Anne/Anna Pedersdatter, trolov.p Broholms Huus, Brylle, Odense amt 1785

Startet af Karen Riis Jensen, 02 Feb 2019 - 13:47

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=179074&side=28

Nr 2 indførsel på højre side:  År 1785

"Trolovede paa Broholms Huus  i Brylle
Unge Karl Rasmus Christensen af Fangel og Pige Anne Pedersdatter af forbemeldte Huus.
Viede i Fangel Kirke d 20 Aprilis".


Der søges efter Anne / Anna Pedersdatters slægt;  iflg aldersangivelser i FT skulle hun være født  mellem 1753 og 1755.  Men det vides ikke, hvor og hvornår, hun blev født. Hun døde i Fangel mellem 1834 og FT 1840, idet hendes mand, Rasmus Rasmussen (den ældre), står opført som enkemand ved FT 1840.

Der er nogen uenighed ang fortolkningen af teksten ved trolovelsen, som blev indført i Fangel kb, men ikke i Brylle kb.  Menes det, at Anne Pedersdatter tjente på Broholm Hus eller var hun datter af herskabet ?  Der er desværre ikke oplyst navne på forlovere ved trolovelsen.

Oplysninger der kan føre til  info om Annes dåb og forældre modtages meget gerne – endvidere har info om Broholms Hus status også stor interesse.

På forhånd tak !

Mvh
Karen

Søren Tafdrup

Hej Karen,

Kan du fortælle lidt mere?

Anne Pedersdatter blev gift med Karl Rasmus Christensen i 1785. Fik de herefter børn? Har du fundet dem i FT-1801?

I 1840 nævner du Rasmus Rasmussen som Annes (enke)mand. Det må så være hendes andet ægteskab? Hvornår blev hun så gift med Rasmus Rasmussen?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Nu kan jeg se her....
http://www.fpaludanb.dk/lisbeth/noter/ni67.htm
.... at Rasmus Christensen var "unge karl", da han blev gift.

Og at de fik en søn, Rasmus Rasmussen, der var 14 år ved FT-1801. Dåbsnoteringen er her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137507#179075,30371945
Er der en af fadderne, der hedder Jens Pedersen? - som kunne være Annes bror.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Inge Hedal

Hej
Rasmus' dåb i 1787 i Fangel:
Dom. 8 à Trin. døbt Rasmus Christensens og Anna Peders
Datters Søn som i Daaben blev nævnet: Rasmus.
fød d. 24de Julii. Fadderne: Giertrud Jens Pedersens H. Kirsten
Mads Madsens H. Anders Andersen fra Hiallese, Knud Knudsen, Rasmus Smed.

Rasmus Christensen og Anna Pedersdatter lige inden Rasmus' fødsel:
Odense, Odense, Fangel, Fangel, , 33, FT-1787, B0025
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Christensen     29     Gift     mand     husmand og ?? lægger sig efter urmager??      
Anna Pedersdatter     33     Gift     kone           
Jens Larsen     13     Ugift     mandens søstersøn           
Maren Hansdatter     77     Enke(mand)     nyder?? husleje     får almisse     

Odense, Odense, Fangel, Fangel, Markhus, , 56, FT-1801, B0030
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Christensen     44     Gift     mand     selvejer husmand med jord      
Anna Pedersdatter     46     Gift     kone           
Rasmus Rasmussen     14     Ugift     søn           
Christian?? Pedersen     25     Ugift     mandens søstersøn     national soldat     

Mon ikke dette er Rasmus Christensen (her kaldet Christiansen) og Anna (Ane) Pedersdatter hos sønnen Rasmus Rasmussen i FT-1834:
Odense, Odense, Fangel, Fangel Bye, En gaard, 6, FT-1834, B5168
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Rasmussen     46     Gift          Uhrmager      
Karen Hansdatter     54     Gift          Hans kone      
Rasmus Rasmussen     19     Ugift          Deres børn      
Christian Rasmussen     16     Ugift          Deres børn      
Mette Kirstine Hansdatter     9     Ugift          Pleiebarn      
Rasmus Christiansen     78     Gift          Aftægtsmand      
Ane Pedersdatter     80     Gift          Hans kone      

