Sørulle for Køge købstad fra 1830 og frem til 1850

Startet af Karen Riis Jensen, 07 Mar 2019 - 19:48

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Sørulle for 2. Udskrivningskreds (Roskilde amt) 1850-1869

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21547255#352254,70273143
Opslag 18, nederst:

Vores ane, Peder Frederiksen, født i Store Heddinge 25. april 1821, flyttede til Køge købstad med sin familie mellem 1822 og 1824 (ca).

"Fra Kjøbstd. HR No 4
Com? 1848, 49, 50"


Men HVOR finder vi den tidligere sørulle op til 1850, der kan foretælle os, HVOR Peder Frederiksen var under Treårskrigen fra 1848-50 ???

Hvilke 3 togter var han med på  ??

Håber at få nogle gode råd fra jer dygtige, erfarne brugere !

Venlig hilsen
Karen


John Damm Sørensen


Karen Riis Jensen

Mange tak skal du  have for hjælpen John;  jeg er opmærksom på, at jeg skal bestille følgende:

Køge købstad:
1843-1850 1. sj. dist. Roskilde a. 9


og særskilte arkivalier for  henholdsvis 1848, 1849 og 1850.

Men hvor tror du, at det  fremgår hvilke togter, han har deltaget i  fra 1848-1850 ?

På mirakuløs vis, lykkedes det mig at finde ham i Sørulle for Køge Købstad (for Roskilde amt), 1850-1869  Daisy, og jeg var så heldig, at den del, jeg var interesseret i var scannet, men det kniber med at finde selvsamme scannet rulle ige !

Heraf fremgik også følgende:

"Blev 21.10.54 ifølge Justm. Resol. 31.8.54
medeelt Bevilling til som
Sætteskipper at føre Dæksbaad Nep-
tun 3 3/4 K Ldr.* Gebyhret erlagt med 2 rd                              *Korn Læster drægtig
1855? mødt? Bevillingen fornyet
1856 ----------------------------------- (udstreget)
--------------------------------------
mødt Bevillingen fornyet
1857   -do.         4 Børn"



Tro du også, at jeg kan finde hans ansøgning om bevilling til Sætteskipper et eller andet sted?

Beklager mine mange spørgsmål, men jeg finder det noget vanskeligt at blive fortrolig med søruller og også alm. lægdsruller.

På forhånd tak for din tålmodighed !


Venlig hilsen
Karen

John Damm Sørensen

Hej Karen,

Lægdsruller og søruller kan være lidt af et mareridt. Specielt for rullerne ført i lokaladministrationen.

Min tilgang var i sin tid en lokal lægdsrulle i Sallingland Herred, som min søster havde fundet.
Vi fandt så et arkiv fra herredet over skrivelser vedrørende lægdsvæsnet. I dette arkiv fandt jeg et
indkaldelsesbrev, hvor vores ane var nævnt.
https://app.box.com/s/htgmngyh5udzqihgpd5r8rwjjjjnlwrm
Han skulle møde i Aalborg.
Med oplysning om dato kunne jeg så finde ham i Orlogsværftet ekviperingsregnskaber, hvor det fremgik, hvornår
og med hvilken enhed han havde været på togt. Se vedlagte.

Jeg kan ikke umiddelbart finde skrivelser vedrørene lægdsvæsnet i Køge eller Stevns-Fakse Herred, så de
skal måske findes et andet sted, hvis de stadig eksisterer.

I bunkerne fandt jeg også en udtrækningsliste, hvor man kan se, hvem der blev indkaldt. Blot et eksempel på, hvad man også kan finde i arkiverne.
https://app.box.com/s/0fgrfmokv3a8fcv2lhtdofmshxmtgfej


Her er en af mine bestillinger fra Orlogsværftet:

Arkivserie: Afregningsbøger for lægdsrullen (1848 - 1895)
Arkivskaber: Orlogsværftet, Overekvipagen
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: År/Distriktnavn og nr/Lbnr. (År, Distriktnavn/Kredsnavn og nummer, Løbenr., Bindnr.)
Indhold fra: 1850 3. jyske 515 40
Indhold til: 1850 3. jyske 587 40
Pakkens Nr: 49

Min ane var på togt med en kanonchalup, og i arkiverne fandt jeg opgørelser over den forplejningbesætningen havde fået under togtet. På Tøjhusmuseet eller Krigsmuseet, som det nu hedder,findes flere modeller med disse kanonchalupper, der havde to kanoner og en ca. 32 mands besætning.
Chalupperne blev enten roet frem eller sejlede for sejl. Så vidt jeg kunne finde ud af varchalupperne tilknyttet et større skib, men jeg fandt aldrig ud af, hvilket min anes chalupvar tilknyttet.

Arkivserie: Proviantjournaler, kommende og udgående rulle (1848 - 1865)
Arkivskaber: Orlogsværftet, Overekvipagen
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: År/Skibsnavn (År, Skibsnavn)
Indhold fra: 1850 Kanonchalup 10
Indhold til: 1851 Kanonchalup 10

Her er noget om livet ombord på en kanonchalup eller kanonbåd.
http://www.kb.dk/da/nb/fag/dafos/personlige_viseboeger/Chresten_Jensen/Chresten_Jensen_i_Treaarskrigen.html
https://www.navalhistory.dk/images/Kanonchalup.jpg

Med hensyn til skippereksamen kan du eventuelt kontakte folkene bag denne hjemmeside.
www.skippere.dk . Her kan man se, at man ofte fik borgerskab (næringbrev) som skipper.

Håber det giver dig blod på tanden til videre søgning.

Hilsen
John

Karen Riis Jensen

Mange tak John for din interessante og inspirerende beretning om din erfaring med sørullerne og hvad deraf følger;  jeg er godt klar over, at der uden tvivl er mulighed for at finde mange oplysninger om vore aner i arkiverne;  det svære bliver for mig at finde ud af, HVOR disse oplysninger ligger gemt.  Daisy er ikke altid lige let at finde ud af !

Mvh
Karen

John Damm Sørensen

#5
Hej Karen,

Det man skal være opmærksom på med Daisy, er at det ikke er beregnet på generel søgning. Derimod er det skabt til at fremsøge arkivalier, som man i forvejen kender eksistensen af.
Man kan blandt andet få kendskab via de mange registraturer, som også findes på AO. Og så hjælper det også, hvis man kender til de enkelte arkivskaberes organisering.

Jeg glemte at vedhæfte en fil ved forrige svar, hvorfor det vedhæftes her.
Hilsen
John

Karen Riis Jensen

God aften John og mange tak for det fine eksempel  fra  Orlogsværftets ekviperingsregnskaber;   du har fuldkommen ret - der skal "knofedt" til for at finde det ønskede materiale via Daisy !

Mange tak for din assistance og interesse !

Mvh
Karen

Kirsten Ørum

Hej John

Din beskrivelse af søgning Daisy kan jeg godt skrive under på.

Mvh
kirsten Ørum