Søger en fødsel i 1744 i Fjaltring

Startet af Kurt Arne Empacher, 27 Jan 2019 - 08:03

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej forum
Jeg er lidt på bar bund med en ane der skulle blive født i 1744 i Fjaltring navn Maren Jensdatter ( Bjerregård)? Er der en der kan hjælpe
På forhånd tak
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hans Peter Christiansen

Er det hende her der bliver viet i Ramme? (Nabosogn til Fjaltring)

Maren Jensdr Bierregard
Denmark Marriages, 1635-1916

marriage:   18 juli 1765   Ramme, Ringkobing, Denmark   
spouse:   Eskild Christensen Kiersgard
Mvh HP

Kurt Arne Empacher

Hej Hans Peter
Ja det er hende ,er der en fødsel med hende? Tak for denne
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hans Peter Christiansen

Hej Kurt.

Den er fundet på FS - så prøv at finde "originalen" på AO.
Mvh HP

Kurt Arne Empacher

Tak Hans Peter det vil jeg prøve
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej
Jeg kunne godt tænke mig hendes fødsel og hendes forældre,der står jo ikke noget i vielsen
Vh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Hans Peter Christiansen

Hej igen.

I 1787 bor hun godt nok i Fjaltring, med en ny mand.

Men hvor har du fra at hun skullr være født der?

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, Kiersgaard, , 30, FT-1787, B3995

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Jensen     40     Gift     hosbonde     bonde og gaardbeboere       
Maren Jensdatter     43     Gift     madmoder            
Jens Eskildsen     13     Ugift     deres søn af første ægteskab       
Mvh HP

Kurt Arne Empacher

Hej Hans Peter
Ja det er et godt spørgsmål,jeg har ikke lige fået gemt den side hvor en havde hende født der og det kan selvfølgelig være et andet sted? Så tak for dit spørgsmål,vil prøve at finde mere
Vh
Kurt a
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Er der en der kan hjælpe ,hvor er Maren født og af hvem
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Astrid Løkke Jakobsen

Hej

Ramme sogn 1738.

Jens Bjerregaards datter Maren, Måske er det hende.

Hilsen Astrid

Kurt Arne Empacher

Hej Astrid
Den vil jeg lige se på,det er selvfølgelig 6 år tidligere men det kan da være at det er hende
Så tak for det
Vh
Kurt
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Hej Astrid
Det var et godt bud,men jeg har en del kilder der holder fast i 1744 eller + - 1år
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Astrid Løkke Jakobsen

Hej Kurt A

Siger dine kilder at Maren Jensdatter er født i Fjaltring 1743-45 ?

Mvh Astrid

Kurt Arne Empacher

Hej Astrid
Nej det gør de ikke ,det er vist udfra andre sider der er vist usikkerhed hvor hun er født så jeg er lidt på bar bund da der er mange bud og hvad skal man vælge så lige nu afventer jeg en åbning på det rigtige fødested men tak for at du er med,så jeg venter med at føre hende ind ind i anetavlen,der var en der fandt hendes død i 1788 men der var hendes alder vist nok forkert for så skulle hun være født i 1725 ,så du kan se at der er mange bud
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Jens Kristian Noe

Hej Kurt. Her er hvad jeg har om Jacob, som angiveligt er en bror til Maren. Venlig h. Jens K. Noe, Holstebro.
Ramme 1744
d 12 Julii hafde Jens Bierregaard et Barn til Daaben kaldet
Jacob, frembaaren af Christen Skovs Datter Margrette. Faddere
Laurs Heede, Peder Synderbye, Christen i Bierregaard, Pigerne
Peder Højs datter Sidsel, og Christen Skovs datter Anne -


Ramme, Bierregaard, , 10, FT-1787, B3998
Jacob Jensen 44 Gift hosbonde bonde og gaardbeboer
Else Andersdatter (Vium) 34 Gift hans kone
Jens Jacobsen 9 Ugift deres søn ægte
Karen Chrestensdatter 14 Ugift tieneste pige koe pige

Jacob Jensen Bjerregaard havde vel gården frem til sin død. Gården blev derefter ret hurtigt solgt til Ole Mortensen, som en overgang ejede Pugpøt i Bøvling.

Jacob Jensen er  værge for de yngste børn i Godballe ved Niels Olesens død i  1767:- Enken og hendes tiltagne værge Jens Jacobsen Bierregaard af Ramme sogn samt Ole Christensen Lille Ørs på de umyndige ----.  Resten ulæselig. (børns vegne?)
At enken vælger Jens Jacobsen som værge kan tyde på, at han er en respekteret mand i sognet, som har forstand på penge og kan hjælpe hende med fæstegården.

Om familiens og gårdens skæbne se under Ole Mortensen Bjerregaard:
Ole Bjerregaard døde meget pludselig,  1841, blev derfor obduceret, dog uden at noget Spor af at han selv aflivet sig, blev fundet. (opslag 51)

Fra en retssag i årene mellem 1840 - 45 ved vi begge døtre af Ole Bjerregård har født i dølgsmål, angivelig som følge af incest.
Ole Bjerregard drak sig ihjel med en overdosis brændevin. Pigerne og moderen blev indsat i Viborg Tugthus. Den ældste datter Karen Margrethe fik 14 år tugthus. Den yngste Bodil fik 8 år, idet der blev taget hensyn til faderens brutalitet og grusomhed.
Kort tid efter døde de alle tre. Hjemme i Ramme opstod der det rygte, at det var en eller anden i den store familie, som havde betalt en personale i tugthuset for af give dem gift.
Sønnen Jens Lind Bjerregaard blev ikke mennenske efter denne sag. Broderen Peder  Christian, som må være den ældste, hører vi ikke om i denne sag. Han flytter i tiden 1840-45 fra Bøvling og bosætter sig i Gørding sogn. Som vi ser får de mange børn og livet synes at lykkes for dem. Men de har sikkert også haft tunge minder.

Peder Andersen, købte Bjerregaard på auktion efter en incest- og barnedrabssag mod Ole Bjerregaard ca. midt i 1820érne. Det er dog ml. 1840-45 - se: FT. 1845.
Det er en efterkommer af ham, som har skrevet ovenstående om gården.

. Se artiklen "Mørke skæbner" i "Lemvigeren", s. 5f, ukendt årgang.
Artiklen er en kopi af "Nogle Gamle Minder" optegnet af Niels Møller Pedersen, Lærer, Nr. Nissum vestre Skole, født ca. 1857. Optegnelsen findes på Dansk Folkemindesamling.
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Kurt Arne Empacher

Hej Jens K.Noe
Tak for den historie,sike nogle skæbner du ridser op her,det er bare det at der er lidt usikkerhed omkring Maren som skulle være født i 1744-1745 og hendes fødsel er ikke blevet fundet og Jacob er jo født i 1744 og det var jo ikke tvilinger der blev født så jeg er på bar bund endnu ,men skøn historie
MVH
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Jens Kristian Noe

Hej Kurt. Arbejder videre med sagen. mht Maren, så er jeg ikke i tvivl. Vi ser ofte fejl på 3-4 år i FT. specielt Fjaltring synes jeg er unøjagtig.Jeg kan ikke se, at der kan være andre end Maren Jensdatter Bjerregaard, som vi har her. Der er vist ikke andre gårde med samme navn i nærheden.
Jeg sætter lup på sagen og vender tilbage. Hvis du er interesseret kan du maile direkte til mig.
venlig hilsen Jens K. Noe, Holstebro
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Kurt Arne Empacher

Tak Jens K.Noe
Det er jeg meget glad for er ikke specielt dygtig stadig nybegynder og det er sikkert rigtigt at der kan være lidt forskydning i årene
Så tak for din hjælp videre frem ,det ville være super hvis der dukker noget op
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher