Begravelse 1929 - Slagelse - Hvordan skal den forstås?

Startet af Morten Nielsen, 25 Apr 2019 - 18:33

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

AO: Sorø Amt, Slagelse Sankt Mikkels Sogn, Kontraministerialbog (1814-2003), 1920-1929 D opslag 100 nr. 11

Vedr. Lars Nielsen:

Kolonnen "Begravelsesstedet":
Slagelse Sct
Mikkels Kirke-
gaard
1929 - 27/2

Kolonnen "Af hvilken Præst Begravelsen er forrettet":
Krematoriet
?
?
Sct. Peders Kirkegrd
27 Febr. 1929

Jeg kan forstå, at han er kremeret, men jeg forstår ikke, hvorfor der står både Sct. Mikkels Kirkegård og Sct. Peders Kirkegård med samme dato. Er han bisat fra Sct. Mikkels Kirke(gård) og urnen nedsat på Sct. Peders Kirkegård - men det kan vel ikke være sket samme dag?

Venlig hilsen
Morten Nielsen


Inger Toudal


Mit bud:

Af hvilken Præst Begravelsen er forrettet:

Krematoriet

Pastor
T??gaard

Sct Peders Kirkegrd
27 Febr 1929

https://www.slagelsekirkegaarde.dk/kirkeg%C3%A5rde/sct.-peders-kirkeg%C3%A5rd

"Sct. Peders kirkegård - indviet i 1886
Oprindelig annekskirkegård for Sct. Peders kirke. Dækker et areal på ca. 5 ha.
Har haft krematorium siden 1926 og det oprindelige krematorium kan stadig
ses i kælderen under den smukke hvide bygning midt på kirkegården."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Morten Nielsen

Hej Inger

Tak for dit svar. Jeg er dog stadig i tvivl om, hvordan jeg skal registrere dette dødsfald.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Inger Toudal


Jeg forstår det således, at bisættelsen er foregået i krematoriet på Sct. Peders Kirkegård,
og urnen er blevet nedsat på Sct. Mikkels Kirkegård.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Morten Nielsen

Enig, men datoen driller mig lidt - bisættelse og urnenedsættelse kan vel ikke foregå samme dag? Imellem disse to må kremeringen jo være sket.

Venlig hilsen
Morten

Gitte Johansen

#5
Hvor står der helt nøjagtigt, at han er brændt? Kunne det være fordi de kalder kapellet for krematoriet?

Ved nr. 0 står der ligbrænding.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156339#156339,26196977

Andre steder står der, at urnen er nedsat.

Her i Aarhus er der et (to) kapel ved krematoriet, hvor man kan have egen præst, og hvor man både kan have en ganske almindelig begravelse eller en ligbrænding.


Har været med til begge dele.

I folkemunde i Aarhus blev det tit kaldt krematoriet i stedet for kapel.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Nielsen

Eneste grund til, at han formodes at være brændt, er ordet "Krematoriet", så det kan sagtens være, som Gitte skriver, at der faktisk er tale om en begravelse og ikke en bisættelse. Der optræder jo også kun én dato udover dødsdatoen, nemlig den 27. februar, altså en uge efter dødsfaldet. På så kort tid kunne der vel ikke ske både en bisættelse, kremering og urnenedsættelse? En uge passer vel også bedre med en begravelse? Men hvor er han mon så begravet - på Sankt Mikkels Kirkegård eller på Sankt Peders Kirkegård?

Venlig hilsen
Morten

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#8

Et andet eksempel fra Slagelse Sankt Mikkels kirkebog:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156339#156339,26196978 - nr. 51

Død 1929 3 August, Sct Mikkels Bysogn

Begravet: Sct Mikkels Kirkegaard 1929. 10 August

Jordpaakastelse ved Pastor Tonsgaard i Sct Peders Kirkegaards Crematorium 1919 - 9 Aug.

Endnu et eksempel: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=156339#156339,26197099 - nr. 55
__________________________________________________________________________________________________________

Det kunne vel tænkes, at datoen for enten bisættelse eller begravelse er forkert i kontraministerialbogen på AO.
Hovedministerialbogen befinder sig fortsat i sognet.

Personen er død i Sct. Mikkels Bysogn og bliver begravet på Sct. Mikkels Kirkegård.
Hvorfor bisættelse i krematoriet på Sct. Peders Kirkegård, hvis det ikke er en kremering?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Morten Nielsen

Du lyder meget sikker, Gitte :). Jeg noterer, at han er begravet den 27. februar 1929 på Sankt Mikkels Kirkegård. Tak for hjælpen. Også tak til Inger - måske man skulle rette henvendelse til sognet!

Venlig hilsen
Morten

Morten Nielsen

Jeg har haft mailet til Sct. Mikkels Kirkekontor, som svarer: "Det kan ikke siges, om det er en bisættelse eller begravelse. Men det der står, skal forstås på den måde, at pastor Tonsgaard har foretaget den kirkelige handling i kapellet på Krematoriet ved Sct. Peders Kirkegård. Før Fælleskrematoriet blev oprettet, var der et krematorie ved Sct. Peders Kirkegård, og derfor kaldtes kapellet for krematoriet".

Venlig hilsen
Morten Nielsen


Gitte Johansen

Der kan være mange grunde til, at bisættelse/begravelse sker fra kapellet, som jeg også troede, var det rigtige navn.

Det kunne være, at det skulle foregå i stilhed, man var måske ikke så tilknyttet til kirken, man var måske ikke så stærkt troende, men var dog medlem af folkekirken og så videre.

Det er nogle af disse ting, der gjorde, at min familie (forældre og bedsteforældre, tanter og onkler) alle har haft en ceremoni i kapellet, hvor nogle er begravede, andre brændt.

I dag foregår en begravelse tit fra et kapel, såsom Herning.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Nielsen

Tak for din forklaring, Gitte.

Venlig hilsen
Morten

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Nielsen



Morten Nielsen

Tak for tippet om kirkegårdsprotokollerne, Inger. Dem vil jeg overveje at bestille; måske kan de give et svar.

Venlig hilsen og god weekend
Morten