Dokumentation for min tipoldefars gøren og laden

Startet af John Vidførle-Pedersen, 27 Sep 2019 - 00:45

Forrige emne - Næste emne

John Vidførle-Pedersen

Kære slægtsforskere

Jeg er ved at færdiggøre en længere artikel om min tipoldefars deltagelse ombord på skruefregatten "Niels Juel" i "Søslaget ved Helgoland den 9. maj 1864". Ved denne lejlighed fik han tildelt Sølvkorset(Dannebrogsmændenes Hæderstegn), og i den forbindelse skulle han forfatte en lille levnedsbeskrivelse, hvilket han også gjorde. Så langt så godt.

I levnedsbeskrivelsen fremgår det, at han påmønstrede skibet i april 1863 og afmønstrede "Niels Juel" i slutningen af oktober 1864.

Hvor kan jeg finde oplysninger om hans gøren og laden i perioden fra "efter slaget ved Helgoland", og til han afmønstrede i slutningen af oktober 1864. Min interesse i perioden - maj 1864 - oktober 1864 - skyldes, at jeg har læst i bogen "Vore panserskibe", at "Niels Juel" i september måned 1864 afsejlede fra København til Glasgow i Skotland for der at hjembringe panserfregatten "Danmark", som ankom på slæb til København i oktober 1864.

Hvor kan jeg finde oplysninger, der kan bekræfte min formodning om, at min tipoldefar, Niels Christian Jensen, født den 13. februar 1840 i Nyråd ved Vordingborg, søn af Jens Hansen og Maren Pedersen, var ombord på fregatten under dette togt.

I lægsrullen kan jeg ikke finde nogle oplysninger. Jeg håber, at I endnu en gang vil være mig behjælpelig. På forhånd tusinde tak.

Mange venlige hilsner
John Vidførle-Pedersen
PLYS 53

Karen Margrethe Schmidt

Du skal have fat i hans stambog, de findes på Rigsarkiver i Kbh. Jeg fandt min oldefars 'side' i stambogen, han var påmønstret samme skib, som rånokmand.

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt