hvor finder man 3 forældreløse børns ophold

Startet af Kurt Arne Empacher, 16 Nov 2017 - 12:50

Forrige emne - Næste emne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte Tusinde tak for det fundne jeg har lige været koblet af en times tid idet jeg havde fået en spam som jeg måtte melde og så blev jeg nægtet adgang men det er ordnet nu ,så nu skal det studerers
Hej Thestrup-Bjørn Tak for det du har fundet ser på det når jeg har set Herrens Veje
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte og Thestrup-Bjørn
Atter en gang tak for det fundne,nu sker der da lidt meget omkring mine aner ,det er bare så skønt
VH
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Thestrup-Bjørn

#33
Lige lidt opsummering:

VI VED med sikkerhed, at den yngste datter, ANE SOPHIE HEITMANN, f. 1799 (kaldt Nancy)
fra medio dec. 1811 til mindst 5. nov. 1813 bor hos sin faster og onkel,  kammerraad
Johs. de Fine Olivarius i København (adresse ikke fundet i Kraks vejviser 1811-1813)

– MEN om hun tog med dem til Skt. Thomas i slutningen af 1814, vides p.t. ikke. Det må kunne ses på en af de mange, mange sider i bl.a. Behandlingsprotokollen, København (moderens skifte No. 130 og faderens skifte No. 85).

-----

Jeg har kigget lidt mere i Mediestream -  http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/
og finder en hel del om Johs. de Fine Olivarius og hans virke på Skt. Thomas som bl.a. kongelig kasserer, kammerraad og proviantsforvalter.

- det vigtigste er dog, at han REJSER fra København ultimo 1814
- og REJSER fra Skt. Thomas medio 1818.



Den til Forsendelse med de Kongelige Rideposter privilegerede Danske Statstidende den 28. nov. 1814
Kammerraad J. d. F. Olivarius' meddelelse af 25. nov. 1814 om afrejse fra København
for "mig og min Kone" (ingen andre nævnt)
Han takker bl.a. sine venner for deres godhed "under vort Ophold her i Landet"


Skt. Thomæ Tidende den 31. juli 1818
Meddelese pr. 27. juni 1818 om afrejse fra Skt. Thomas
Johannes de Fine Olivarius
Anna Maria Olivarius
Holger Friderich de Fine Olivarius (ingen andre nævnt)
------------

I kirkebøger (Dansk Vestindien) ser jeg Olivarius og frue flere steder som faddere (ca. 1817) - men ingen steder ser jeg en Frk. Heitmann (Nancy =  Ane Sophie) (heller ikke under konfirmerede eller under kommunikanter).


--------------------

Ang. den ældste søn FRIDERICH CHRISTIAN HEITMANN  (f.  1795)
Vi ved, at han bor 1819 i Borgergade (matr.) no. 144 (ved sin vielse)

--------

Ang. den næstældste  WILHELM PETER HEITMANN (f. 1797)
Vi ved, at han bliver gift 25. juli 1821 i Garnisons kirke

MEN - hvor de to sønner opholder sig fra 1811, har jeg ikke fundet.

Heller ikke de 3 børns konfirmationer (endnu).

----

Og - hvor begraves moderen, Johanne Lumholtz (gift Heitmann) - skifte 16. dec. 1811.
Fandt hende hverken i Holmens eller i Trinitatis.

----------------------------------


Kurt – lidt uoverkommeligt for os at finde alle dine (= Ole Westermanns) afskrifter af diverse skifter efter forældrene (fra Forseglings- samt fra Behandlingsprotokollen).

Der kunne jo skjule sig guldkorn ang. de efterladte 3 børn.


Kunne du mon linke til dem alle?

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#34
Jeg har nu (igen) gennemset ALLE akter ang. moderens skifte No. 130 (til og med Behandlingsprotokollen af 28. marts 1814)

- og finder INTET om, hvor sønnerne opholder sig efter moderens død den 15. dec. 1811.


