Tabt sporet af tiptip oldeforældre i Roskilde!!!

Startet af Gitte Nicolaysen, 26 Apr 2019 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Gitte Nicolaysen

Er der mon nogen, der har kendskab til daglejer/arb.mand Hans Petersen f. ca 1769 og hustru Kirsten Jacobsdatter f. ca. 1774 ?
Jeg har fundet dem viede i Roskilde domkirke 29/10 1797, og Kirsten begravet 23/3 1830 samme sted (bopæl Støden?)
Folketælling 1801 bor de med søn Ved røde port, udenfor juridiktion.
Efterslægten har jeg styr på, men det ville være dejligt med lidt hjælp til ovennævntes fødsel/dåb.
Jeg har været igennem ft, div. kirkebøger, DDD.

venlig hilsen
Gitte Nicolaysen

Søren Tafdrup

Hej Gitte,

Fortæl noget mere. Du nævner én søn ved FT-1801. Fik de flere børn? Hans Petersen og Kirsten Jacobsdatter er sikkert flyttet ind til Roskilde fra et af de omkringliggende landsogne. Efter stavnsbåndets ophævelse m.m. var der vist en bølge af unge mennesker, der flyttede ind til byerne fra de gamle landsbyer.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Gitte Nicolaysen

Hej Søren

Tak for svar, det lyder meget sandsynligt, at de er flyttet fra landet til Roskilde.
De fik i hvert fald en datter senere, nemlig min tipoldemor Maren Kjestine Hansdatterfødt 4. aug. 1801,
døbt 16. aug. i Domkirken. Hun blev gift med Søren Niels fra Malt, og de bosatte sig senere på
Kjeldbjerglund i Læborg.

venlig hilsen Gitte

Søren Tafdrup

Hej Gitte,

Når tesen er, at dine 2xtipoldeforældre kommer fra andre sogne end Roskilde, skal der findes nogle spor i retning af bestemte sogne for at kunne søge nogenlunde målrettet. Sådanne spor kunne komme fra:

1) Forloverne ved giftemålet. Det er ofte fædrene, og det nævnes nogle gange her, hvilke sogne de kommer fra.
2) Hans Petersen er sandsynligvis opført i lægdsrullen. Her nævnes også hans far og hans fødested.
3) Fadderne ved børnenes dåb er ofte familiemedlemmer eller andre personer, som har relation til brudens eller brudgommens fødesogn.

Tror du, der er nogle af disse muligheder, der kan kaste noget af sig?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com