Sporing af norsk slægtning i USA og Canada 1920-1929

Startet af Leif Holand, 01 Apr 2013 - 22:42

Forrige emne - Næste emne

Leif Holand

Jeg henvender mig til forum, fordi jeg har set, at der er flere, der kan søge i udenlandske kilder.
For mit vedkommende drejer det sig om

Ole Olsen, født 3-4-1856 i Stange sogn, Hedmark fylke

Han optræder i nedenstående folketælling fra 1910 Vega sogn i Nordmark fylke:

Bustadnr. Krets Namn Gnr Bnr Tilstades Heimehørande
0019 006 Nesbygden Nes nedre (Osbakken) (plads) 35 6, 7, 8, 9, 10,
11
10 (6 m, 4 k) 10 (6 m, 4 k)
Nr. Namn Kj Siv BustFam Yrkje Fødd Fødestad Statsb. Tru.
001 Ole Olsen m g b hf Fisker og murer 03.04.1856 Stange n s
002 Mathilde Hansen k g b hm Fiskers kone 09.03.1862 Vega n s
003 Oskar Olsen m ug b s Fisker 10.02.1891 Vega n s
004 Jensine Olsen k ug b d Husligt arbeide 25.01.1895 Vega n s
005 Alf Olsen m ug b s Søn 19.03.1897 Vega n s
006 Oluffine Olsen k ug b d Datter 16.10.1898 Vega n s
007 Haldor Olsen m ug b s Søn 18.04.1903 Vega n s
008 Torleiv Olsen m ug b s Søn 28.08.1905 Vega n s
009 Arnold?? Olsen m ug b s Søn 23.10.1907 Vega n s
010 Kirsten Pedersen k e b el Fiskers enke ? 11.06.1845 Vega n s

Jeg har sporet hans ankomst til Ellis Island, USA.:
Ankomst Ellis Island: Aug 19, 1920
First Name:   Ole
Last Name:   Olsen
Ethnicity:   Norway, Scandinavian
Last Place of Residence:   Helgeland, Norway
Date of Arrival:   Aug 16, 1920
Age at Arrival: 66y   -   Gender: M   -   Marital Status: S
Ship of Travel:   Frederik VIII
Port of Departure:   Christiania
Manifest Line Number:   0001


Desuden har jeg et billede af hans gravsten fra en kirkegård i Saskatchewan, Canada. Se vedhæftede billede. Her hedder han Ole Holand efter bostedet i Vega.

Jeg er meget interesseret i oplysninger om hans færden i Amerika efter indvandringen.

I Ellis Island står han som single. Det passer. Hans kone døde i 1914.


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Lissa Pedersen

Hej Leif,

Hvis du bruger Facebook, så prøv at bede om at komme med i gruppen for Canadian Genealogy. Måske kan du få noget hjælp der.

Hilsen Lissa

Leif Holand

Hej Lissa!

Nej, jeg er ikke på Facebook, så det kan ikke bruges for mit vedkommende.

Ellers tak for din gode ide.

Hilsen
Leif
Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Lisbeth W. Johnson

Du kan købe et abonnement på Ancestry.com og begynde dine søgninger der. Google kan også bruges til slægtforskning. En mulighed er gamle aviser, der kan bl.a søges på Congress library, men der tilbydes forskellige muligheder på nettet, alt efter hvem der har rettigheder.

Leif Holand

Hej Lisbeth!

Ancestry.com er en mulighed, som jeg vil overveje. Kender ikke noget til mulighederne, da jeg hidtil kun har undersøgt danske og norske kilder.
Har søgt på Google flere gange, men har ikke fået "bid".

Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Lisbeth W. Johnson

Du må ikke overse aviser som kilde, en masse sociale begivenheder blev netop beskrevet der. Jeg har selv fundet uvurderlige oplysninger på den måde, om hvad der skete i Amerika.

Mogens Sander

Hej Leif.

Jeg har lidt mere information om Ole Olsen.

Det er rigtigt at han kom til New York (Ellis Island) d. 16. august 1920, men han stoppede ikke i New York, han var der kun på gennemrejse. Han havde aldrig været i USA før, han var på vej til sin Svigersøn, Peter Johansen som boede i Tway, Saskatchewan, Canada.

