Anders Larsen og Ingrid Christine Magnusdatter i Holbæk og København

Startet af Rita Thomsen, 28 Apr 2019 - 15:38

Forrige emne - Næste emne

Rita Thomsen

I forbindelse med min slægtsforskning er jeg stødt på et problem. Jeg kan ikke finde min farmors forældre – hvor de kommer fra og hvor de er endt.
Anders Larsen og Ingrid Christine Magnusdatter blev gift 6.5.1882 i Kundby i Holbæk Amt. De har, så vidt jeg kan finde, fået 4 børn, hvoraf de to er døde et år efter fødslen. Da de blev gift i 1882, var Anders 24 år og Ingrid 22 år iflg. kirkebogen.
Jeg kan se, at de har haft adresse på Vesterbrogade og Istedgade i København, da det står i kirkebøgerne ved 2 af deres børns dåb (i Anna Sophie Nielsine Kristine Larsen i 1885 og Karl Johan Frans Larsen i 1887). Ved Karl Johans død i 1888 står der en anden adresse, men det er også i København. Og det ser ud til, at de ved det ældste barns konfirmation i 1896 har opholdt sig på Sipperup Fattiggård i Holbæk Amt
Jeg kan dog ikke finde mere om dem – og heller ikke om deres datter Augusta Amalie Larsen efter hendes konfirmation i 1896. Min farmor – Anna Sophie Nielsine Kristine Larsen – bliver i 1906 gift med min farfar, men der står intet om forældrene i kirkebogen. Jeg har også set, at Ingrid er opført under forskellige navne – både i søgedatabaserne og i kirkebøgerne.
Er der nogen, der ved noget om Anders Larsen og Ingrid Christine Magnusdatter – eller har nogle gode ideer til, hvordan jeg kommer videre.

Birte Wienecke

Mon ikke vidnet Lars Andersen er Anders far, på Familyseach står hele familien, men desværre ikke hvor Anders er født men en henvisning til at han er hos forældrene i Kundby i 1870, her er FT 1880
Holbæk, Tuse, Kundby, Kundby By, Hus, 104, FT-1880, D5036

Lars Andersen 
46 
Gift 
Husfader. Inderste 
 
Kundby Sogn, Holbæk Amt 
Dorthe Sophie Knudsen 
44 
Gift 
Hans Hustru 
 
Skamstrup Sogn, Holbæk Amt 
Ane Kirstine Larsen 
12 
Ugift 
Deres Barn 
 
Kundby Sogn, Holbæk Amt 
Juliane Sophie Larsen 

Ugift 
Deres Barn 
 
Kundby Sogn, Holbæk Amt 
Nielsine Kristine Larsen 

Ugift 
Deres Barn 
 
Kundby Sogn, Holbæk Amt 
Hans Jørgen Olsen 

Ugift 
Plejebarn 
 
Gislinge Sogn, Holbæk Amt 
Ane Kirstine Hansen 

Ugift 
Plejebarn 
 
Gislinge Sogn, Holbæk Amt 

men her er Anders ude at tjene.
mvh Birte
   

Birte Wienecke

Hvilke navne er Ingrid opført under?
hvornår og hvor er børnene født?
mvh Birte

Rita Thomsen

Tak for svar om Anders Larsen - det ser sandsynligt ud, at det er ham.
Her er deres børn:
Augusta Amalie Larsen bliver født 8.6.1882 og døbt i Kundby, og der står moderen opført som Ingrid Kristina, f. Monsson.
Anna Kirstine Larsen er født 23.4.1884 (døbt i Skt Nikolaj i Holbæk), og der står hun som Ingrid Christina Mogensen.
Anna Sophie Nielsine Kristine Larsen bliver født 15.10.1885 (døbt i Skt. Matthæus i København), og der står hun som Ingrid Christine Magnusdatter.
Karl Johan Frans Larsen bliver født 20.11.1887 og døbt i døbt i Skt. Matthæus i København, og der står hun som Ingrid Christina Magnusdatter. Ved hans død 12.8.1888 er hun ikke nævnt.
Ved Augusta Amalie Larsens konfirmation 4.10.1896 i Søndersted sogn står hun som Ingrid Christine Hansson.

Birte Wienecke

#4
Jeg synes hendes navne tyder på Sverige. Jeg mener nu der står Monsson ved konfirmationen. Anna Sophie konfirmeres samme sted 01.10.1899
mvh Birte

Birte Wienecke

#5
Her er Anders konfirmation og fødselsdato og sted, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116884#153086,25499886
Måske familien ved FT 1860 dog med fejl???? Holbæk, Merløse, Søndersted, Søndersted Skoledistrikt, Sibberup, Et Hus, 17, FT-1860,
Søren Andersen  
27  
Gift  
Husfader. Arbejdsmand    
Søndersted Sogn, Holbæk Amt  
Sophie Knudsen  
24  
Gift  
Hans Kone    
Frydendal Sogn, Holbæk Amt  
Anders Larsen  
3  
Ugift  
Deres Barn  
Søndersted Sogn, Holbæk Amt  
Niels Larsen  
2  
Ugift  
Deres Barn  
Søndersted Sogn, Holbæk Amt  

Her tager familien fra Sønderby til Kundby
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119066#157358,26397693

Du kan sikkert følge Anders Larsen i Lægsrullerne, og måske af den vej finde ud af hvor han træffer Ingrid, og måske også hvor han dør.
Eller prøv at kontakte lokalarkivet for Sønderby om de har noget der siger hvornår Anders og Ingrid forlader Sønderby igen????

mvh Birte

Rita Thomsen

Tak for informationerne. Du mener nok Søndersted i stedet for Sønderby, og jeg vil prøve, om jeg kan finde ud af det med lægdsrullerne - det har jeg ikke prøvet før.

Birte Wienecke

Ja du har helt ret Søndersted, Jeg har opgivet det med Lægdsruller, men jeg har set nogen der har fået hjælp her.
mvh Birte