Rasmus Christiansen død 78 år gammel i Fangel i 1835:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=350105#350105,69582727
Anna Pedersdatter død 85 år gammel i Fangel den 3.maj 1838:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=350105#350105,69582736

I 1751 og 1752 bliver der døbt to piger med navnet Anna. Den ene er datter af en Peder Madsøn, den anden er datter af en Anna Jørgens D. Her er ingen barnefar nævnt:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=179074#179074,30371858
Jeg er ikke overbevist om, at nogen af dem er den rigtige.
Mvh Inge


Karen Riis Jensen

Mange tak til jer, Inge og Søren for jeres input.  Jeg beklager, hvis jeg ikke fik alt med fra starten.

Jeg har også overvejet, om Jens Pedersen, hvis hustru Giertrud bar sønnen Rasmus ved dåben, kunne være en bror til Anne Pedersdatte. ???

Her er de i FT 1787:

Odense, Odense, Fangel, Fangel, , 16, FT-1787, B0025
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Pedersen     57     Gift     husbond     bonde og gårdbeboer      
Gjertrud Andersdatter??     37     Gift     madmor           
Anna Jensdatter     11     Ugift     datter           
Niels Jensen     9     Ugift     søn           
Maren Jensdatter     6     Ugift     datter           
Marie Jensdatter     3     Ugift     datter           
Kirsten Jensdatter     1     Ugift     datter           
Jørgen Mortensen??     20     Ugift     tjenestekarl           
Anne Rasmusdatter     25     Ugift     tjenestepige      

Hvis det er hendes bror, er der en stor aldersforskel på de to søskende, Jens 57 år og Anne 33 år i FT 1787.  Men de kunne jo være halvsøskende, født i hver sit ægteskab.  Jeg har set efter i den originale FT 1787, og Jens Pedersens alder står også der til at være 57 år, og han og Giertrud er begge i deres første ægteskab.

Og så er jeg også i tvivl om Maren Hansdatter på 77 år i FT 1787 - hun kunne måske være Anne Pedersdatters mor ?  Jeg har prøvet at se i den originale FT, men er ikke helt sikker på, hvad der står:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=299&side=7
side 44, familie nr 33 - mener der står:" Enke efter første Ægteskab,  Faar Almisse"


Rasmus Christensen og Anna Pedersdatter lige inden Rasmus' fødsel:
Odense, Odense, Fangel, Fangel, , 33, FT-1787, B0025
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Christensen     29     Gift     mand     husmand og ?? lægger sig efter urmager??       
Anna Pedersdatter     33     Gift     kone           
Jens Larsen     13     Ugift     mandens søstersøn           
Maren Hansdatter     77     Enke(mand)     nyder?? husleje     får almisse     


Anne Pedersdatter tjente uden tvivl på Broholm Hus, og Rasmus Christensen var så småt i gang med at lave standure og gik sognene omkring Fangel og Fangel sogn tyndt for at modtage bestillinger.  Han blev en ret kendt urmager, hans værker er omtalt i flere bøger, og hans kaldes "Fangelklokkernes mester". Hans far havde også lavet nogle standure, og denne profession fortsatte i adskillige generationer i slægten.  Dog blev det danske marked i 1870'erne oversvømmet af billige amerikaner ure samt af ure fra Tyskland, så Rasmus Christensens ene oldebarn, min oldefar, valgte at blive smed i stedet.  Afslutningsvis kan jeg oplyse, at vi har et standur af  R C stående i gangen - værket er i fin form - urkassen også.   

Det bliver nok meget vanskeligt at komme videre med Anne Pedersdatters slægt, men jeg hører meget gerne fra jer !

Tak for jeres interesse og hæølp !

Mvh
Karen

Søren Tafdrup

Hej Karen,

Har du været kirkebogen igennem for at se, om de fik flere børn end Rasmus? Nogle kunne være døde som små (og derfor ikke med i FT-1801) - der kunne måske være nogle interessante faddere her.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Karen Riis Jensen

Jeg mener at have kigget efter i kb for år tilbage uden held, men skal gøre det igen på et tidspunkt;  desværre har jeg et dårligt computersyn efter en operation for nethindeløsning, så jeg kan ikke klare at sidde ret længe ad gangen foran computeren.