Det vil altså sige at han kom direkte til Canada fra Ellis Island. Det tyder på at han havde en datter i Tway, som var gift med Peter Johansen. Jeg vil prøve på at finde nogle oplysninger i Saskatchewan, men det bliver ikke før end i morgen.

Det er desværre meget vanskeligt at finde aner her i Canada, delvis på grund af privatlove. Den nyeste folketælling der er offentliggjort er fra 1916, men den er endnu ikke på internettet fra Saskatchewan.

Med venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Leif Holand

Hej Lisbeth!

For mig lyder det som at lede efter en nål i en høstak. For hvor skal man begynde og hvor skal man slutte? Men du har jo gode erfaringer, så det skal nok prøves. Tak for dit input.

Hej Mogens!

Det ser jeg frem til! Hvilken af døtrene drejer det sig om? Han havde flere end de to i 1910 folketællingen har jeg set.

Mvh.

Leif
Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Mogens Sander

Hej Leif!

Jeg har ikke navnet på den datter der var gift med Peter Johansen. Jeg har fundet oplysningerne på "Original Ships Manifest".

Jeg kan også fortælle dig at der står at Ole Olsen var Immigrant og at rejsen var betalt af Svigersønnen. Jeg er ved at undersøge information om folk der kom over grænsen imellem USA og Canada i 1920, men endnu ingen resultat.

Tway er en meget lille landsby der ligger midt i Saskatchewan, i 2006 var der kun 10 beboere, men der var flere omkring 1920-1925.

Har du navnet på byen hvor Gravstedet ligger?

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Leif Holand

Hej Mogens!

Tak for dit svar.
Nej, jeg ved ikke hvor gravstedet ligger.
Jeg har søgt på nettet efter "Original Ships Manifest", men har ikke kunnet finde linket. Har du mulighed for at sende linket? Er det et sted, hvor man frit kan søge?
Jeg er meget interesseret i ordlyden af dokumentet, hvor der blandt andet står han er immigrant og at rejsen er betalt af svigersønnen, samt hvad det er for en slags dokument.

Jeg har nu fundet Tway i Saskatchewan på et kort på nettet. Mener at have hørt at rigtig mange skandinaver slog sig ned i Saskatchewan. Mon det var et prærieområde?

Jeg hører gerne, hvis du finder noget nærmere om Ole Olsen (Holand) og svigersønnen Peter Johansen, samt selvfølgelig også om hvem datteren kunne være.

Måske denne:
First Name:   Jensine
Last Name:   Olsen
Ethnicity:   Norway, Scandinavian
Last Place of Residence:   Dale, Norway
Date of Arrival:   May 16, 1915
Age at Arrival:  24y    Gender:  F    Marital Status:  S 
Ship of Travel:   Kristianiafjord
Port of Departure:   Bergen
Manifest Line Number:   0003

I følge 1910 folketællingen er hun født 1885. Og denne person er 24 år. Måske har hun gjort sig ældre, eller også er det bare rent tankespind fra min side. Navnet Dale har heller ikke noget med Vega at gøre, men hun kan jo have været ude at tjene. Jeg har ikke kunnet finde noget på Ellis Island som matchede Anette (f. 1883) eller Charlothe (f. 1888)

Håber du finder ud af noget mere.

Mvh.
Leif


Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Mogens Sander

Hej Leif.

Der er ingen tvivl om at Ole Olsen kom direkte til Tway, Saskatchewan via New York. Alt tyder på at han ankom til sin datter og svigersøn. Vi ved at svigersønnen hed Peter Johansen, men jeg har endnu ikke fundet navnet på datteren. Ifølge gravstenen døde Ole d. 26. maj 1929, han har sikkert boet hos familien indtil den tid. Jeg har kigget lidt efter gravstenen, jeg mener ikke at den ligger i Tway, men muligvis ikke langt derfra.

Jeg har lige fundet et led til en landsby der hedder Crystal Spring, den ligger kun 8 km. fra Tway.

Området omkring Tway var ikke prairie, men mere hvad vi kalder "Parkland". Parkland er åbne områder med arealer af træer og busk. Der er forørigt mange søer på den egn og der var mange fisk.

