Har jeg de rigtige forældre til Mads Madsen? (f. ca. 1770, død 1853 Måbjerg S.)

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 24 Jan 2019 - 17:38

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hej!

Jeg søger stærkere beviser for, at jeg har fundet den rigtige dåb/de rigtige forældre til min ane Mads Madsen.

Hvis nogen kan hjælpe mig med at finde bare en af de ting jeg ikke kan finde, eller besvare bare et af de spørgsmål jeg stiller, så ville jeg virkelig være utrolig taknemmelig!

Kort version
Jeg ved hvor og hvornår Mads Lauritzen Gadegaard og Johanne Madsdatte Grøngaard døbes, vies, og får en søn Mads.

Jeg ved at der 1787 er en Mads Madsen i Nørre Nissum, tj. på gården Bjerre, født ca. 1773.
1788/89 er der en Mads Madsen som opholder sig i Mattrup i Resen Sogn, men har hjemme i Nørre Nissum, født ca. 1770 på Grøngaard, fader Mads Nielsen.
1789 er der en Mads Madsen i Nørre Nissum, tj. på Agergård, f. ca. 1772/73.

Jeg ved at 1798 vies min Mads Madsen i Hjerm Kirke, og FT1845 kaldes han født i Nissum Sogn.
Jeg ved at min Mads Madsen er født ca. 1766-1773.

Jeg ved bare ikke, om de Mads Madsen jeg finder 1789 og tidligere er den samme som MIN Mads Madsen 1798 og frem!

Hjælp!

Længere version med kilder etc.

10. august troloves, og 21. september 1798 vies Mads Madsen og Maren Lavridsdatter af Skarbye i Hjerm Kirke (Hjerm kb. 1761-1807, opsl. 151)

13. nov. 1798 fødes deres datter Anne Cathrine i Skarby (Hjerm 1761-1807, opsl. 151)

1. juni 1800 fødes deres søn Mads i Snuffelborg (Hjerm ditto opsl. 157)

10. februar 1801 fæster Mads Madsen bolstedet Snuffelborg i Hjerm Sogn (Avsumgård fæsteprot. AO opsl. 122)
- Hans føde-/hjemsted nævnes ikke.

FT-1801 ses Mads Madsen med hustru og to børn i Snuffelborg.
- Alder 29 år = f. ca. 1772

1830 overtages Snuffelborg af sønnen Mads (ikke ham fra 1800 som døde 1801, men en ny Mads født 1804)

Samme år rejser "Mads Madsen Snuffelborg og Hustrue Maren Laursdatter" til Måbjerg Sogn (Hjerm kb. opsl. 84)

19. april 1830 får Mads Madsen skøde på "Klemsmedhus" i Måbjerg Sogn for 100 rdl. af Christen Olesen, som har arvet skødet efter sin afdøde fader Ole Andersen. (Hjerm-Ginding Hrdr. Skøde- og Panteprot. 1829-30, opsl. 191-92)

FT1834 og -40 er Mads Madsen med sin hustru i "Klæmhus", Måbjerg Sogn.
- Alder begge gange = f. ca. 1768

FT1845 er deres datter Maren Johanne f. 1811 blivet gift med en Jens Pedersen, og Mads Madsen bor på aftægt hos dem i Klemhus, Måbjerg Sogn.
- Alder = f. 1767, fødested "Nissum Sogn her i Amtet"
- Hustruen da på aftægt hos deres anden datter Anne Johanne og dennes mand i Smedevadhus, Måbjerg Sogn.

FT1850 beboes Klemhus nu af Niels Laursen, hos hvem Mads Madsen er på aftægt. Civilstand "Fra Konen".
- Alder = f. 1767, fødested "her i Sognet"
- Hustruen sammesteds som 1845

1851 dør hustruen Maren Lauridsdatter, stadig hos datteren Anne Johanne i Smedevadhus, Måbjerg Sogn.

2. juli 1853 dør, og 10. juli begraves "Mads Madsen - Aftægtsmand, Klæmhuus", 87 år gammel.

Hans kone Maren Lauridsdatter var fra Skarbye. Hendes søskende og forældre er ofte faddere ved dåb af deres børn. Jeg har gennemgået samtlige sådanne fadderne og deres ægtefæller, men de er alle enten fra Marens familie, eller bare naboer.

I 1845 kaldes Mads Madsen altså født i Nissum Sogn, og 1850 kaldes han født i Måbjerg Sogn.
Alderen ved hans død og i folketællingerne placerer hans fødeår 1766-1772.
Søgninger i kirkebøgerne for Måbjerg og Sønder Nissum sogne giver ikke pote.

I Nørre Nissum døbes 2. juli 1770 "Mads Gadegaards b. nom. Mads".
- Faddere: Niels Kamstrup; Christen Grøngaard med sin hustru [=moderens søster Anne]; Peder Lauridsen i Nørre Byskov; Maren Skafsgaard.

Denne Mads Gadegaard var viet ca. 12 uger forinden, 16. april 1770: "Dom. Judica, Mads Lauritzen Gadegaard og Johanne Mads Datter Grøngaard". (Nørre Nissum 1728-1803, opsl. 77)
- Forloverne var [gommens fader] Lauritz Jacobsen Gadegaard [i Humlum Sogn] og [brudens svoger] Christen Grøngaard.

Mads Gadegaard var født 1749 i Gadegård, Humlum Sogn, og Johanne Madsdatter født 1742 i Grøngård, Nørre Nissum Sogn.

Hvor bliver Mads Gadegaard af?

1771 er "Johanne Amme i Præstegaarden" fadder ved en dåb i Nørre Nissum Kirke.

1772 er "Johanne Gadegaards hos Præsten" ditto.

