HJÆLP jeg kan ikke finde mine 2 biologiske søskende???

Startet af Connie Villingshøj, 31 Maj 2011 - 08:26

Forrige emne - Næste emne

Connie Villingshøj

Hvordan finder jeg mine 2 biologiske søskende ???  
Jeg ved jeg har en storebror John Sørensen og en storesøster Lis (f. Sørensen) og de er formentlig født i Nødebo - men kirkepræsten vil ikke lade mig (ej heller ikke sig selv) lede efter oplysninger i kirkebogen fra 1949 - 1953 ???
Hvordan kan jeg så komme videre med min eftersøgning af John og Lis ???


mvh Niels Peter Villingshøj

Eva Bjarnø

Frelsen Hær har en søgetjeneste, de har hjulpet mig til at finde ikke to, men tre. Jeg havde bare navn, fødselsdato og en gammel adresse.
I øvrigt var det med indirekte hjæp herindefra.
Held og lykke
Eva

Connie Villingshøj

Hej Eva!

Jeg siger mange tak for oplysningen :)

mvh Niels Peter

Jørgen Sørensen

Velkommen

Lis og John er der i bunker af. Har du nogle efternavne? Så er Krak en mulighed.
På google er der rigtig mange sider med hint, til at søge pårørende.
Prøv også at læse denne side - http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere

Lis & John måske fra Nødebo, er ikke meget at gå efter. Ved den øvrige familie ikke fortælle dig/jer noget.
Såvidt jeg ved, ligger ihvertilfælde den ene KB på landsarkivet, "Jagtvej" Nuuks plads.
Fra - http://www.krabsen.dk/stednavnebase/
Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning
Nødebo Nødebo Holbo Frederiksborg
Venligst Jørgen - 2300

Thestrup-Bjørn

Hej Connie!

Jeg håber, du finder dine søskende.

Men du skal lige være opmærksom på, at vi her i DIS ikke må "behandle" nulevende personer.

Se her - http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,24.0.html
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Ruby

Hej -

Mon du er bortadopteret? I givet fald kan du få (købe) en kopi af din adoptionssag! Dette har jeg selv gjort - det krævede en hel del stædighed og tålmodighed, men det lykkedes, og en dag dumpede en kæmpestor A3-kuvert ind ad døren med en hele sagen. Papirerne indeholdt alt sagen vedrørende - selv visse papirer om min biologiske familie fra EFTER bortadoptionen. Og også dokumenter relateret til mine biologiske søskende.

Jeg husker ikke præcis, hvilke arkiver jeg skulle igennem (det skal ske via ansøgning, der kan rekvireres over nettet), men jeg kan undersøge dette nærmere, hvis det forholder sig sådan, at du er bortadopteret.

Venligst
Helle Ruby

Ruby

Prøv også skoler i området (ligger formodentlig inde med klassefotos, navnelister etc.).
Indryk evt. en annonce i lokalavisen.
Prøv at undersøge, om der evt. er en facebook-gruppe fra lokalområdet - her kan du formodentlig hente hjælp (gamle klassekammerater eller andre, der kendte dem kan være medlemmer her).

Tine Susanne Olsen

hej Niels Peter.
har du prøvet at efterlyse dem i stamtræet (kender ikke linket)prøv at google det  der findes også en side hvor man kan efterlyse familiemedlemmer/gamleskolekammerater  du kunne jo også prøve ugebladene/aviser der er nogen af dem hvor man kan efterlyse slægtninge så det skal nok lykkedes at finde dem.
stammer du fra køge??

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Connie Villingshøj

Hej Trine!

