nikolaj Sogn

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 25 Sep 2019 - 20:14

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg har problemer med tydning af en kortfattet dødsoptegnelse fra 25. juni 1748 i Køge Skt. Nikolaj Sogn, næstnederst på venstre side.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=153189#153189,25513965


Jeg læser:


Tirsdag d. 25 Junÿ

Peder Olsen Louagers dødføde(??) Sön.



Det besynderlige er, at dødsoptegnelsen for Peder Olsen Louager selv står på det foregående opslag (opsl. 92), hvoraf fremgår, at han er begravet d. 7. sept. 1746. Og det er de færreste graviditeter, der varer 22 måneder, hvis man ser bort fra elefanter :)


Står der "dødføde Sön"?


På forhånd tak!


Venlig hilsen

Kristian Skak-Nielsen






Lennarth Nielsen

hei Kristian,

ja, jeg må give dig ret i, at det ser lidt mærkeligt ud med indførelsen af farens død i 1746, hvorefter hans søn skulle være født i 1748. Det har jeg ikke lige nogen forklaring på:-)

Teksten ved sønnen læser jeg som døføde Søn. Ordet står også lidt tydligere på midten af højre side, hvor der er angivet Lars Norman Rytters døføde Datter.

Mvh. Lennarth

Kristian Skak-Nielsen

Hej Lennarth

Tak for din bekræftelse (og rettelsen af stavemåden). At den dødfødte dreng bliver betegnet som Peder Olsen Louagers er måske en eufemisme fra præstens side, for at redde moderen fra at blive beskyldt for at få et barn udenfor ægteskab.

Venlig hilsen
Kristian

Lennarth Nielsen

hei igen Kristian,

det var så lidt. Din teori med brugen af navnet er ikke helt utænkelig, men dog ikke noget jeg har set eller hørt om før. Nogle linjer længere oppe står der en Karen Pedersdatters uægte barn, så enten har præsten ikke været helt konsekvent eller så er der en anden naturlig forklaring.

Mvh. Lennarth

Kristian Skak-Nielsen

Hej Lennarth

Jeg har siden fundet ud af, at der i Køge var to mænd med navnet Peder Olsen Louager, den ene døde 07.09.1746 og den anden 02.12.1751. Så det er nok et dødfødt barn af den sidstnævnte, som er omtalt i optegnelsen 25.06.1748.

Jeg har også fundet skiftet efter den først afdøde Peder Olsen Louager, og har dermed fået bekræftet hans hustru og de børn, jeg mente han havde fået (inden han døde :-) ).

Venlig hilsen
Kristian