Så Kurt - du behøver ikke at linke til alle de sider alligevel   ;)


Fandt endelig hendes begravelse den 18. dec. 1811 (Garnison 1807-1815)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150080#150080,24857673

--------------

Mon faderens skifte (No. 85) kan kaste lys over sagen?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Arne Empacher

Hej Thestrup-Bjørn
Tak for dit store arbejde med at hjælpe med mine aner, ok det var Garnisons kirke hun blev begravet fra tak, ja hvor var drengene i de år?tak for at du leder
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Gitte Johansen

Er dette skiftebrev nogensinde blevet fundet. Jeg orker ikke lige at kigge de forskellige indlæg igennem.

Begynder midt på højre side.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=293621#293621,59358465

Ledte efter noget helt andet ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
Tusinde tak selv om at det ikke var det du ledte efter,det må jeg nok sige du er bare suveræn ,det vil jeg gennemgå min 3 gange tipoldefar så må jeg jo se om jeg også kan finde den anden 3 gange tipoldefar der også var der
Så rigtig mange tak
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
På grund at du fandt min 3.tipoldefar Henrich Heitmann ledte jeg lidt og fandt så min anden 3.tipoldefar Johan Rudolph Hesler detog mænd forlod åbenbart familier koner og børn og tog til Guldkysten og døde begge 2 dernede og så ikke deres børn vokse op sikke en skæbne der blev fundet af dig og 2 andre i Slægt & Data kan varmt anbefale jer og gør det i vores slægtsforsker gruppe i Hundested
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Gitte Johansen

Hej Kurt

Godt du fandt ham også. Jeg skulle finde et skifte et helt andet sted, og kom så lige forbi Guinea ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

Hej Gitte
Det var jo heldigt for mig , at du kom forbi der .Må jeg lige spørge dig om Faderskabs sager er de ikke på nettet? Der er en tråd du har hjulpet og svaret på som jeg hjalp med at få lagt her,sagen er fra 1902 så den er jo over 75 år gammel?
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Thestrup-Bjørn

Godt – Gittte.

Så fik vi Heitmanns præcise dødsdato og –sted på plads. Nemlig den 19. juli 1812 på "Fortet Prindsensteen".

Desværre står der i skiftebrevet intet om arvinger. Heller intet om, at han var enkemand. Jeg kan i hvert fald ikke se det.


Se om Fort Prinsensten her
https://da.wikipedia.org/wiki/Fort_Prinsensten


Lidt pudsigt, at Dronningen m.fl. lige har været på besøg på netop Guldkysten.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kurt Arne Empacher

Hej Thestrup-Bjørn
Tak for dit indlæg,ja det er pudsigt at Dronningen lige har været der ,og hvor er jeg glad for alt det der bliver fundet det sætter lidt gang i historien om minne aner
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Gitte Johansen

Hej Kurt

Denne faderskabssag. Kan du give mig et hint om, hvor det er?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

hej Gitte
Det drejer sig om en fødsel af Ane Kirstene Nielsen f.20-03-1901 i Melby i Frederiksborg Amt udlagt far Hans Alfred Jensen Torup Magle sagen har ifølge Britta Jensen nr 78
Håber du kan finde et link
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Gitte Johansen

Hej Kurt


Desværre ikke. Jeg tror ikke, de er online.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kurt Arne Empacher

Tak for det Gitte
Så må Britta finde det på en anden måde og hun tror på at det er ham du fandt,var bare lidt usikker idet han var 25 år og hun 40 år
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

hej Forum
Efter megen søgen har jeg fundet min 2 tipoldefars  Wilhelm Peder Heitmann konfirmation men der står ikke noget om hvor han opholder sig og hos ,jeg vedhæfter lige så der er måske en der kan finde noget det er nr 10 i højre side
På forhånd tak
Mvh
Kurt A
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114961#150086,24859534
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Jeg søger stadig efter hvor min tipoldefar boede i 1812 og blev konfirmeret fra Garnisons kirke ,hvad er der af muligheder? Bopælslister ,telefonlister ?? Andet?
VH
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher