Christian Isaksen og Helwig Mathiasdatter, København

Startet af Ruby, 29 Maj 2011 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Hej -

Jeg er kørt helt fast med min ane Helwig/Helvig Mathiasdatter og hendes mand Christian Isaksen. Her er nogle af de data, jeg har:

Overformynderiets Hovedbog:
"Anno 1702 den 16 May er Skiftted holden
eftter afgangne Christian Isachsen Snedeker,
og befunden, at dend Bortskyldige Gield haver
andraget 28 RixDr .. 14 S ... og meere end
gandske Boeds Middel og Formue haver kundet
tilstrecke, saa ej noget for disse hans eftter
ladte vmyndige Børn eftter deris Fader er
bleven at arve"

Københavnske jævnførelsesregistre:
"Matrikulære husnumre
1689 Lille Færgestræde 192 og 193. – Lille Færgestræde 216/Store Færgestræde 216*/Ved Stranden 216*
1756 Lille Færgestræde 227-229 og Ved Stranden 253/Lille Færgestræde 253*/Store Færgestræde 253*
1806 Højbro Plads 47

Husnumre
1859 Fortunstræde 6/Højbro Plads 21/Ved Stranden 20
2008 Højbro Plads 21/Ved Stranden 20

Opførelsesår
1798-99 af murermester Andreas Hallander (Historiske huse)

Matr.nr. 47, Plougs Gård, København:
"Matrikel
1689 192, 1689 193, 1689 194 og 1689 216 (del af)
1756 227 (1689/192), 1756 228 (1689/193), 1756 229 (1689/194), og 1756 253 (del af, senere betegnet 1756 253 A, 1689/216, del af)
1806 47
2008 47

Ejere
1689 192: Niels Christensen Faldorph, skrædder. – 193: Christian Isaksen, snedker. – 194: Peder Christensen, øltapper. - 216: Peter Weylandt
1756 227: Levin Schultz, snedker. – 228: Bertel Jacobsen Møller, rebslager. – 229: Jørgen Fogt, holder spisekvarter. – 253: Jens Jacobsen, kongenlig livkudsk
1806 F. Friderici, grosserer
2008 E/F Højbro Plads 21 M.FL."

http://www.anetavlen.dk/discus/messages/9/1410.html?1182532182:

"1700, 16. juni. Jockum Waltz, snedker, død sept. 1696 54 år og hustru Elisabeth Santman, død 1697,28. febr.
Testamente af 1678, 2. marts konf. 25. marts, at den længstlevende skal sidde i uskiftet bo, men ved nyt ægteskabs indgåelse udbetale den afdødes arvinger 100 Rdr.

Et hus på Gråbrødretorv, solgt til parykmager Jonas Ratchen for 2604 Rdr.
Møntet guld 57 Rdr. Rede penge 42 Rdr. I sølvgenstande og våben 264 Rdr. Diverse bøger oa. 11 Rdr. [-forkortet.]

Om de afdødes arvinger fremlagt tingsvidne af Kbh's Byting., 1697, 11. nov.: Jokum Waltzs forældre var snedker Hans Waltz i Kbh. og Dorthe, f. Mastorph, gift 2. gang m. snedker Kristopher Ritker.
Hendes broder var Kgl. Majestæts brygger Jokum Mastorph i Lars Bjørns Stræde.
Endvidere fremlagt skiftebrev af 1655, 30.jan. efter Hans Waltz , og skiftebrev af 1658, 24. marts efter Jokum Mastorph.

Om hustruens slægt, tingvidne af Kbh's byting 1697, 20. sept. og 11. okt. Elisabeth Santman havde været gift 1. gang med Hendrich Bach, hun havde to brødre Jacob og Jokum, en søster Else som boe
de i Jylland, og efterlod sig et slegfredsbarn (-et barn udenfor ægteskab-), ved navn Johan Green.

