Hvorfor forkortes Jens Peter til IP

Startet af Ann Nygaard Sørensen, 27 Maj 2011 - 17:15

Forrige emne - Næste emne

Ann Nygaard Sørensen

Hej

Jeg håber, at en af jer, kan give en fornuftig forklaring på, hvorfor fornavne startende med J , f.eks Jens Peter blev forkortet til IP og ikke JP ?

På forhånd tak

Ann Nygaard

Hans Poulsen

#1

Hej Ann


Du er fordringsfuld, når du beder om en *fornuftig forklaring*.

Desværre kan jeg ikke levere varen - heller ikke efter at have kigget lidt i Ordbog over Det Danske Sprog, ODS.

Mon dog ikke, der skulle være en sprogkyndig - fx en cand.mag i dansk - blandt slægtsforskerne, der tør give en fornuftig forklaring.

Vi kender digteren Jens Peter Jacobsen, der er næsten lige så kendt som sit bysbarn, Jesper Grønkjær, Thisted.  

Man skal intet forsværge - måske ser vi snart stavemåden Iesper Grønkjær.

Digteren omtales næsten altid som I. P. Jacobsen.

Bryggeren på Carlsberg, Jacob Christian Jacobsen, benævnes altid I. C. Jacobsen.

Efternavnet Juul, Juel, Juhl kan staves på forskellige måder.

En meget kendt afdød professor i retshistorie ved Københavns Universitet hed Stig Iuul.

Om du finder gnist af fornuft i det, jeg har skrevet, tvivler jeg på, og en egentlig forklaring gives der ikke, men der kan blive til en

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Bjøreng

I.C.Christensen, politikeren, skal heller ikke glemmes.

Jeg har kunnet forklaringen engang. Skulle den dukke frem fra kalkaflejringerne i min hjerne, vender jeg tilbage.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng   9400

Bjarne Due Pedersen

Måske med oprindelse i det Latinske alfabet, hvor J ikke var med fra starten ?
http://da.wikipedia.org/wiki/Latinske_alfabet
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk


Ann Nygaard Sørensen

Hej alle sammen
Mange tak skal i have - det lader til, at det bare er en forkortelse der har overlevet i mange år, fordi det gjorde "man" - og forklarer hvorfor der på en slægtsnings gravsten står IP Jakobsen - og i virkeligheden hed Jakob Pedersen Jakobsen - så mange tak. Mon ikke den gamle forkortelse er helt uddød for nulevende danskere?

Mange tak Ann

Mikkel Eide Eriksen

Hej alle

Det stammer uden tvivl fra dengang J ikke fandtes som selvstændigt bogstav.  I gamle tekster ses også "ieg" for "jeg" osv. J opstod, mener jeg, som en variant af I, ligesom der også var varianter af S afhængig af position i ordet.

Et indledende I/J så så ud som et I, og et i/j midt/sidst i ordet så ud som et j (ligesom det "lange S")

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Petersen

Hej alle.
I min barndom var jeg ofte på besøg hos et par ældre mennesker, og manden stavede mit navn med "je" i stedet for et almindeligt j - det undrede mig dengang, og der blev sagt, at det bogstav blev udtalt sådan, for det havde han lært i skolen for mange år siden.
Mvh
Jytte