Domprovst Jens Hansen

Startet af Henrik Farsøe, 15 Jun 2011 - 19:06

Forrige emne - Næste emne

Henrik Farsøe

Jeg vil gerne starte, en side, om ham , idet jeg er efterkommer efter ham, og at det er rent forvirrende, da der rundt omkring, på diverse slægtssider, er forskellige udlægninger, af hvornår han er født, en side sider sidst i 1400 tallet en anden 1507 - der er dog enighed omkrig hvornår han døde, han skulle være død 2.9.1558 i Viborg, han skulle være gift med Maren Knudsdatter Brynild født omkring 1512.

Jeg har fundet en side på nettet, der hedder: Domprovster siden reformationen
Dom og stiftsprovster v. Viborg Domprovsti, tidligere Viborg Kjøbstads Provsti, og der er han skrevet ind  som værende i perioden(vil jeg tro) 1537-1558  Jens Hansen.

Lige et spørgsmål? Sådan et menneske, hvor højt på strå, i kirken er han, egentlig, og et andet spørgsmål? kan han være malet, altså kan, der være, et billede af ham.

Henrik

Peter Kristiansen

Domprovsten er den øverste præst ved en domkirke. Provsten er formand for præsterne i provstiet, og når man er provst i en domkirke er det lige en tak finere.

Domprovsten rangerer på nogen måder højere end biskoppen - iallefald indenfor domkirken. Biskoppen har/ havde også en række verdslige opgaver, og skulle selvfølgelig holde opsyn med at den rette lære blev prædiket. Det er sjældent, at biskoppen holdt gudstjeneste, mens domprovsten jo i princippet er domkirkens "sognepræst".

Det kan ikke udelukkes, at han er portrætteret - men da han døde allerede 1558, er chancen lille. Se om han står i Dansk Biografisk Leksikon - der er også henvisninger til afbildninger.
M.v.h. Peter Kristiansen

Henrik Farsøe

Tak for, svar, det blev jeg glad for, mange venlige hilsner.

Henrik