Info om Elisabeth Griebin og Micael Schumacher

Startet af Pia Wølch Jørgensen, 06 Feb 2019 - 13:16

Forrige emne - Næste emne

Pia Wølch Jørgensen

Ja, jeg sidder igen fast i en gren og har brug for hjælp.

Jeg søger fødselsdato, dødsdato, sted ... ja alt kan faktisk bruges!

Elisabeth Griebin og Micael Schumacher har fået et barn jeg kender til; Gottfried Schumacher, han er død før 1813 enten i Tønder eller Flensborg (hans datter Elisabeth (g) Frose er født i Tønder i 1808).
Micael Schumacher har jeg fundet frem til skulle have været væver i Möhringen, Stuttgart. Men det er ALT jeg ved.

Mon nogen kan hjælpe med de sparsomme oplysninger jeg har?
Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Pia Wølch Jørgensen

Tak Inger

- jeg havde nu den info i forvejen. Bortset fra at jeg stadigvæk kun kan læse navnene på Gottfried og Anna ved vielsen. (jeg kan desværre ikke tysk og for mig så ligner det at det står på tysk).

Jeg er også mere interesseret i hvor Gottfried og hans forældre stammer fra... (det andet er nu også interessant... har da fundet ud af at Anna blev gift igen samt at hun flyttede til Flensborg)
Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com

Cay-Erik Geipel

Her har du Gottfrieds dåb i Möhringen ved Stuttgart. Der skrives i dåben, at han opholder sig i Flensborg, men det vides jo ikke hvornår det blev skrevet.
Hvor og hvornår blev Anna viet 2. gang og med hvem ? Disse oplsyninger kunne hjælpe med til at finde Gottfrieds begravelse. Foreløbigt har jeg ikke fundet den i Flensborg. Han er heller ikke med i borgerbogen - og det burde han være siden han var bager og havde opholdt sig i Flensborg. Gottfried er heller ikke med i Tønders borgerbog.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Pia Wølch Jørgensen

Tusinde tak Cay-Erik!!

Jeg har faktisk ikke den nye vielse, jeg har kun at hun får i hvert fald 2 børn med en Johann Gottfried Israel Allgrün (men i en folketælling fra 1840 hedder han Alhgren)
- så jeg har bare fået ud fra at Gottfried Schumacher er død inden hun får barn med den nye mand. (hun får første barn med ny mand i 1815 i Flensborg).
Jeg har Annas død/begravelse i Haderslev i 1845

Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com

Cay-Erik Geipel

Her er vielsen med Altgrün.
Hun er enke efter Gottfried Schuhmacher og han er bagersvend i Flensborg by - men helt sikkert ikke død i Flensborg. Jeg har været registrene for de 3 flensborgske sogne igennem flere gange uden at finde ham - en gåde.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hans navn er Algrün ikke Altgrün - føjede et "t" for meget ind.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Inger Toudal

Citat fra: Pia Wølch Jørgensen [57748] Dato 07 Feb 2019 - 10:05

Jeg har Annas død/begravelse i Haderslev i 1845

Du må meget gerne linke til de begivenheder, som du har kendskab til. I optegnelsen om hendes død kunne der findes info, der er nyttig for hjælperne. 

Hun er vel her:

Flensburg, , Flensburg Sankt Nicolai, Flensburg Sct. Nicolai 23ster District, Auf Holm No. 728, 192 F2, FT-1845, C5606
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Gottfridt Algrün     70     Verheir.            Arbeitsmann      Rendsburg 
Anna Algrün     63     Verheir.            dessen Frau      Tondern 

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Cay-Erik Geipel

#8
Godt at du fandt den folketælling Inger. På det grundlag fandt jeg Annas Begravelse. Pia skriver hun fandt Anna Matthiesens (Schuhmacher/Algrün) begravelse i Haderslev. Men det kan ikke passe, jeg fandt den p.g. af den fundne folketælling i Flensborg Skt. Nikolai
Se vedhæng.
Men jeg har stadig ikke kunnet finde Gottfried Schuhmachers begravelse. Mon ikke han har været på en rejse udenfor Flensborg og døde undervejs ? Måske på en tur hjem til Möhringen ?


I dokumentet med begravelsen kom jeg til at skrive at den stammer fra Skt. Marien, men den er fra Skt. Nikolai
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

#9
Her er Elisabeth Schuhmachers vielse med Frose 1829 i Flensborg Skt. Marien.
Underligt at der her skrives, at faderen Gottfried er død i Tønder. Moderen Annas 2. vielse siger at Gottfried Schuhmacher er fra Flensborg, så det er sig modsigende.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Jeg har gennemgået Tønders begravelsesbog fra 1808-1813 - der er ingen begravelse af Gottfried Schuhmacher.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Pia Wølch Jørgensen

Tusinde tak begge!

Det er mig der har lavet fejl med Anna's begravelse i Haderslev. Har lige været inde og tjekke igen og ja... det er da en Anna Schumacher f.Matthiessen der døde i 1845... hun var så også kun halvt så gammel.

Jeg fandt et tysk forum på facebook hvor jeg har spurgt til forældrene til Gottfried,
- stadigvæk intet sted hvor jeg kan finde Gottfrieds død.
Men jeg har kunnet få rettet hans mors navn til Grieb i stedet for Griebin. og der er nu også navne på bedsteforældrene... dvs jeg har fået lidt mere at arbejde med. (og det er jo ikke dårligt!).


Og hvad angår Allgrün, så kan jeg se at et af børnene udvandrer til USA, og navnet ændrer sig ret meget... da de kommer der over... det er alt fra Alhgren, Allgrunn til Algrum og andre versioner af navnet... :) (så pyt med t der var for meget... )
Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com

Cay-Erik Geipel

Navnet "Griebin" er rigtig nok. Den "in" endelse efter navnet fik alle døtrene efter en fader som hedder "Grieb". Mit navn er Geipel og den kvindelige form i Saksen blev til "Geipelin" - noget i retning af "datter" her på egnen (Jensdatter, Knudsdatter osv.)
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de