For at finde den originale "Manifest" skal du bare gå in til Ellis Island siden, ellisisland.org.  Det samme sted hvor du allerede fandt det dokument om Ole Olsen.
Til højre for "Passenger Record" står der "VIEW ORIGINAL SHIP MANIFEST", tryk på det. Nu kommer den højre side af "Manifest" op, tryk på luppen for at forstørre det. Tryk foroven for at få billedet til at fylde hele skærmen. Nu kan du læse den højre side af "Manifest".

For at læse den venstre side, gå tilbage. Tryk nu på "Previous", tryk igen på luppen, lav siden større. Nu kan du læse hvad der står på den venstre (første) side.

Jeg fortsætter med at lede efter nye oplysninger i Saskatchewan. Du har ret i at der var rigtig mange skandinaver der slog sig ned, ikke alene i Saskatchewan, men i det vestlige Canada.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Leif Holand

Hej igen Mogens!

Tak for din vejledning. Det var særdeles interessant at se det originale dokument.
Det indeholdt jo utrolig mange oplysninger som er meget brugbare i sporingen.
Jeg bemærkede også, at det tog ti dage at sejle over Atlanten. Jeg troede faktisk at det på det tidspunkt tog længere tid.
Jeg benyttede også lejligheden til at se nærmere på Jensine Olsen og ud fra oplysninger på skibsdokumentet kan jeg se, at det IKKE er "min" Ole Olsens datter.

Mange hilsener

Leif
Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Leif Holand

Hej Mogens!

Har lige fundet ud af, hvem Peter Johansen var gift med. Det var Ole Olsen Holands datter Jensine. Jeg fadt hendes indrejse til Ellis Island 10. november 1918, og da jeg nu kunne læse skibsdokumentet, så fremgik det med al tydelighed, at Peter Johansen havde betalt billetten, at Ole Olsen var hendes far og at hun kom fra Vega i Helgeland og alderen passer med, at hun var født i 1895 ifølge folketællingen.

Ankomst dokumentet:

First Name:   Jensine A. O.
Last Name:   Holand
Ethnicity:   Norway, Scandinavian
Last Place of Residence:   Vega, Helgeland, Norway
Date of Arrival:   Nov 10, 1918
Age at Arrival:  23y    Gender:  F    Marital Status:  S 
Ship of Travel:   Bergensfjord
Port of Departure:   Kristiania, Norway
Manifest Line Number:   0005

I passagerlisten står der også at hun er i transit til Alberta, Canada.

Venlig hilsen

Leif

Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Mogens Sander

Hej Leif!

Jeg kiggede også på Jensine og fandt jo ud af at hun ikke var den "rigtige". Har ledt efter Oluffine, men kan ikke finde hende på en "Passenger List".

Mon ikke der var en ældre datter, måske født omkring 1893 eller før 1891.

Jeg har nu ledt efter Ole Olsen på "Border Entries". Det er information om personer der er kommet over grænsen imellem USA og Canada imellem 1919 0g 1924, men jeg fandt ham ikke.

Det er kedeligt at du ikke ved hvor billedet af gravstenen er taget, et navn vil hjælpe meget.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Leif!

Har lige set dit sidste indlæg. Nu er der jo noget nyt at rive i!

Hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Leif!

Bare en lille rettelse.  Jensine Holand var i transit til Prince Albert i Saskatchewan.

Hilsener
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mia Gerdrup

Hej Leif,

Jeg finder mere en een Ole Holand i Saskatchewan - men ingen der passer på dine oplysninger. Enten er de for unge, - eller i live efter 1929.
Så desværre kan jeg ikke hjælpe

Mon du kender denne side med rigtig meget om Saskatchewan

http://www.rootsweb.ancestry.com/~cansk/Saskatchewan/society.html

Med venlig hilsen
Mia Gerdrup
Slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Mia's gemmer - www.BogoeTidende.dk
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Leif Holand

Hej Mia!

Tak for dit indlæg.

Ærgeligt med Ole Holand. Som altså også hedder Ole Olsen og Ole Olsen Holand.

Linket til Saskatchewan ser spændende ud. Det må jeg se nærmere på.

Hilsen
Leif
Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Mogens Sander

Hej Leif!

Jeg sender dig e-mail.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Leif Holand

Med venlig hilsen
    Leif Holand

4760 Vordingborg

Kayle Tjomsaas

#20
Hei Leif,

Jeg vet navn Ole Ols. Holand. Hans dottar (Olufine) var min far far mor. Dere er stor familie her i vest-Canada.