Lart og Margrethe i Buerup 1801

Startet af Egon Hansen, 31 Maj 2011 - 21:33

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Æv, hvor er dette forum iriterende!
Nu havde jeg lige skrevet et langt brev til Jer og sendt det. Så kom der besked om er nyt indlæg, og så forsvandt mit brev, og jeg kan begynde forfra.
Her Judith og Kaare.
Mine oplysninger om Lars og Margterhe fik jeg ved at finde Peder Larsens dåb i den originale kirkebog på Landsarkivet.Der var dengang i 1950 ikke andre muligheder,før 1812 blev der jo ikke ført mere end een kirkebog, og den var afleveret fra præsteembederne.
Ligeledes var det på Rigaarkivets læsesal at man dengang skulle låne de originale folketællinger.Det var her i 1801 tællingen at jeg lærte Peder Larsens to ældre søskende at kende, og så gil turen tilbage til Landsarkivet for at finde endnu to dåbsindførelser, så jeg kender cykelturen tværs gennem København. Kirkebøgerne efter 1812 kunne man få lov at se i Sæby og Jordløse kirkebøger.
Besværligt ? Ja men alligevel hyggeligt, og jeg syntes det var med større ærbødighed men fik lov at blade i bøger som kunne vøre mere end 200 år gamle.Jeg har en ane som døde i Viskinge i 1698.

Jeg regner med at se på det skifte efter den navnløse dame i Hallenslev når jeg kommer til København igen, men  mon der står mere end Aurelia har med? Skiftet efter Lars oplyste jo kun at hans, ligeledes navnløse enke sad i uskiftet bo, selv om alle børn var myndige!
Forstår jeg forordningen af 1799 rigtigt var det for at give den efterladte mulighed for at opfostre børnene, at skifte kunne udelades.

Er der nogen af jer der ved hvor jeg finder fattigprotokollen for Hallenslev sogn ? Der må jo være et navn på det fattiglem som er flyttet ind efter 1834, og som dør 1838?

Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Fattigprotokoller findes enten i pastoratets arkiv eller det kommunale, men der er ikke mange, som er overlevet.

Med hensyn til Sæby-Hallenslev pastorat og Hallenslev kommune kan jeg ikke finde noget på Daisy som bare minder om fattigprotokol tilbage til 1834, så bedste bud på at få et navn på Lars Jensens enke begravet er nok at se i den kirkebog, der ikke er filmet. Det kan heller ikke udelukkes at skiftet fortæller noget mere end Aurelia har med, hun taler jo ikke dansk.

Har du set Margrethe som fadder til nogen af børnebørne? Og har du fundet Ane Larsdatters første vielse med Anders Hansen ca. 1815, første barn Karen Marie er født 19 maj 1816.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Judith Olsen

Hej Egon og Kaare

Først - jo Kaare, jeg kender godt muligheden for at søge i FS, som du nævnte.

Om det er det rigtige par jeg har fundet, ved jeg ikke, men i KB Store Fuglede 1812-1858, opslag 212 findes vielse af Anders Hansen, 30 år, og Anna Larsdatter, 25 år. Forlovere var Andreas Pedersen og Niels Rasmussen.

Kan dog ikke lige finde datteren Karen Marie i denne kirkebog.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kaare Grodal

Hej Judith

Jeg har også set vielsen i ST. Fuglede, men pga. forloverne og de begge er af St. Fuglede tvivler jeg meget på det er de rigtige.

Karen Marie er født i Jorløse, lige som søster Kirsten f. 1 jan 1818.

I skiftet efter Ane 1846 Selchausdal, er Karen Marie gift med hmd.Jørgen Larsen i L. Fuglede, Anes øvrige 7 børn er ugift.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Judith og Kaare.
Da jeg i 1950 fandt Lars og Margrethe i Bueruo og deres tre børn, havde jeg ikke forestillet mig at Margrethe ville komme til at volde mig så meget bryderi. Jeg havde, med de hjælpemidler og den tid jeg kunne få til rådighed dengang, heller ikke regnet med at jeg kunne have fundet forslægt til de to, ligesom jeg ikke havde regnet med at der var flere børn end de tre som var hjemme i 1801.
Kaare. du skriver om !"den kirkebog som ikke er filmet. Jeg har i et par tilfælde, når microkortene gengav teksterne meget dårligt, forsøgt at komme til at se den originale kirkebog, men selv om vagthavende arkivar måtte erkende at kopien var ulæselig har jeg ikke kunnet få lov at se bogen!Hvordan skulle jeg så kunne se "Den anden kirkebog" ?

Nej, jeg har ikke set Margrethe som fadder for børnrbørnene, og da foriøvrigt heller ikke Lars. Men jeg må nok indrømme at min erfaring med hvad jeg senere kunne få brug for, nok heller ikke var så stor dengang jeg var 19 år, og fadderrubrikkerne var jo ofte temmeligt gnidret, så hvis jeg ikke tydeligt kunne se at det kunne være nær familie, sprang jeg ofte disse navne over,det var jo tit bare naboer i landsbyen.
Nå, sent et bedre end aldrig,

Mvh Egon

Egon Hansen

tilføjelse:  Kirstens dåb er neget utydrlig på min computer! Den ville jeg aldrig have fundet uden jeres anvisning.
Mvh Egon

Egon Hansen

og endnu een:Hverken Lars eller Margrethe er faddere ved hverken Marie eller Peders børn, na Lars var jo også død før Peders børn blev født!
Godt nok var der en Lars Jensen med ved 2 af Maries børn.(AO 73 og 85) men i 1822 var han tjenestakarl på Hallebygården oh i 1824 indsidder i Uglerup!
Jeg er glad for at jeg fik Peders børn fra Jordløse kirkebog dengang for magen til elendig fotogtadering! eller er det min computer der er noget i vejen med?

Mvh Egon