Andreas Truelsen født 1747

Startet af Kit juul Truelsen, 04 Okt 2017 - 13:03

Forrige emne - Næste emne

Kit juul Truelsen

Hej Alle :-)

Jeg forsøgte engang, men uden held desværre, så nu prøver jeg igen....

Det er som at finde en nål i en høstak, men måske nogen kan hjælpe mig med at finde forældrene til Andreas Truelsen, født 1747 død 9/5-1802, Andreas var Cancellie bud ved Frederiksberggade. KBH.  Andreas første ægteskab var mellem ham og Mette Marie Tofte født i Grenå ca 1751 Gift den 12/7-1774 i Nicolaj Kirke KBG. Andreas 2. kone hed Helene Cathrine Truelsen (født Schalz) ca. 1748 Død 18/6-1882.

Et ægte par ved navn Andreas Truelsen død 10/2-1760 Fredericia Trinitatis 1685-1895 opslag 393 og Hans kone XX Truelsen død 18/2-1760 Fredericia Trinitatis

Mon I kan hjælpe mig med at finde Andreas forældre ?

De bedste hilsner

Kit Truelsen

[vedhæfting slettet af admin]

Søren Tafdrup

Hej Kit,

Jeg kan se, at der indtil nu ikke har været reaktioner på dit spørgsmål fra 4. oktober, så nu har jeg kastet et blik på det. Du har i to tidligere tråde været inde på sagen:

I tråden fra 2013...
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=59278.0
.... starter du med at oplyse, at Hans Andreas Truelsen og Søren Andreas Truelsen var brødre. Hvor fra ved du, at de var brødre?

Jeg formoder, at cirka årstallene for deres fødsler (henholdsvis 1747 og 1741) er udledt af aldersangivelserne i FT-1787, dvs. at de er usikre.

Hans Peter Christensen fandt i tråden i 2013 også oplysningerne fra FT-1801. Aldersangivelserne i FT-1787 og FT-1801 passer begge godt med fødetidspunkter 1747 og cirka 1741, så det er nok ikke meget galt.

Du skriver i tråden i 2013:

"Søren Andreas Truelsen blev viet i garnisons kirke den 9/4-1777 til Anne Kirstine hansdatter. Han bliver optaget i langer som brændevins brænder den 15/4-1778 og i den anledning oplyser han han er født i Fredericia
Søren dør på Christians havn d14/3-1816"

Det lyder til en pålidelig oplysning, at Søren blev født i Fredericia, og så må dette spor være det mest oplagte at følge. Har du gennemset kirkebøgerne i Fredericia i årene 1740-1743 for dåben af en Søren Andreas?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Anna Grethe Amkær

Hej Kit.

Under Løjt Sogn er der register til Løjt kirkebog med adskillige, som bærer navnet Truelsen. I Pia Viscor's bog om "Brandsø" kan du også finde flere med navnet.

God jagt,

Anna Grethe Amkær

Helle Jespersen

Jeg har Truelsen i min slægt........... min moster blev gift med en Truelsen fra Bylderup Bov ved Tønder.
Store dele af familien stammer derfra.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kit juul Truelsen

Hej

Jeg tillader mig at "sparke" liv i min gamle tråd :-)

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde (Hans) Andreas Truelsen Født ca. 1747 død 9/4-1802 fødsel eller hans forældre.

Måske der er nogen der vil kaste et blik på denne sag igen?

De bedste hilsner

Kit

Helle Jespersen

Jeg har forsøgt via Familysearch, men har ikke haft heldet til andet end at finde en datter født i København.
Hende har du sikkert selv fundet.

Jeg tillod mig dengang du skrev dit oplæg, at spørge min kusine, som er ud af Truelsen familien fra området omkring Tønder. Umiddelbart sagde lige det navn hende ikke noget. Dog er der en Andreas Truelsen, men han er født langt senere, altså omkring århundredeskiftet. Så det er jo nok ikke lige ham.

Men om det er samme familie som er flyttet lidt hist og her, skal jeg lade være usagt.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kit juul Truelsen

Hej Helle

Tak.

Ja der kommer en Andreas Wilhelm Julius Truelsen til 8 maj 1925 i garnison sogn, KBH.

Hans forældre er Christian Ferdinant Truelsen født Vor frue Kirke 21/7-1793 død (?) og Anne Christine Truelsen (født Trempenau) den 17/6-1793 den tyske kirke, død (?) De bliver gift den 24/8-1819 Garnison Kirke

Christinas forældre (i sær far) er ham jeg leder efter :-)


Kh Kit


Helle Jespersen

Det var barnet her jeg tænkte på

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kit juul Truelsen

#8
Hej

Ja det er korrekt, Andreas får 'Hans Andreas Truelsen' med sin første kone ' Mette Marie Tofte født 26/3-1750 Grenå Randers. Gift med Hans Christian Truelsen den 12/7-1774 Nicolaj Kirke, KBH. Død den 14/1-1780 Vor Frue Kirke (kun 29 år gammel)

Kh Kit

Helle Jespersen

Kunne du ikke smide et link eller et billede ind af, hvor det bliver angivet, at han skulle være fra Fredericia?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kit juul Truelsen

Hej Helle

Jeg har ikke et link til det.

Men Søren Andreas Truelsen som blev viet i garnisons kirke den 9/4-1777 til Anne Kirstine hansdatter. Han bliver optaget i langer som brændevins brænder den 15/4-1778 og i den anledning oplyser han han er født i Fredericia.

Kh Kit

Helle Jespersen

Og du er helt sikker på, at Søren Andreas og Hans Andreas har noget med hinanden at gøre. Altså at de er brødre og ikke fx fætre eller andet i den stil?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kit juul Truelsen

Jeg er ikke 100% men okay sikker :-)

For mig gør det ikke så meget om de er fætre eller brødre (men mener nu de er brødre) For mit formål er at komme forbi Andreas Truelsen (f. 1747) og bare få en lille ledetråd til at kunne finde hans forældre. :-)

Kh Kit

Helle Jespersen

Min tanke var mere, at hvis de er fætre, så er de jo ikke nødvendigvis født samme sted.
Så når der står ved Søren Andreas, at han er fra Fredericia, så gælder det måske ikke nødvendigvis også for Hans Andreas.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kit juul Truelsen

Muligvis ikke. Men det er mit længeste stå lige nu. Jeg synes jeg har ledt efter Andres Truelsen i HELE Danmark  :)

grethe jensen

har du set om der er nogen i 1773 der kan bringe dig paa sporet:
http://www.ddd.dda.dk/soeg_oeders.asp
Mvh GJ