Gregers Mortensen i Idum sogn

Startet af Jette Mejnertsen, 01 Feb 2019 - 13:29

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen


Er der mon nogen der ved, hvor Gregers Mortensen, som blev gift ind på Vester Burlund, kommer fra?

Mener at hustruen hed Kirsten Nielsdatter.

Hans datter Regina blev gift med en Anders Jensen.

Det er, hvad jeg ved lige nu, for jeg har været så uforsigtig, at slette en del, da jeg er bange for, at jeg har flettet  2 familier forkert.

Den Gregers Mortensen jeg har er fra Rinkøbing, søn af Morten Sylvestersen Beesk og Anne Marie Gregersdatter.

Jeg tror, at det er en fejl.

v h Jette Mejnertsen

John Damm Sørensen

Hej Jette,

Har du nogle årstal til at snævre ind på en mulig løsning.

Hilsen
John

Jette Mejnertsen

#2
Hej John.

Jeg har det her fra Bogen om Idum sogn, som Ole Krog har svaret på i en anden tråd om Burlund.

"
Bonden, som boede der år 1600, var en af de 3 brødre Atzersen, Knud Atzersen, som må være død før 1620, da hedder det i skattelisterne Jens i Burlund. 1638 er det enken Maren. Året efter er det Gregers mortensen, han er sandsynligvis gift med enken, og der har vist ikke, trods fjendens plyndring 1629, været nogen armod i gården da fæsteforholdet ordnes så hurtigt. Gregers Mortensen må vist have været gift 2 gange, og det ser ud til, at han har forstået at klare sig igennem fjendetiden; thi efter hans død ved tællingen til Kop- og Kvægskat 1678 har hans enke den største besætning i sognet: 2 heste, 2 stude, 2 køer, 2 ungkreaturer, 10 får, 2 svin og 1 bistok.
   En af sønnerne, Jens Gregersen, blev 1683 gift med Kirsten Andersdatter fra Nagstrup.
   11 år senere blev gården delt, da den yngste datter, Regina, blev gift med Anders Jensen fra Spaabæk i Nørre Omme. Jens fik det nuværende Øster Burlund, Anders og Regina Vester Burlund. Af deres børn var det nok meningen, at Jens skulle have fæstet efter dem, men han døde 1729, 32 år gammel. 2 Døtre, Else og inger, var da gifte, Else i Råsted, Inger i Øje."