FT1787 finder jeg hverken Mads Lauritzen Gadegaard eller Johanne Madsdatter Grøngaard nogen steder.
- Dette år ses en forkert Mads Gadgaard i Ydby Sogn. FT1801 ses dennes fulde navn Mads Madsen Gadegaard. Jeg har fundet et skifte efter hans mor på Brejl.dk, og han er ikke af nogen videre interesse.

Mads Madsen i Nørre Nissum

FT1787 ses en Mads Madsen som tjenestedreng på gården Bjerre i Nørre Nissum Sogn
- Alder = f. ca. 1773

1789, i lægdsrullen for Nørre Nissum Sogn, ses en Mads Madsen, 19 år, født i Grøngaard. Men hans fader kaldes Mads NIELSEN. Han opholder sig i Mattrup [Resen Sogn], er 63½ tommer høj og var 1792 ved 1ste Jyske Regmt. (Bøvling lægdsrulle 1789 opsl. 161)

1789, 1. søndag efter påske konfirmeres en Mads Madsen i Nørre Nissum Kirke. Han er 16/17 år gammel og tjener i Agergaard [i sognet].
- De to kirkebøger giver ham forskellige aldre, 16 & 17.

Johanne Madsdatter Grøngaard

Det er antageligvis hende i FT-1801 som "Johanne Madsdatter", enke efter 1. ægteskab i et jordløst hus i Nørre Nissum Sogn.
- Alder = f. ca. 1743.
- Hun har en datter Dorthe Margrethe født ca. 1781, intet efternavn oplyst.

26. april 1826 dør, og 4. maj begraves "Johanne Madsdatter, Almisselem i Nør Touborg", 84 år gammel = f. ca. 1742.
- 1742 døbes netop en Johanne Madsdatter af Grøngaard i Nørre Nissum Kirke.

Dorthe Margrethe

10. juni 1827 vies ungkarl Gregers Madsen Hestdahl i Tørring på 30 år til enken Dorthe Magrethe Jensdatter i Nør Touborg på 47 år.
- Forloverne er sognefoged Christen Høgsgaard og Christen Touborg.

FT1834 ses "Dorthea Magrethe", intet efternavn oplyst, med denne Gregers Madsen i Nørre Touborg, Nørre Nissum Sogn.
- Alder = f. ca. 1780
- Ej oplyst om det er hendes første, andet etc. ægteskab.

4. marts 1834 dør, og 13. marts begraves "Dorthea Magrethe Jensdatter", Gregers Madsens hustru i Nørre Touborg Hus, 54 år gammel.

Enkemanden mødte 1. april samme år og foreviste allernådigst konfirmeret testamente af 16. og 27. april 1831 [...] "saa et intet Skiftehold finder Sted".

Mangler og spørgsmål

Jeg har ikke fundet Mads Lauritzen Gadegaard død og begravet i Nørre Nissum, Humlum eller Gudum sogne.
Han ses ej heller 1770-75 som fadder i Nørre Nissum Sogn, ej heller i Humlum Sogn (han var fadder der en enkelt gang i juli 1767)
Intet skifte efter ham findes under Lundenæs og Bøvling Amter, ej heller under Ringkjøbing Amt, ej heller under Amtsmandens skifter til herrederne.

Jeg har ikke fundet Johanne Madsdatters datter Dorthe Margrethes dåb.
Jeg har tjekket Nørre Nissum, Humlum, Resen, Vejrum, Gimsing og Måbjerg sogne.
1797 konfirmeres Dorthe Margrethe Madsdatter på 12 år i Nørre Nissum Kirke.
Men herefter kaldes hun Dorthe Margrethe Jensdatter eller bare Dorthe Margrethe, hvis altså jeg ikke har blandet to personer sammen.
1827 ved sin vielse kaldes hun enke.
- Hvad hed hendes første mand?
- Hun blev ikke gift første gang i Nørre Nissum, men hvor så?
Jeg har tjekket skifter 1824-28 efter døde mænd i Nørre Nissum Sogn i Skodborg-Vandfuld Hrds. Skifteprot., men ikke fundet Dorthe Margrethe nævnt som enke til nogen af dem.

Jeg har ikke fundet nogen Mads Nielsen, som kunne være fader til den Mads Madsen der nævnes i lægdsrullen 1789.
- Er det min Mads Madsen, søn af Mads Lauritzen, men faderen er borte og hans efternavn er blevet husket forkert?
- I så fald, hvor er Mads Lauritzen død?
- Er det den samme Mads Madsen i lægdsrullen 1789 for Nørre Nissum, da i Mattrup Resen Sogn, som konfirmeres 1789 i Nørre Nissum Kirke, da tj. i Agergaard i sognet?
- Hvor bliver han af i lægdsrullen 1792 og -95?
- Hvis der er to forskellige Mads Madsen, hvor er så MIN Mads Madsen i 1789?

Jeg har ikke fundet noget skifte efter Johanne Madsdatter efter hendes død 26. april 1826 i Nørre Touborg(hus), Nørre Nissum Sogn.
Jeg har set i registret til Skodborg-Vandfuld Herreders skifteprotokoller.

Eftersom jeg ikke ved hvor Mads Lauritzen Gadegaard bliver af efter 1770, så har jeg prøvet af finde skiftet efter hans far.
Lauritz Jacobsen Gadegaard begraves 28. september 1796 i Humlum Kirke, 74 år gammel (Humlum 1755-1806, opsl. 287)
Jeg har dog ikke fundet et skifte efter ham under hverken Ringkjøbing eller Lundenæs og Bøvling Amter.
I "Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver" lader det ikke til at der findes andre godser end Strandbjerggård hvorunder der foretages skifter i Humlum Sogn, og her kun for Gotterup og Ryttesgård, ikke Gadegård.
- Hvor skal hans skifte findes?