Mvh
Karen

Søren Tafdrup

Hej Karen,

Hvor meget kender du til Rasmus Christensens forældre og søskende? Herunder hans søster, - hende der fik en søn, Jens Larsen, omkring 1774. Jens boede hos Rasmus Christensen og Anna Pedersdatter ved FT-1787. Hvorfor mon Jens boede hos dem som 13-årig?

Man ved jo aldrig. Måske rummer historien om Jens og hans mor er spor, der også handler lidt om Anna Pedersdatter (relation mellem familierne). Når man er på bar bund, kan man forsøge at gribe efter det mindste halmstrå.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Karen Riis Jensen

Tak for dit indlæg Søren;  jeg ved, at Rasmus Christensen havde en ældre søster, Karen, der efter sin tidlige død efterlod sig i hvert fald to sønner;  den yngste Christian Pedersen figurerer også i FT 1801, hvor han bor hos sin morbroder, Rasmus Christensen og Anne Pedersdatter,  Han blev også urmager og boede i Højrup.  Hvad der blev af den ældste, Jens Larsen, der boede hos sin morbroder ved FT 1787, ved jeg ikke.

Og du er da helt ret i, at man ikke skal udelukke andre spor, men derfor er det alligevel svært at komme videre !

Lige nu er jeg mest tilbøjelig til at tro, at Jens Pedersen, hvis hustru Giertrud Andersdatter bar Rasmus ved dåben, kunne være broder til Anne Pedersdatter.  I hvert fald er Anne Pedersdatter også nævnt som en af fadderne ved Jens Pedersens og Giertruds datter, Anne Cathrines dåb i 1789.

Kort tid derefter dør Jens Pedersen, for i 1791 gifter Jens Pedersens enke, Giertrud, sig med en rytter Lars Christensen fra Verninge sogn - iflg Fangel kb., og ved FT 1801 står denne Lars  som selvejerbonde og parret har fået flere børn - jeg kan dog ikke se Jens Pedersen som død i Fangel kb.  Og hvor ville jeg kunne finde et skifte efter ham ???   Har set efter adskillige steder, men uden held.

Jeg hører gerne fra dig Søren og andre, som har nogle forslag til at komme videre !

Mvh
Karen

Søren Tafdrup

Hej Karen,

Angående:
"Trolovede paa Broholms Huus  i Brylle
Unge Karl Rasmus Christensen af Fangel og Pige Anne Pedersdatter af forbemeldte Huus.
Viede i Fangel Kirke d 20 Aprilis"


Du skriver: "Der er nogen uenighed ang fortolkningen af teksten ved trolovelsen, som blev indført i Fangel kb, men ikke i Brylle kb.  Menes det, at Anne Pedersdatter tjente på Broholm Hus eller var hun datter af herskabet ?  Der er desværre ikke oplyst navne på forlovere ved trolovelsen."

Kender du det nævnte Broholms Huus i Brylle? Kan man gå ud fra, at det har været en større gård eller lignende, som var en 'afdeling' under Broholm Slot?

Eller havde det nærmere noget at gøre med Broholm Kirke?

Når man slår op i FT-1787 under Brylle sogn, kan man finde lokaliteten Broholm med 10 huse/gårde, hvoraf den første ligner hovedgården (lidt svært at læse), link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=193#193,46422
Lokaliteten har vel været omkring Broholm Kirke. Dvs. i den vestlige ende af Brylle sogn tæt på Tommerup. Kunne det tænkes, at nogle af svarene findes i Tommerup?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Karen Riis Jensen

God middag Søren og tak for dit indlæg;  jeg er kommet videre mht Broholms Huus - jf. denne fine hjemmeside: http://www.bearfields.dk/Broholm
som indeholder mange detaljer om Store Broholm, som gården vist hedder og forklarer dens historie.

