Ligsten over borgmester Peder Anchersen (1587-1655) i Randers Sct. Mortens Kirke

Startet af Marc Andersen, 04 Jul 2019 - 23:45

Forrige emne - Næste emne

Marc Andersen

Købmanden Peder Anchersen (1587-1655), som en lang årrække var borgmester i Randers, blev begravet inde i Sct. Mortens Kirke.
I mange år lå der en ligsten i kirken i Randers over ham og hans to hustruer.

I en online version af Traps: Kongeriget Danmark, 3 udgave (1898-1906), kan læses følgende:
Citat"... Af de mange Ligsten, der laa i Gulvene indtil Restaur. 1826-28, da
Begravelserne ryddedes og Kisterne udførtes på Kirkegaarden, ere nogle
levnede, bl. a. over ... Borgmester Peder Anchersen, †1655, med to hustruer, ...

... i provinsarkivet i Vib. findes et Par Planer, antagelig fra 1. Halvdel
af 18. Aarh., som give Oplysn. om alle de ældre Begravelser...
"
(Kilde:  http://runeberg.org/trap/3-4/0831.html  og  http://runeberg.org/trap/3-4/0832.html )

Det må vel betyde, at de fleste ligsten i Sct. Mortens Kirke blev fjernet i årene 1826-28. Enkelte, herunder Peder Anchersens, fik dog lov at blive.
Eller hvertfald, så lå den der endnu i begyndelsen af 1900-årene (hvor bogen blev trykt).

Så spørgsmålene er følgende:
Er der nogen der ved om stenen endnu findes i kirken idag?
    I så fald den gør, er det muligt at læse hvad der står på den?

Det er lidt interessant. Specielt da kun Peder Anchersens sidste hustru, nemlig Karen Mogensdatter, kendes ved navn. Den hustru som var mor til hans tre sønner er endnu ukendt.

En anden mulighed er de ovenfor omtalte "planer" over gamle begravelser i kirken.
Er der nogen som ved hvilke dokumenter det er tale om, og evt. hvor de kan findes (online/arkiv)?

Mvh.
Marc

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Marc Andersen

Hej Gitte

Tak for svaret. Ja, det var desværre lidt som jeg frygtede. Men tager et kig efter gravstenen, næste gang jeg kommer forbi Randers.

Så er det vel bare håbe at det optalte skrift endnu findes et sted. Og at der blev skrevet noget brugbart ned for 200 år siden, da stenen endnu var læselig.

Mvh.
Marc

Marc Andersen

Hej igen
Hvis nogen skulle have interesse, har jeg nu været omkring Kirken og fået affotograferet ligstenen.

Billeder heraf er vedhæftet nedenfor. Den er udført i sandsten, og rigtigt nok så nedslidt at man ikke længere kan læse noget af den oprindelige tekst.
På den blankslidte plade er senere blevet indgraveret "Borgmester Peder Anchersen død 20 september 1655"

Nederst på stenen ses også indgraveringer med initialerne over de begravede:
CitatMAD         P A         MPD
-HS-   -bomærke-   -HS-

Jeg tænker HS = hustru.
Så Peder Anchersen må altså have haft to hustruer forinden han (3. gang) blev gift med Karen Mogensdatter Schou.

Disse to hustruer har formodentligt heddet:
Maren/Margrethe/Mette(?) Andersdatter og
Maren/Margrethe/Mette (?) Pedersdatter.

Men hvem de var døtre af, eller hvornår de blev gift med Peder Anchersen ved jeg dog ikke.
Dog blev Karen Mogensdatter enke første gang i 1622, så begge hustruerne (eller hvertfald den første) var nok afgået ved døden inden da.

Hanne Fisker

Hej Marc Andersen

I bogen: Sct. Mortens Kirke 1494-1994. Udgivet af Randers Amts Historiske Samfund.
Er der en artikel skrevet af Ole Degn: De dødes Rangorden. den starter på side 191, og på side 196-197 er der en plantegning over begravelserne i kirken, og på side 201-208 en oversigt over begravelserne i Randers Sct. Mortens Kirke ca. 1700-1780.

Jeg ved ikke om bogen kan lånes på biblioteket. Men ellers prøv at kontakte Randers amts historiske samfund via dette link: http://historiskranders.dk/

Ellers prøv arkivet som ligger samme sted som Randers bibliotek.

Venlig hilsen
Hanne Fisker