2. udskrivningskreds 1-1878 B-178Bog 78 Lægd 106 B 3 Jens Frederik Olsen

Startet af Connie Taarup, 08 Sep 2019 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Connie Taarup

Hej
B3 Jens Frederik Olsen var født 1860 i Fakse sogn. I hans levnedsbeskrivelse skriver han at han har været i København et år hos en kaptajn Berg. Han er soldat fra 1883-1884 ved 4. dragon Regm. i Næstved

Jeg
    har fundet han her f'

Poul F. Andersen

Venligst
Poul F. Andersen

Connie Taarup

Hej Poul

Tak for oplysningen - jeg havde selv fundet ud af det og prøver igen snarest.
Vh. Connie

Morten Nielsen

Her er hans militære stamkort.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

PS: Link kræver gratis medlemskab af FamilySearch.

Connie Taarup

Hej Morten

Sikken en service. Tusind tak.

Mit problem er, at jeg ikke forstår de 2 nr. 2072 og 1986. Se nedenstående

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481037#19279,1407941

og her bliver han så slettet - se nedenstående.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481037#19062,1313141

Han skriver i sin levnedsbeskrivelse at han har været i København et år hos en kaptajn Berg. Hvis det skulle passe skal han vel stå opført et eller andet sted og her er det jeg måske tror de 2 ovenstående numre kommer ind.

Jeg må bare lede videre.

Vh
Connie
- og endnu engang tak for din flotte hjælp

Morten Nielsen

Jeg vil umiddelbart gætte på, at 2072/1986 er lodtrækningsnumre.

Hvornår har han været i Kbh. hos kaptajn Berg? Har det været som en del af sin soldatertjeneste?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Connie Taarup

Nej det ved jeg ikke, men han skriver: blev 5 januar 1883 indkaldt til militærtjeneste ved 1 eskadron som hestepasser (I Næstved). Efter endt skoletid (må vel være efter 1884) kom jeg til København og var et år oppasser for kaptajn Berg ved generalinspektøren for fodfolket. Kaptajn Berg ville have skaffet mig en plads ved politiet, som jeg ikke modtog.
Men jeg ved hvor han er i 1888. Han rejste tilbage hvor han kom fra, og senere til Vemmetofte Kloster.

Jeg tror efter endt skoletid må være endt militærtid.
Nu er jeg desværre ikke meget inde i militærtjeneste mm, så om han kan stå i en anden lægdsrulle er vel tvivlsom. Det er alt jeg ved om hans militærtid.

Ole Ingvordsen

Hej

Som det fremgår af stambogen er han indkaldt til tjeneste ved 4. Dragonregiment fra 6/1 83 – 4/3 1883 og herefter ved Generalinspektøren for Fodfolkets stab fra 5/3 1883 - 6/3 1884.

Venlig hilsen
Ole

Connie Taarup

Hej Ole

Tak for dine oplysninger. Jeg er klar over disse. Det var nu også mest de 2 numre jeg var lidt interesseret, om de betyder noget.

Vh Connie

Ole Ingvordsen

Hej

Det var også kun fordi du skrev:

Efter endt skoletid (må vel være efter 1884) kom jeg til København og var et år oppasser for kaptajn Berg ved generalinspektøren for fodfolket. Kaptajn Berg ville have skaffet mig en plads ved politiet, som jeg ikke modtog.

at jeg var usikker på om du havde set at han har været hos kaptajn Berg fra 5/3 1883 – 6/3 1884 og at skoletiden var den første tid ved 4. dragonregiment.

De 2 numre er som Morten skriver lodtrækningsnumre.

Venlig hilsen
Ole

Connie Taarup

Hej Ole

Tak alligevel, herligt med sådant et Forum. Hurtig hjælp fra venlige mennesker.

Vh Connie