Anne Pedersdatter har uden tvivl tjent på denne gård - det mener flere, der har større erfaring med formuleringen i kb på dette tidspunkt, end hvad jeg har.

Ja - jeg har også siddet og kigget i den originale FT 1787 for Broholm i Brylle sogn, men blev ikke klogere.

Jens Pedersen i Fangel som var selvejerbonde døde i foråret 1791, 54 år gammel;  så kan hans alder godt passe med en Jens Pedersen født i 1737 - og gift 7-10-1774 i Fangel med Giertrud Andersdatter; Anne Pedersdatter er også nævnt ved et af parrets børns dåb i 1789.

Her er to sagsnumre til skifter efter Jens P:

"Afskrift af register til skifteprotokol
Amt 1706-1799, Odense Amt
© Lotte Brændegaard Hvid www.virgo-fyn.dk
I 1706-1716, II 1741-60, III 1760-66, IV 1767-72, V 1773, 79, VI 1780-89, VII 1789-94, VIII 1794-99
Skifter mærket med et D, findes i Odense Amtsark IV pk 876-907, skifter mærket med et D og et nr. findes i Odense Amtsark IV pakkerne 914-22, et vedføjet D betegner, at der findes Documenter vedrørende det paagældende skifte. Med rødt blæk er anført de i Amtets Ark IV værende Commissionsskifte o.l. der ikke er optagende i Skifteprotokollerne

Pedersen, Jens – Fangel, 24.5.1791, VII 319, 341, gift med Giertrud Andersdatter".

Jeg kan desværre ikke finde dem - men forhåbentlig vil det lykkes !

Mvh
Karen

Bjørn Marcher

Hej Karen med flere,


gården hedder ganske rigtigt Store Broholm og er beskrevet kort på min hjemmeside som du så fint har linket til.

En mere udførlig beskrivelse af lidt ældre dato kan du finde her:  https://dis-danmark.dk/bibliotek/807099.pdf på side 33 - 40 . Den periode der drejer sig om, er vist beskrevet på side 39. 

Jeg ser ikke familiemæssige sammenhænge med ejere eller forpagtere, så Anne Pedersdatter har givetvis som du nævner, tjent på Broholm gården. Man kan studse over at trolovelsen foregik på gården, ikke i kirken. Det kunne tyde på en familiemæssig tilknytning fra én af brudeparret....

Den Maren Hansdatter der "nyder Huusleje" hos parret i 1787, er givetvis moder til en af dem.... Kan du finde en vielse af hende til en Peder xxxx før 1754, og Peder's død og derefter skifte, kan du muligvis finde hendes ophav. Hun burde være nævnt i skiftet.

Til Søren: Store Broholm har intet med Broholm Slot at gøre. Fra Store Broholm blev meget senere afstået jord, hvorpå Broholm kirke blev bygget.

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Karen Riis Jensen

Tak for dit svar Bjørn;  jeg har kigget på den gamle FT 1787  med speciel interesse på Broholm gården i Brylle sogn, men jeg kan heller ikke se nogen sammenhæng mellem Anne Pedersdatter og familierne på gården.  Jeg har ikke opgivet at finde hendes forældre, men det er endnu en gang en beretning i stil med "at finde nålen i høstakken".  Ja, det er lidt besynderligt, at de bliver trolovet på Broholm Huus - og Fangel kb har IKKE medtaget navnene på forloverne / vidnerne.  Kender også godt til DIS-Dk's gamle beretning om Broholms historie (Broholm i Brylle sogn) - har også været den igennem et par gange, men er ej heller kommet videre ad den vej !

Den gamle  Maren Hansdatter, der nyder husleje i FT 1787 hos parret, er som du nævner formodentlig mor til Rasmus eller Anne  - håber at komme det nærmere.  Har indtil nu haft nogle informationer om, at hans mor skulle hedde Maren Knudsdatter, men det skal der kigges på endnu en gang !

Om selvejerbonden Jens Pedersen, der døde 20-04-1791 i Fangel, 54 år gammel, er Anne Pedersens bror ?????   Ja - det vides endnu ikke !

Mvh
Karen