Kan man finde Kaldsbrevet / Ventebrevet - Odden sognekald 1754?

Startet af Hans Rosendal, 29 Jan 2019 - 23:26

Forrige emne - Næste emne

Hans Rosendal

Johan Grundtvig (1734-1813) fik i 1754 ventebrev på Odden sognekald - det er bl.a. nævnt følgende steder:

Johan Grundtvig skriver selv i Odden Kaldsbog 1767-1942  (Arkivinstitution: København, Arkivskaber: Odden Sogn, Arkivserie: Kaldsbog, Løbenummer: A.2.): --- da jeg efter at have erholdt Kongel: Confirmation paa mit af H: Hr. Oberst Rohweder 1754 given Kaldsbrev paa dette Kald Begav mig hertil, og i guds Navn blev til SognePræst her ved Menigheden indsat d. 16 Novb. 1766, ---

C. F. Nielsen: Biographiske Efterretninger om Geistligheden og Lærerstanden i Oddens Pastorat. København hos C. A. Reitzel, 1878, p. 31.
Johan Ottosen Grundtvig --- fik af Kirkeherren, Oberstlieutenant Adam Otto v. Rohweder, Kaldsbrev paa Oddens Sognekald: 24. August 1754, hvorpaa erholdt kgl. Confirmation: 18de Juli 1755, samt fik ved Kongeskiftet en ny Confirmation: 20de October 1766. ---

Er der nogle der ved hvor ventebrevet kan findes? - evt. den nøjagtige ordlyd?
Hvor kan man finde de nævnte kongelige "konfirmationer"? Jeg har søgt Kancelliets Brevbøger, men de indeholder tilsyneladende kun sager på "højere" niveau.

Mvh
Hans Rosendal

Berit Frank Pagh

Hej,

Den kongelige konfirmation finder du under sjællandske registre (1699-1771) 1755-1756, opslag 240 - side 238.

Vh,
Berit Pagh.

Hans Rosendal

Hej Berit.

Mange tak for et hurtigt svar - konfirmationen af 1766 findes åbenbart ikke i samme skriftserie!

Jeg havde håbet på at finde en forklaring på et evt. slægtskab mellem Rohveder og Grundtvig - litteraturen angiver forskellige muligheder! - men her er der ingen antydning.

Mvh.
Hans Rosendal