Er Kong Frederik 6. far til Hans Frederik - født 16. juli 1806 i København?

Startet af Thomas Wolters, 15 Jun 2019 - 21:36

Forrige emne - Næste emne

Thomas Wolters

Ved flere lejligheder har jeg nu hørt, at en af familiens forfædre skulle være Kong Frederik 6. Desværre lykkedes mig ikke endnu at få endelig bevis på dette.
Hans Frederik (har ingen efternavn) blev født i Den Kgl. Fødsels- og Plejestiftelse i København den 16-07-1806. Hans Frederik har no. 755 og moren har fået no. 741. Desværre lykkedes det ikke at finde frem til morens navn, da det var muligt at føde helt anonymt og hun valgte ikke at oplyse hendes navn. Faren er også ukendt og derfor har Hans Frederik ikke fået et efternavn.
Den 22. Juli 1806 forlod moren Hans Frederik. Den 17. Oktober 1806 kom Hans Frederik til en plejefamilie (Karen Hansdatter og Gaardmand Hans Mortensen) på Agersø.

Desværre er alle som kendte mere til historien allerede gået bort og jeg kan ikke komme i tanke om andre kilder til min søgning.

Er det muligt at finde frem til moren? Indtil nu har jeg ikke kunne finde et navn af hende.
Er der andre kilder, som kunne bruges?

Den Kongelige Fødsels- og Plejestiftelse - Udsætterprotokoller for landet, Hans Frederik:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16415222#28,21610

Den Kongelige Fødsels- og Plejestiftelse Hovedprotokol over de på fødselsstiftelsen fødte børn
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16415203#3,1039

Dåb: Den Kgl. Fødsels- og Plejestiftelse (sogn) Enesteministerialbog
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114457#148960,24620277


Tak for hjælpen
Thomas W., København

Annette Damgaard Hansen

Jeg tror du skal søge via DNA, da moderen har lukket for mere viden. Måske der er folk på siden her, der ved mere om det.

https://www.genealogi.dk/images/promo/Introduktion%20til%20DNA%20og%20slaegtsforskning.pdf

VH Annette





Arne Lago von Kappelgaard

Carl Ludvigs historie
 Født den 11. marts 1817 på Fødselsstiftelsen i København.
Forældrenes navne forseglet (læs af ukendte forældre)
 Sat i pleje hos husmand Jens Andersen i Herlufmagle (hvem
betalte for det?)
 Faderen må være lensgreve Frederik Christian Danneskjold Samsøe på det nærliggende Gisselfeld (1798-1869)
 Moderen må være Mademoiselle Therese Cornelia Duckett
fra Frankrig, anstandsdame på Gisselfeld
 Carl Ludvig fik arbejde på Gisselfeld (blev han beskyttet?)
 Carl Ludvig købte senere en gård (hvordan fik han penge til
det?)

Per Andersen www.familiesogning.dk per@andersen1.dk

Carl Ludvigs historie undersøgt
MYTE
 Forældres navne forseglet
 Sat i pleje tæt ved Gisselfeld
 Mademoiselle Therese Cornelia
Ducket er moderen
 Carl Ludvig fik arbejde på
Gisselfeld
 Carl Ludvig købte senere en gård

REALITET
 10% børn på Fødselsstiftelsen have ukendte forældre
 Mange af disse børn blev udleveret som Carl Ludvig til Det
Kvindelige Velgørende Selskab, hvor Henriette Danneskjold-Samsøe
var aktiv og sørge for plejefamilier på egnen
 Therese Cornelia Ducket kom til Gisselfeld ca. 1823 – længe efter
Carl Ludvigs fødsel (Aalborg Stiftstidende)
 Ja, han blev postbud på godset
 Carl Ludvig købte gården før greven døde, og han er ikke nævnt i
testamentet. Han måtte sælge gården igen efter 1 ½ år

MVH
Arne Lago von Kappelgaard

PS. Kong Frederik VI har i dag flere efterkommere i sit forhold til "Oberstinde" Bente Mortensdatter Rafsted (1790-1862), bl.a. gennem datteren Caroline Augusta (f.1812) g.m. 1837 Adolph Frederik Schack von Brockdorff, der havde datteren Lovise Frederikke Francisca von Brockdorff (f.1840), gift 1862 med Hans Schack Helmuth von Grevenkop-Castenskiold. Se DAÅ 1994-1996 s.513-603.
De havde også sønnen Frederik Carl Emil Schack von Brockdorff (f.1843)gift 1869 med Sophie Hedevig Schulin. Se DAÅ 1929 s.267-276.

Om sjette Frederiks eskapader kan anbefales Bo Bramsens "Ferdinand og Caroline" (Politikens Forlag 1970) s.73-77.

Frederik VI skulle også have haft sønnen William Christian (f.1816), og her er en stor borgerlig efterslægt, se "Introduktion til vores slægtshistorie- "Andersen Dannemand von Schönberg," (2015) eller Fredericia Avisen 8.06.2016 "En borgerlig kongesøn født 1816 på Brødremenighedens Hotel." Se også "Introduktion til vores slægtshistorie-Haderslev Domsogn/ https://haderslevdomsogn.dk.

Thomas Wolters

Tak Arne og Annette for jeres hjælp. Det var da interessant, at Frederik den 6. har haft flere børn udenfor ægteskabet. Det store spørgsmål forbliver, om Hans Frederik er en ægte efterkomme af Frederik den 6.

Måske skyldes historien, at Frederik ikke har haft et efternavn pga. manglende registrering af faren og derved kun blev kaldt Frederik? Det kunne være, at jeg kan finde flere oplysninger i Agersøs kirkebøger, da han boede hele sit liv på øen.

DNA test er ikke noget for os. Dette ville jo kræve, at Kongehuset har lagt deres DNA frit tilgængelige og det tror jeg nu ikke de har gjort.

God aften
Thomas

Annette Damgaard Hansen

Hej igen.

CitatDNA test er ikke noget for os. Dette ville jo kræve, at Kongehuset har lagt deres DNA frit tilgængelige og det tror jeg nu ikke de har gjort.

Sådan behøver det nu ikke at være. Med den smule kendskab jeg har til slægtsforskning via DNA, så kræver det, at nogle af Kong Frederik VI's mange efterkommere, eksempelvis de borgerlige, har taget en DNA-test med slægtsforskning for øje, og at man matcher dem DNA-mæssigt.

VH Annette

Thomas Wolters

Tak Annette, Det var da en god input. Måske afprøver vi det.

Arne Lago von Kappelgaard

I lige det her tilfælde (ingen navne, og måske den og den forfader), syntes jeg det er meningsløst at snakke om en DNA test. Der er intet konkret at holde sig til! Kun gisninger + formodninger, og ja, bla-bla, det er nytteløst.

I forbindelse med gravsættelsen af den myrdede zar-familie i Peter-Paulus katedralen i Sct Petersborg, havde man da inden, fået en DNA prøve fra prins Phillip, for at sammenligne med de fundne skeletter.
Efter hvad man kan læse sig til, så tilhører prins Phillip og hans slægtning Zar Nikolaj II Haplo-gruppe R1b.

Prins Philip tilhører det græske kongehus (+ dermed det danske Glücksborg/Oldenborg), og Zar Nikolaj II var faktisk ikke en Romanov, men hans forfædre (1762 Zar Peter III) kom fra den danske hertugelige linie Slesvig-Sønderborg-Gottorp, der derefter kaldte sig Holstein-Gottorp-Romanov, og de stammede i lige mandslinie  fra Kong Christian I "den Stridbare", som både Oldenborgerne og grenen Glücksborg også kommer fra.