[-Det viser sig nu, at en hel del af boet: sølvtøj, værdigenstande, obligationer, gavebreve o.a. er at finde hos naboer, tjenestefolk, bekendte og slægtninge. De påstår, at afdøde har foræret
dem det hele.
Kurator Chr.Galschiött kræver på arvingernes vegne, at tingene skal indgå i boet igen, "fordi den sal. kvinde skal have været med en sådan svaghed belad, at hun ikke skal have vidst at ramme s
it eget bedste". Sagen ender i Rådstueretten, der 6. marts 1700 dømmer, at alle gaverne skal stå ved magt.]
Formue 4246 Rdr. Gæld 795 Rdr.

Arvingerne var på mandens side:
Johan Mastorph.
Anne Mastorph.
Anne Kirstine Mastorph, g.m. Johan Heisch von Wesen i Skåne.
Bendte Mastorph, g. m. Thomes Eggers i Malmø.
Katrine Marie Mastorph, g. m. Isak Glörfeldt i Malmø.
Marie Mastorph g. m. Allbrecht Dicrichsen i Malmø.
Anne Jokumsdatter Mastorph, enke efter vinhandler Hans Henrik Sigfred i Kbh.
Jokum Mejer, bager i Stockholm. (død)
Klavs Mastorph,, købmand i Kbh.,
Helvig Mathiasdatter, enke efter snedker Chr. Isaksen i Kbh. (hvorfor var hun arving? Hvad var hendes familiære forbindelse til denne familie?)
Kirsten Mastorph, enke efter Rasmus Fisker på Allingegård i Jylland.
Jokum Bartholomæussen Møller, snedkersvend på Bremerholm.
Morten Møller, skomager i Kbh.
Dorthea Mastorph, g.m. Peder Lauersen i Sindinge.
Anne Katrine Mastorph, g.m. brændevinsbrænder Tor Knudsen i Kbh.
Lisbet Møller, g.m. parykmager Jonas Ratchen i Kbh.

På hustruens side:
Frederik Santman, død.
Jokum Santman, soldat, Else Santman, g.m. bådsmand Peder Pedersen Todberg.
Jokum Santman, tømmermand i Kbh.
Johan Grejn i Jylland.

[Til sidst en strid om bl.a. et gravsted i St. Petri kirke]."

Mon nogen kan hjælpe mig med at finde Helwig's og Christian Isaksens forældre/aner?


På forhånd mange tusind tak for hjælpen!

Venligst
Helle Ruby

Peter Berényi

Det viser sig nu, at en hel del af boet: sølvtøj, værdigenstande, obligationer, gavebreve o.a. er at finde hos naboer, tjenestefolk, bekendte og slægtninge. De påstår, at afdøde har foræret
dem det hele.


Helvig Mathiasdatter kan väre en af naboer eller tjenestefolk eller bekendte..?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Ruby

Hm....det tror jeg ikke. I givet fald ville hun ikke optræde i listen over arvinger. I givet fald ville hun blot være "gavemodtager". Hvis hun står anført som arving, vil jeg mene, at man kan gå ud fra, at hun havde en familiær forbindelse til de afdøde.

Peter Berényi

Helle,

Jeg ved ikke hvis det er den Christian Isaksen, men jeg fande en Snedker Christian Isaksen på Københavnske Jævnførelsesregistre 1689-2008 (Matr.nr 47, Plougs Gård, ejer bl.a. Christian Isaksen med nummer 193 i 1689).

Länk: http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/matrikel/oester.html
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Ruby

Der er præcis den Christian Isaksen! Jeg har selv hentet data om hans bopæl i jævnførelsesregistrene. Desværre har jeg ikke kunnet finde frem til, hvem hans forældre er - og det samme gør sig gældende for han hustru, der nogen steder blev kaldt Helvig Mathiasdatter og andre steder Helvig Rasmusdatter. Og dette er, hvorfor jeg er så interesseret i at finde ud af, hvilken forbindelse disse havde til Masdorph-familien.