Familien Kristensen/Jensen - Grevinge, Svinninge 1800 tallet

Startet af Trine Schwartz Jensen, 01 Nov 2011 - 16:00

Forrige emne - Næste emne

Trine Schwartz Jensen


Det er da godt nok en tilfældighed. Jeg er meget interesseret i den del af slægten, da min farmor Ruth Birthe i sin tid blev gravid uden for ægteskab og i en ung alder, hvorfor hun bortadopterede min far - Og derfor kender jeg ikke den del af min familie, da vi ikke har nogen kontakt.
Men min far er meget interesseret i at kende sine aner.

Om Jens Thorkild ved jeg:

At han er født i 1911, men ved ikke dødstal.
Han er født i Grevinge, men flyttede derefter til Gislinge.
Han arbejdede som chauffør, mens konen gik hjemme.
Hans forældre var:
Emma Marie Kirstine Jensen, f. 1879 - ?
Frederik Ferdinand Jensen, f. 1873 - ?
Begge skulle være fra Plejerup/Odsherred.

Frederik Ferdinands forældre:
Jens Kristensen/Christensen, f. 1833 ved Svinninge/Grevinge
Johanne Kristensen/Christensen (Nielsdatter), f. 1836

Emma Marie Kirstines forældre:
Peder Jensen
Karen Marie Nielsen (Jeg har kun navnene på dem, men ingen info)


Har du oplysninger længere tilbage?
Ret mig endelig hvis jeg er forkert med nogle af tingene, eller har tilføjelser.

Kaare Grodal

Hej Trine

Jeg tror du skal læse hele tråden igennem igen, for jeg har givet dig en del af anerne til Christen Christensen f. 1833 i Svinninge tilbage til 1600 tallet i Kundby sogn.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Kaare Grodal

Hej Trine

Så har jeg fået styr på Ruth og hendes forældre. De oplysninger jeg har givet om Sigrid er korrekte, men da jeg nævnte din far var svaret, "Det taler vi ikke om!"

Men nu er din efterlysning kendt i din farmors storfamilie, så er det bare at vente og se, hvad der kommer tilbage.

Sigrid med far Lars Peder Sørensen, hustru og en del søskende FT 1930 Gislinge er på ops 14,

Ferdinan Jensen er i samme folketælling ops 53. Har du Frederik Ferdinan Jensens død 28 aug 1939 i Gislinge?

Ventetiden kan du bruge på slægtsbogen, som vist hedder "Familien Sørensen, Gislinge", eller noget lignende. Du kan finde den i Bibliotekernes database ved at søge blandt slægtsbøger på "Sørensen Gislinge" så dukker den op. Slægtsbogen er bekostet af din oldemor Sigrids bror Poul Sørensen, som var hestefrisør. Jeg har ikke kendt ham, men når heste rigtig skulle stases op til dyrskue og lignende, var det Poul man sendte bud efter.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Trine Schwartz Jensen


Hej Kaare

Tak for dine oplysninger. Det med min far er et meget følsomt emne, hvorfor det er gør mig meget ked af det at høre, at de ikke vil tale om det. Både jeg og min far søger svar om, hvad der egentlig skete.
Det siges, at det var min oldemor Sigrid, der tvang min farmor Ruth til at give min far fra sig, da hun kun var 18 år og ugift. Jeg får nok aldrig svar hvad det angår.
Hvem i familien snakkede du med, som kom med denne udtalelse?

Mon der kommer noget tilbage?

Jeg må en tur på biblioteket og låne den bog, så kan det være at jeg kan søge oplysninger dér. Jeg har kigget en del på din sjællandske slægt vedr familien i Gislinge.

Kender du min farmor? Eller har hun været væk for længe. Jeg ved hun bor i Svallerup ved Kalundborg.
Lever hendes bror stadig?

Med hensyn til Sigrids mor Helga, har du oplysninger på hende.. Jeg prøvede at tyde det i kirkebogen ved Sigrids dåb, men jeg kunne kun tyde "Helga Theresa Alvilda".

Kaare Grodal

Hej Trine

Det er trods mange år siden din far blev født, så vi kan ikke vide hvordan din farmor og de 4 søskende ser på det i dag. Alle er levende, så jeg skal være meget omhyggelig med hvad jeg skriver her, de 4 piger er enker i dag.

Det var min svoger jeg spurgte, og han er barneban af L P Sørensens ældre søster Ane Marie.

Jeg kender kun Ruths storesøster og bror. Min søster og svoger kommer sammen med Ruths storesøster, så jeg ved måske mere på lørdag, men det kommer nok i en privat mail.

Sigrids mor Helga Therese Alvilda Olsen finder du døbt Stigs Bjergby 1887-91 ops 18 og forældrene har du her:

Holbæk, Tuse, Stigs Bjergby, Ny Bjergby, Bjergby Sogn, 83, 1 Huus, FT-1880, D3502
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Peter Olsen 28  Gift Skomager  Bjergby
Ane Regine Kastensen 26  Gift Hans Hustru  Mørkøv
Albert Olsen 1  Ugift Børn  Bjergby
Alvilda Olsen under 1 Aar  Ugift Børn  Bjergby
Ole Olsen 72  Gift Husfaderens Forældre, der af ham forsørges  Svinninge
Dorthea Olsen 66  Gift Husfaderens Forældre, der af ham forsørges  Kundby
Christen Larsen 29  Ugift Skomager Svend  Gundsømagle
Christian Jensen 15  Ugift Lærling  Udby Sogn

Ifølge FT 1930 blev Helga og Lars Peder gift i 1909 og ifølge FT 1921 kom Helga til Gislinge i 1909, men jeg har ikke fundet vielsen i Bjergby og Gislinge.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Flemming A. Aasklint

Citat fra: Kaare Grodal Dato 07 Dec 2011 - 09:05


Ifølge FT 1930 blev Helga og Lars Peder gift i 1909 og ifølge FT 1921 kom Helga til Gislinge i 1909, men jeg har ikke fundet vielsen i Bjergby og Gislinge.

Hej Kaare

Vielsen findes i:
Kundby Sogn
1902-1909
Opslag 158, No.6
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Kaare Grodal

Hej Flemming

Tak for vielsen i Kundby.

Jeg har brugt dagen på at opdatere slægten. Det viser sig at Lars Peder og Helga har fælles tipoldeforæder og begge er efterkommere af Dines Johansen i Kisserup. Jeg har opdateret min hjemmeside.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Trine Schwartz Jensen

Hej Kaare

Du må meget gerne sende mig en mail. Jeg vidste ikke at Ruth havde fire søstre, men kun en bror. Ja, jeg ved at min farmors mand er død. Ved kun at han hed Rasmussen, da hun skiftede navn dertil.
Ja, det er ikke til at vide hvordan de ser det, men bare svært for mig at forstå deres reaktion.

Har du info på Ruths søstre?

Tak for info vedr Helga Theresa Alvilda - Det var til gavn!

Jeg vil glædeligt kigge på din slægtsside igen.


Anne Stenbjerg

Citat fra: Trine Schwartz Jensen [11584] Dato 01 Nov 2011 - 19:44
Ifølge mit slægtstræ skulle "grenen" se således ud:

Ruth Birthe Rasmussen (født Jensen) født 1936
Hendes far: Jens Thorkild Jensen, født 1911 - Mor: Ingrid Johanne Jensen
Hendes farfar: Frederik Ferdinand Jensen, født 1874 - Farmor: Emma Marie Berthine Jensen

Fra DDA:
Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Ods, Grevinge, Plejerup, 2b, 293, FT-1916, D4480
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Ferd. Jensen  Gift Husfader Landmand  
Emma Marie Berthine Jensen  Gift Husmoder  
Olga Petrine Jensen  Ugift Barn  
Asta Johanne Jensen  Ugift Barn  
Helga Marie Jensen  Ugift Barn  
Frimann Peter Jensen  Ugift Barn  
Jens Thorkild Jensen  Ugift Barn  
Alfred Stenberg Jensen  Ugift Barn

Så er det måske at jeg er gået galt i byen i forhold til Frederik Ferdinand Jensens forældre.
Er usikker på nu, om det egentlig er Jens Kristensen.


Anne Stenbjerg

Citat fra: Trine Schwartz Jensen [11584] Dato 01 Nov 2011 - 19:44
Ifølge mit slægtstræ skulle "grenen" se således ud:

Ruth Birthe Rasmussen (født Jensen) født 1936
Hendes far: Jens Thorkild Jensen, født 1911 - Mor: Ingrid Johanne Jensen
Hendes farfar: Frederik Ferdinand Jensen, født 1874 - Farmor: Emma Marie Berthine Jensen

Fra DDA:
Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Ods, Grevinge, Plejerup, 2b, 293, FT-1916, D4480
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Ferd. Jensen  Gift Husfader Landmand  
Emma Marie Berthine Jensen  Gift Husmoder  
Olga Petrine Jensen  Ugift Barn  
Asta Johanne Jensen  Ugift Barn  
Helga Marie Jensen  Ugift Barn  
Frimann Peter Jensen  Ugift Barn  
Jens Thorkild Jensen  Ugift Barn  
Alfred Stenberg Jensen  Ugift Barn

Så er det måske at jeg er gået galt i byen i forhold til Frederik Ferdinand Jensens forældre.
Er usikker på nu, om det egentlig er Jens Kristensen.