Efterlysning af Søren Christian Jensen i tiden efter 1897

Startet af John Buch Larsen, 09 Apr 2019 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

John Buch Larsen

Jeg skriver, da jeg er i gang med slægtsforskning i Neessen slægten.

Søren Christian Jensen, født 4.maj 1868 i Sir sogn i Ringkøbing amt, blev i 1897, af Maren Neessen, udlagt som barnefader til Vilhelm Marius Neessen, født 27.maj 1896 Ved Fjorden i Ringkøbing by.

Jeg kan følge Søren Christian Jensen til 1897, men herefter er han som sunket i jorden.
---------------------------------

Hans farforældre var:
Niels Christensen, f. 1797 og døde 3.marts 1879 i Sir sogn. Han var gårdejer i Thorager og siden i Holmgaard.
Kirsten Marie Jensen, f. 1800 og døde, som aftægtskone, 15.juli 1881 i Sir sogn.

Hans forældre var:
Jens Christian Pedersen, født ca. 1820 i Bøvling sogn og døde ? Han overtog gården i Holmgaard efter sin far
Maren Nielsen, født ca 1823 i Hjerm S. Ringkøbing A. og døde?

De fik 5 børn i perioden 1854 til 1868, i Sir sogn.

1) Peter Christian Jensen, født 5.oktober 1854, blev husmand i Handbjerg S. Gift med Dortea Kirstine Abelone Gosvig.

2) Niels Jensen, født 15.juli 1861, overtog gården i Holmgaard efter sin far. Gift med Nielsine Sinding og de fik 8 børn.
Bl.a. Iver Jensen Holmgaard, som jeg fandt på hjemmeside lavet af Per Nørgård Laugesen (jeg kan se, at han døde i oktober sidste år, han var angiveligt meget aktiv i Nordvestjysk slægtshistoriske forening)

3) Kirsten Marie Jensen, født ca 1863, døde ?

4) Birgitte Marie Jensen, født ca 1865 og døde 21.juli 1874 i Sir sogn

5) Søren Christian Jensen, som nævnt født 4.maj 1868 i Sir sogn.
Han aftjente sin værnepligt ved Livgarden 31/3-1890 til 03/10-1890 og fra 12/9-1894 til 08/10-1894.
Han stod 22.maj 1894 fadder til sin ældste brorsøns dåb i Handbjerg S.
Han blev i januar 1897 udlagt som barnefader.

Derefter er "sporet koldt". Jeg har ikke fundet ham død, udvandret eller tilstede ved folketællinger i Sir sogn eller i nogle nærliggende sogne, som syntes mest sandsynlige.

Hvis I kender nogen, der kan lede mig på sporet af Søren Christian Jensen, vil jeg være meget taknemmelig.
Venlig hilsen

John Buch Larsen
jblvejle@gmail.com
baden-buchlarsen.dk

Bente Wanning

   
Soren Christian Jensen
Denmark Church Records
Name   Soren Christian Jensen
Event Type   Confirmation
Event Date   16 Apr 1882
Event Place   Vejrum, Ringkøbing, Danmark
Event Place   Vejrum, Ringkøbing, Denmark
Gender   Male
Birth Date   08 May 1868
Birthplace   Sir Hjermund
Father's Name   Jens Christian Petersen
Mother's Name   Maren Nielsdtr
Volume   2
Volume Date Range   1882 - 1891   

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-9946-7KXR?i=41&cc=2078555   
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

#2
Prøv at følge ham i lægdsrullen for så kan du følge ham sogn for sogn indtil han udtræder af lægdsrullen.


Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Indsætter lige link til den dreng Vilhelm, du henviser til 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=168072#168072,28226565 

Når jeg læser i ovennævnte finder jeg intet om Søren er udlagt som barnefader. Hvor har du den oplysning fra?

Jeg kan godt læse Vilhelms moder tjente i Holmgård, Sir sogn 10 mdr før fødsel.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

John Buch Larsen

Hej Bente.

Tak for dine tilbagemeldinger.

1) Hans konfirmation er ny for mig.

2) Mht lægdsrullen blev han som nævnt optaget i 1886 og blev slettet 1906. Han aftjente sin værnepligt i 2 perioder, ikke ved livgarden, som jeg troede, men ved 39.bataljon. Fundet i 1886 i tilgangsrullen for Sir sogn og i omgangsrullen fra samme år. Af sidstnævnte fremgår, at han er slettet i 1906. Tilsyneladende har han ikke været ude af lægdet, hvilket er besynderligt, da jeg ikke har kunnet finde ham i folketællinger for Sir sogn efter 1890.

3) Jeg vidste, at Vilhelm Marius Neessen, Maren Neessens søn, var uægte, men hverken ved hans fødsel, konfirmation eller vielse er der anført en far.

Jeg fandt Søren Christian Jensen, da jeg på Rigsarkivet-Viborg først søgte i register til dagjournal 1897 for Ringkøbing Amt. Her fandt jeg følgende:
"Neessen Maren ctr. Søren Christian Jensen      R226
Neessen Vilhelm Marius - søn af se ovenfor."

Med kendt sagsnr. R226 gik jeg ind i dagjournal 1897 for Ringkøbing Amt, hvor jeg fandt, at Maren Neessen 7/1-1897 havde afsendt et brev angående udlægning af Søren Christian Jensen som barnefader, modtaget i Amtet den 9/1. Desuden angivet dato og afsender/modtager for korrespondence. Jeg har bestilt kopibog for at komme det nærmere.
Venlig hilsen

John Buch Larsen
jblvejle@gmail.com
baden-buchlarsen.dk

John Buch Larsen

Jeg har fundet Søren Christian Jensen Holmgaard, hans familie incl. hans to børn og min. 3 børnebørn og nogle oldebørn. Primært ved at læse "Slægtsbog over slægterne Holmgaard og Pedersdatter" fra 1955-1956, Dansk Slægtsforskning, Fredericia. Også fotos og beskrivelse af hans livsforløb. Således at jeg kan fortælle vores genbo om hvem der er hans farfar m.m.
Venlig hilsen

John Buch Larsen
jblvejle@gmail.com
baden-buchlarsen.dk