Mange historikere og andre siger, at Oldenborgerne uddøde med kong Frederik VII. For det første var Frederik VIII og hans far kong Christian VIII ikke blodbeslægtet med Oldenborgerne, da Christian var søn af en hofembedsmand (Blücher), og ja, jeg kender så udmærket pater est reglen, der siger, at et barn født i et ægteskab, altid tillægges konens mand!
Men uanset det, så lever den hertugelige Oldenborgske linie stadig.
Linien stammer fra en greve  Egilmar, der nævnes 1091 - "comes in confinio Saxonie."

Det vil så sige, at når både Nikolaj II og prins Philip kun gennem mænd stammer fra kong Christian I, så må kong Frederik VI også tilhøre samme haplo-gruppe, R1b/M343.

Det viser så også, at kongehusene i Grækenland, Norge, Danmark (prins Ingolf/greve af Rosenborg) og i England når prins Charles tager over, alle i lige mandslinie stammer fra kong Christian I. Dertil kommer, linierne greverne af Danneskiold-Samsø og greverne af Rosenborg.

PS. Haplo-gruppen R1b tæller i dagens Europa mange millioner mænd.


Finn Holbek

Citat fra: Arne Lago von Kappelgaard [18221] Dato 18 Jun 2019 - 21:38

Mange historikere og andre siger, at Oldenborgerne uddøde med kong Frederik VII. For det første var Frederik VIII og hans far kong Christian VIII ikke blodbeslægtet med Oldenborgerne, da Christian var søn af en hofembedsmand (Blücher) ......."

Det er nu langtfra alle der tror på denne "Blücher-historie", men desuagtet ikke helt rigtigt af Frederik VII ikke var blodsbeslægtet med Oldenburgerne, eftersom hans moder var efterkommer af Frederik II.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Finn Holbek!
Det er da nok muligt, at ikke alle tror på historien om kong Christian VIII fædrende herkomst, andet ville jo også være mærkeligt. Efter pater est reglen, er hans far Arveprins Frederik (1753-1805).
Nogle mener jo også, at H.C.Andersens rigtige far er prins Christian, senere kong Christian VIII (1786-1848, i et forhold med komtesse Elise Ahlefeldt-Laurvig (1788-1855).
Nogle tror på Påskeharen, andre på Tandfeen.

Men kong Frederik VI skriver et brev (kort før Arveprinsens død i 1805) til sin svoger Frederik Christian, hertug af Augustenborg (1765-1814) g.m. prinsesse Louise Augusta (ikke datter  af kong Christian VII men af Struense i et forhold til dronning Caroline Mathilde af England).

Kong Frederik VI´s brev:

"Min Herr onkel (Arveprinsen) er skrækkelig afkræftet. Jeg havde troet, at han nu endelig ville være blevet træt af Blücher. Imidlertid har både han selv og hele hans familie så meget at  takke Blücher for, at man skulle tvivle meget på hans følelser for at tro, at han ville afskedie ham. Nej, nej, min onkel sætter alt for megen pris på skaberen af de fire, meget henrivende Prinser og Prinsesser til at ville sende ham bort."

For mig en ren tilståelsessag.

Brevet findes i dag i Statsbiblioteket i München, og gengivet i Bo Bramsens "Ferdinand og Caroline," (1970)s.38-39/Politikens Forlag.

Med genealogisk hilsen
Arne Lago von Kappelgaard

Finn Holbek

Ja jeg køber den ikke, men det er da en god historie, så fred være med det.

Min pointe drejede sig om hvorvidt Chr. VIII var blodsbeslægtet med Oldenburgerne, hvad han jo så under alle omstændigheder er via sine mødrene aner.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

#10
Hej Finn Holbek !

" Ja, jeg køber den ikke, men det er da en god historie, så fred være med det."
OkaybFinn Holbek, selvom kongen (kong Frederik VI) skriver at faderen er en anden, så mener du, at det bare "er en god historie ?"

(Slettet af moderator pga. grov tone)

TAK Finn.

Med genealogsk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"