Ja der har vi prøvet - men ikke der hvor man kan efterlyse familiemedlemmer og gamle skolekammerater - og nej jeg stammer ikke fra Køge men er født i Gilleleje - blev bortadopteret da jeg kun var 1 dag gammel - kom derefter på Slettens børnehjem - hvorefter jeg flyttede til mine adoptivforældre (som jeg har haft det godt hos) i Strøby Egede og siden Køge, så Glostrup og Hvalsø og så retur til Køge - så jeg har været normade:-)

mvh Niels Peter/Connie

Tine Susanne Olsen

hejsa
Helle kan du ikke fortælle hvilke instanser du har brugt der må være andre som står i samme situation som Niels Peter,som har brug for at vide hvor man skal søge henne.
hilsner
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Ruby

Jo naturligvis! Jeg undersøger det lige nærmere, så jeg har helt styr på det, og derefter skriver jeg.
Jeg har iøvrigt rekvireret både min egen adoptionssag (jeg er fra 1963) og min bedstefars (1901), og der er kommet klarhed over mange ting via disse. Man bør ruste sig med STOR tålmodighed, mens ens sag behandles, og man bør ydermere indstille sig på at blive henvist frem og tilbage mellem div. arkiver. Jegmener, at jeg fik min sag udleveret i kopi efter 2 måneder.

Jeg mener, at jeg betalte omtrent 1300 kr. for min egen sag (penge til fotokopier - det var en TYK sag) og omtrent 4-500 kr. for min bedstefars. Inden ens ansøgning godkendes, skal man underskrive et dokument, hvor man bliver gjort opmærksom på, at det er strafbart at videregive informationer til nogen som helst, som er part i sagen.

Jeg kigger lige i gemmerne og vender derefter tilbage.

Venligst
Helle

Ruby

Så er sagen undersøgt, og det var faktisk min bedstefars gamle adoptionssag, der krævede en masse forskellige henvendelser til forskellige landsarkiver, Familiestyrelsen og Rigsarkivet. Det var meget lettere med min egen adoptionssag, viser det sig.

Der er en tilgængelighedsfrist på 75 år for adoptionssager - dog kan man ansøge om dispensation fra denne regel, og 98% får dispensationen! Sådan gør du:


Gå ind på Statens Arkivers hjemmeside og find, download og print ansøgningsskemaet for "Landsarkivet for Sjælland....." (du er født i Gilleleje, ikke?):
http://www.sa.dk/media%28149,1030%29/Smalt_skema,_LAK.pdf


Udfyld alt, hvad du kan - husk også bagsiden/side 2. Her skal du blot sætte kryds ud for "Personlig oplysning om min nærmeste familie..." og skrive "Til helt private formål ønsker jeg at kende baggrunden for min adoption" el. lign.


Send skemaet til "Landsarkivet for Sjælland...":
Landsarkivet for Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm
Nuuks Plads 2,
2200 Kbh. N


Herefter er der tilbage at vente på dispensationen. Ring eller skriv til Landsarkivet, hvis du ønsker at høre, hvordan det går med behandlingen af din sag:
Telefon: 35 24 82 00
E-post: mailbox@lak.sa.dk


Når du modtager dispensationen, vil det fremgå, at du skal overholde nærmere bestemte vilkår (du må ikke fortælle nogen noget om, hvad der står i sagen), og derefter skal du underskrive og fremsende dokumentet med din underskrift. Ved denne lejlighed bliver du også bedt om at oplyse, om du vil have lagt sagen frem på landsarkivet til gennemsyn, eller om du vil bestille en kopi af den mod betaling. 


Og så er det atter tid til at vente på svar. Men rust dig med tålmodighed - i mit tilfælde var det hele ventetiden værd!

HELD & LYKKE!

Venligst
Helle

Connie Villingshøj

Hej Helle

Mange tak for oplysningerne - du har godt nok været igang:-) Nu vil jeg gå i gang og se om det bærer frugt:-)

Endnu engang tak....

Mvh Niels Peter & Connie

Ruby

Hej begge -

Det var da så lidt, og det skulle undre mig meget, om du ikke får dispensationen. Lad mig høre, om det bærer frugt, og om du igennem sagen finder frem til dine søskende...

