Niels Schou Iisager, hvad døde han af, jeg er forvirret ???

Startet af Preben Isager Troelsen, 14 Mar 2013 - 13:21

Forrige emne - Næste emne

Preben Isager Troelsen

I kirkebøgerne under Rigshospitalet, de døde 1924-1928 opslag 38 nederst, er anført, at Niels Schou Iisager er afgået ved døden den 17 april 1925 og bliver kremeret den 22 april 1925, så langt så godt.
Ifølge hans søster, Jacobine Iisager, som har skrevet nekrologen over broderen, dør han af gul feber, erhvervet under et ophold i Chile.
Og så det mærkelige, under anmærkninger i opslag 38 helt ude til venstre, står der, at han er død af et ulykkestilfælde.
På trods af gennemsyn af mange journaler, patientbøger og dødsanmeldelsesbøger, er det ikke lykkedes mig at finde ud af hvad Niels Schou Iisager dør af.
Jeg har ikke fundet nogen politirapport, hvor det er noteret, så - hvad gør jeg nu ??
Er der en der har en god ide??
Jeg afventer -
MVH
Preben ???


Inger Toudal


Rigshospitalets kirkebog oplyser adressen Horsensgade 6. Dødsfaldet er også indført i kirkebogen for Rosenvænget sogn 1921-1928, opslag 77, nr. 6. Ingen oplysninger om dødsårsag.

http://www.fogsgaard.org/index.php/kobenhavnske-gader

Kunne han have været indlagt for gul feber, og der er tilstødt ham en ulykke på hospitalet?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne Mortensen

Åh - en fejl af mig at overse hans adresse.  :(

Pol.reg oplyser han har været på Rigshospitalet i 1922
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Preben Isager Troelsen

Hej Anne og Inger
Tak for jeres hjælp og interesse.
Jeg har vist gennemtravet de registre og journaler der er i sagen på hospitalsvæsenet i København, uden resultat.
Kunne man forestille sig at politiet har været indblandet i ulykken på rigshospitalet og måske har skrevet en rapport om sagen?? Og i bekræftende fald - hvor kan jeg finde den. Jeg har søgt efter den på Daisy, men søger måske forkert.
Arkivaren på LAV mente at jeg skulle prøve i politiets journaler, men hvad skal jeg søge efter??
Og så lige en gog weekend!
MVH
Preben

Steen Thomsen

Hmmm.
Er der et centralt sted - måske under indenrigsministeriet, hvortil man indsendte alle dødsanmeldelser?

Hvis det var et ulykkestilfælde, så kunne det da stå i Berlingeren eller Politiken.

Københavns politis arkiv er et morads (citat fra en arkivar), prøv at skrive til arkivar Peter Karl Pedersen, måske har han en ide.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Verner Bentsen

Du skriver: På trods af gennemsyn af mange journaler, patientbøger og dødsanmeldelsesbøger

Har du også prøvet dødsattester ? http://goo.gl/DuXFn

mvh Verner

Preben Isager Troelsen

Så kom afslutningen på Niels Schou Isagers død.
Jeg fandt efter flere års søgen hans dødsattest, og kunne så i den læse at det ulykkestilfælde han havde været ude for ( står i kirkebogen under hans død) var en kulilteforgiftning i hjemmet. Sandsynligvis forårsaget af ham selv som et selvmordsforsøg. I dødsattesten står der også, at han havde en underlivssygdom som plagede ham meget, og sikkert derfor selvmordsforsøget. Han overlevede forsøget med 32 dage.
Sådan lige til orientering.
MVH
Preben


Preben Isager Troelsen

Hej Inger
Mange tak for henvisningerne, de hjalp også til at få en slutning på Niels Schou Isager.
Han havde et stort liv med mange oplevelser, men fik en tragisk afslutning, så æret være hans minde.
Tak for hjælpen.
Preben