J.H. Mansa kort, copyright?

Startet af Vera K. Madsen, 07 Jun 2011 - 18:25

Forrige emne - Næste emne

Vera K. Madsen


Vedr. J. H. Mansas kort, Nørrejylland, 2. udgave o. 1860.

Hej.
Kan udsnit af disse kort frit benyttes i slægts-historiske udgivelser?
I modsat fald, hvem har copyright på kortene, og hvor henvender man sig om tilladelse??

M.v.h.
Vera K. Madsen

Ole Laursen-W.

#1
Hej Vera,

Beskyttelsestiden for værket udløb(/udløber?) 70 år efter ophavsmandens død.

J. H. Mansa døde 1885 (http://da.wikipedia.org/wiki/Jacob_Henrik_Mansa), dvs. såfremt du har fat i det originale værk fra 1860 skulle der ikke være problemer.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Vera K. Madsen


Hej Ole.
Tusind tak for den oplysning!

M.v.h.
Vera K. Madsen

Kenneth Knudsen

Hej Vera

Jeg ville skrive til Kort & Matrikelstyrelsen, for at være helt sikker. Jeg erindrer noget om, at KMS har eneret til at producere landkort - og også ophavsretten. Der har for nyligt været en lignende tråd her i forum om emnet.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Vera K. Madsen


Tak for rådet, Kenneth. Jeg tror du har ret, det er nok klogt at sikre sig til alle sider!
M.v.h.
Vera

Vera K. Madsen


Fra Egvad Egnshistoriske Samling, som i 1975 udgav bogen om Nørre Horne Herred af H. K. Kristensen, - og hvor Mansas kort er anvendt - har jeg netop fået det svar, at jeg roligt kan bruge disse kort, da de er så gamle, at ophavsretten er udløbet.
Det var jo herligt!

Mvh
Vera

Arne Feldborg

Al respekt for  Egvad Egnshistoriske Samling, men det er jo altså ikke en juridisk autoritet.

Det afgørende her er ikke kortenes alder. Men derimod om kortene kan henregnes til de "søkort og topografiske kort" som KMS har en permanent ophavsret til - uanset kortenes alder.

Umiddelbart må man vel sige ja til det spørgsmål. Det er dog bemærkelsesværdigt, at Oberstløjtnant Mansas kort i 1845 - 1860 er udgivet og tryk af et privat trykkeri.

Om det er nok til at man kan sige, at netop den udgave er undtaget fra reglen, og kun omfattet af den almindelige 70 års regel, tror jeg man skal være forsigtig med at konkludere, medmindre Egvad Egnshistoriske Samling specifikt har fået det spørgsmål undersøgt.



mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Vera K. Madsen


Efter Kenneths råd har jeg - for en tid siden naturligvis også henvendt mig til KMS - men desværre har jeg (endnu) ikke hørt noget som helst fra dem....

Jakob Ramlau

Kort- og Matrikelstyrelsen fortsætter jo det Arbejde som, for Landkortenes vedkommende, udførtes af Generalstabens topografiske Afdeling fra 1842 (vistnok en Følge af den nye Hærlov?).
Mansa var ganske vist Officer, men hans særdeles gode og nyttige Kort er faktisk privat Arbejde. Og deres Førsteudgave ligger just før 1842.
Saa jeg finder det mere end usandsynligt at KMS har Copyright paa Materialet.
Nu ved jeg ikke hvor du har fundet Mansa´s Kort? Mange af dem kan findes paa www.kb.dk naar man finder frem til "Kort" og søger med "Mansa". Og KB`s Indscanning er af en særdeles god Kvalitet.
Mine Evner rækker ikke rigtigt til at udprinte passende smaa Udsnit -- men med Billedbehandling burde det kunde klares. Oftest rækker Kortene ned til enkelte Landejendomme.
Saa det kongelige Bibliotek maa være en bedre Kandidat til at udtale sig om Copyright.

Jakob Ramlau

Jeg har just besøgt "kb" -- ak, hvor forandret. Nu søges Kort paa Søgesystemet "REX". Og man skal holde Tungen lige i Munden. Men slig Udholdenhed belønnes med fremragende Kort. For evt. Interesserede er der her et Link der leder tæt paa ---- men læs Vejledningen:
www.kb.dk/da/nb/samling/ks/ksintro.html 
For at se de meget detaillerede Scanninger skal man down-loade et Program. De Ja Vu -- det er nu ret problemfrit. Overførselen af det enkelte Kort kan være ret langsom --- det drejer sig om meget store Filer p.G.a. Opløsningsgraden.
Held og Lykke med det ...................

Vera K. Madsen


Fra Kort og Matrikelstyrelsen har jeg netop modtaget følgende:
"Normalt har Kort og Matrikelstyrelsen en stedsevarende ophavsret til de Topografiske kort (står beskrevet i ophavsretsloven), men da Mansa udførte disse i eget og ikke i statens regi gælder de almindelige betingelser for ophavsret. Du kan derfor frit bruge det kort du er i besiddelse af."

Tak til Jakob Ramlau for forklaring og for henvisningen til Det kongelige Bibliotek.
Det kortudsnit jeg har tænkt mig at bruge er en reproduktion af originaludgaven. Med hensyn til at kopiere og bruge Det kongelige Biblioteks digitaliserede materiale, er der god vejledning at hente på deres hjemmeside om "Kopiering af materiale".

Tak for alle indlæg og gode råd.

Med venlig hilsen
Vera