Venligst
Helle

Jane Stiller

Hej

Ikke for at dryppe malurt i bægeret, men da jeg for ca. 1 år siden fik adgang til "ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier" skrev jeg også under på at, "at der ikke rettes henvendelse til personer, der er nævnt i det materiale, der gives adgang til, eller til disses pårørende".

Hvis du er interesseret i at se, hvad jeg skrev under på, så send mig en privat mail og jeg vil skanne det ind til dig.

Mvh
Jane

Ruby

Jeg synes, at det er fint, at du kommer med dine erfaringer også! Underligt nok har jeg ikke skrevet under på en sådan tekst! Jeg skulle underskrive en formular, hvor der stod, at jeg ikke må videregive personlig information indeholdt i adoptionssagen. Der er jo en vis forskel, må man sige....

Connie Villingshøj

Hej Alle sammen:-)

Jeg har nu fundet mine søskende og endda en halvsøster - jeg vil sige mange tak for hjælpen fra Jer alle, som har været mig behjælpelig med oplysninger jeg kunne bruge.

Mvh Niels Peter og fru

Gunvor Johnsen

Arh, Niels Peter, så billigt slipper du ikke!
Alle vi, der har fulgt med og noteret os f.eks. Helles gode råd til en senere brug, venter jo spændt på, at du fortæller, hvad der præcis fik dig på rette vej. Ikke i detaljeer, men bare til andres arkiv af gode ideer.
Søgte du aktindsigt? Annoncerede du? Fik du et brev privat fra en der havde læst din efterlysning?
Kiggede du i Kb på Landsarkivet eller var det noget andet, som du havde forsøgt, der pludselig gav gevinst?
Det vil vi virkelig gerne vide!

Venlige hilsner og tillykke fra Gunvor Johnsen

Ruby

Ja, jeg er også forfærdeligt nysgerrig! Hvordan fandt du dem dog så "hurtigt"? Spændende - lad os høre!

Mange hilsner
Helle

Aase Jensen

Hej
Jeg hiver lige dette frem i håb om at Niels Peter og Connie vil se det,og svare, da også jeg er meget nysgerrig og har fulgt med, netop fordi det også findes i ens egen slægt og kan være en hjælp til den opklaring, som vedkommende ønskersig, på et tidspunkt.
Venlig hilsen
Aase Jensen

Tine Susanne Olsen

jeg synes også vi skal hive dette emne op det kan hjælpe andre som står i samme situation,med at finde deres biologiske familie.
:o
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Connie Villingshøj

Kære Gunvor Johnsen, Aase Jensen, Helle ruby og Trine Susanne Olsen

Jeg vil nu fortælle hvordan jeg fandt mine søskende:

Jeg har skrevet på alt hvad jeg kunne finde for at finde disse søskende - og nu bliver I sikkert skuffet, for der var en dame som havde set hvad jeg har skrevet og tilbød at hjælpe mig - hun sagde at jeg skulle sende hende alle de oplysninger jeg havde og så vil hun gerne prøve at se om hun kunne hjælpe mig og vupti efter knap en uge havde denne dame fundet ud af hvor Lis og John blev født og deres fødselsdage - og så var det jo bare at gå på folkeregistret og få deres adresser:-)
John fandt vi - men desværre er Lis død i 2001 og hun fandt også den den ældste søster som også var bortadopteret. Men Lis og John havde levet med deres forældre:-)

Undskyld at jeg ikke kan fortælle hvordan hun er kommet frem til disse oplysninger:-(

Mvh Niels Peter og Connie

Connie Villingshøj

Kære Gunvor, Aase, Trine og Helle

Men det bedste er at jeg har fundet en storesøster og en storebror:-)

mvh NP og Co


Aase Jensen


Hej Niels og Connie

Først hjertelig til lykke med dine søskende, og når dette sker, så bliver man ikke skuffet, når man alligevel på grund af jeres efterlysning, HAR fået oplysninger der kan bruges ;D
Venlig hilsen
Aase